The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Bad Night
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Bad Night

1797 - 1799. Etching, Burnished aquatint on ivory laid paper. Not on display

Capricho 36, Bad Night is part of The Caprichos.The sense of social criticism can be grasped in Valentín Carderera’s manuscripts at the Museo del Prado, the Biblioteca Nacional and the 1791 and 1803 editions of the Dictionary of the Real Academia Española. The Prado’s manuscript reads: This kind of work is done by the sluttish women who do not want to stay home (women of the street who do not take care of their home). The Biblioteca Nacional’s note is much clearer: A harsh and windy night is not a good one for whores, and this is completed by the text in the dictionary of the Real Academia Española: Business is poor when it is the wind, rather than money, that hoists attractive women’s skirts. The Museo del Prado has various works related to Capricho 36 (G00648), and the Gobin collection in Paris has a preliminary paint-and-India ink drawing from Album B, 81(234 x 148 mm, 1794-95, No. GW 439/ G I 3584). There is also a steel-plated copper plate from the same series at Calcografía Nacional in Madrid (218 x 155 mm, 604.64 g. No. 3462). Text from: Matilla, J.M. and others: El libro de los Caprichos. Francisco de Goya: dos siglos de interpretaciones, 1799-1999. Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición, Museo Nacional del Prado, Madrid, 1999. pp. 22-23, 208).

Multimedia

Technical data

Related artworks

Mala noche
Wash on laid paper, Mid-XIXcentury
Inventory number
G002124
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Bad Night
Date
1797 - 1799
Technique
Etching; Burnished aquatint
Support
Ivory laid paper
Dimension
Height: 306 mm.; Width: 201 mm.; Height of the plate mark: 214 mm.; Width of the plate mark: 152 mm.
Series
Caprichos [estampa], 36
Provenance
Bequest of Plácido Arango Arias, 1991.

Bibliography +

Piot, E., Catalogue raisonné de l’oeuvre gravé de Francisco Goya y Lucientes, Cabinet de l’amateur et de l’antiquaire. Revue des tableaux et des estampes anciennes; des objets d’art, d’antiquitè et de curiosité, I, 1842, pp. 350.

Brunet, M.G., Étude sur Francisco Goya. Sa vie et ses travaux. Notice biographique et artistique accompagnée de photographies d’aprés les compositions de ce maitre, Aubry, libraire-éditeur, París, 1865, pp. 37.

Lefort, P., Essai d’un catalogue raisonné de l’oeuvre gravé et lithographié de Francisco de Goya. Première Partie. Pièces publiées en séries. Les Caprices. Nos 1 a 80, Gazette des beaux-arts, IX, 22, 1867, pp. 384.

Yriarte, C., Goya: sa biographie, les fresques, les toiles, les tapisser, les eaux-fortes et le catalogue de l´oeuvre, Henri Plon, París, 1867, pp. 109.

D'Achiardi, P., Les dessins de D. Francisco Goya y Lucientes au Musée du Prado à Madrid. 1ère livraison (Les Caprices), D.Anderson Editeur, Roma, 1908.

Beruete y Moret, A., Goya grabador, III, Blass y Cía, Madrid, 1918, pp. 47.

Adhemar, J., Goya: exposition de l’oeuvre gravé de peintures, de tapisseries et de cent dix dessins du Musée du Prado, Bibliotheques Nationales, París, 1935, pp. 9.

Sánchez Cantón, F.J., Los Caprichos de Goya y sus dibujos preparatorios, Instituto Amatller de Arte Hispánico, Barcelona, 1949, pp. 84.

Adhémar, J., Les Caprices de Goya, Fernad Hazan, Paris, 1951.

López-Rey, J., Goya’s Caprichos: Beauty, Reason and Caricature, Princeton University Press, Princeton, 1953, pp. 93, 127.

Harris, T., ''Catalogue Raisonné'', en Goya: Engravings and Lithographs, II, Bruno Cassirer, Oxford, 1964, pp. 108, n. 71.

Delteil, Loys, Goya. Facs. 1922, Collectors EditionsDa Capo Press, 1969, pp. n. 73.

Gassier, P. & Wilson-Bareau, J, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970.

Gassier, P., Dibujos de Goya. Los Álbumes, Noguer, Barcelona, 1973, pp. n. 84.

Gassier, P., Dibujos de Goya. Estudios para grabados y pinturas, Noguer, Barcelona, 1975, pp. n. 56.

Hohl, H., “Goya als Zeichner und Graphiker”, en W. Hofmann, Goya. Das Zeitalter der Revolutionen., Prestel Verlag; Hamburger Kunsthalle, München, 1980, pp. 276-277, n. 234.

Lafuente Ferrari, Enrique, Goya: dibujos, Silex, Madrid, 1980, pp. n. 14.

Comentario anónimo francés en P. Lefort, “Essai d’un catalogue raisonné de l’oeuvre gravé et lithographié de Francisco de Goya. Première Partie. Pièces publiées en séries. Les Caprices. Nos 1 a 80”, Gazette des Beaux-Arts, IX, 22 (1867) 198. Recogido y traducido al castellano por Glendinnig, n., en Goya y sus críticos, Taurus, Madrid, 1982, pp. 78-80.

López Vázquez, J. M. B., Los Caprichos de Goya y su interpretación, Universidad de Santiago de Compostela, Santiago De Compostela, 1982, pp. 145.

Alcalá Flecha, Roberto, Matrimonio y Prostitucion en el Arte de Goya, Universidad de Extremadura, Cáceres, 1984, pp. 103-107.

Alcalá Flecha, Roberto, Literatura e ideología en el arte de Goya, Diputación General de Aragón, Zaragoza, 1988, pp. 382-384.

Cela, C.J., Los Caprichos de Francisco de Goya, Sílex, Madrid, 1989, pp. 84-85.

Wolf, R., Goya and the Satirical Print, in England and on the Continent, 1730 to 1850., Boston College Museum of Art, Boston, 1991, pp. 56-58.

Wilson-Bareau, J., Goya: la década de los Caprichos. Dibujos y aguafuertes, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, 1992, pp. 137-139.

Vega, J., “El sueño dibujado”en Realidad y sueño en los viajes de Goya, Jornadas de Arte en Fuendetodos, Zaragoza, 1996, pp. 47.

Coleman, C., Goya y ''los Caprichos': un enfoque alternativo, Congreso Internacional Goya 250 Años Después 1746-1996, Marbella, 1996, pp. 273.

Blas, J.; Matilla, J. M.; Medrano, J. M., El Libro de los Caprichos: dos siglos de interpretaciones 1799-1999. Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición, Museo Nacional de Prado, Madrid, 1999, pp. 208-211.

Blas, J; Andioc, R; Centellas, R., Mirar y leer. Los Caprichos de Goya, Diputacion Provincial de Madrid ; Calcografía Nacional; Pontevedra: Museo de Pontevedra, Zaragoza, 1999, pp. 140-141.

Stoichita, V.I; Coderch, A.M., El último carnaval: un ensayo sobre Goya, Siruela, 2000, pp. 169-207, 209-237, 285-307.

Vibolt Knudsen, V., Goya's Realism, Statens Museum for Kunts, Copenhague, 2000, pp. 144-145, n. 26.

López Vázquez, J.M.B., Goya. Sueños y Caprichos. En: Goya y Dalí, Universidad Santiago de Compostela; Fundación Artes, Ribeira, 2004, pp. 227-231.

Bozal, V., Francisco Goya: vida y obra, T.F., Madrid, 2005, pp. 191-230.

Schulz, A., Goya's Caprichos : Aesthetics, Perception, and the Body, Cambridge University Press, Cambridge, 2005.

Cirlot, L., “Comentarios a los Caprichos”, en Caprichos: Francisco de Goya. Estudios, Planeta; Universidad de Zaragoza, Barcelona, 2006, pp. 246-249.

Docampo Capilla, J., Love for Sale: prostitutas, alcahuetas y clientes en la obra de Hogarth, Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 15, 2007, pp. 99-144.

André-Deconchat, S; Assante di Panzillo, M ; Wilson-Bareau, J., ''Catalogue'' , en Goya graveur, Nicolas Chaudun y Paris musées, París, 2008, pp. 206, n. 57.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 2297.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 521.

There are no temporary exhibitions related to this work

Update date: 19-02-2020 | Registry created on 01-09-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up