The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Duels. On guard!
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Duels. On guard!

1815 - 1820. Grey-brown wash on dark yellow laid paper.
Not on display

Because of its technique and theme, this Sketchbook F seems to have been produced around the same time as Album C, roughly between 1812 and 1820. The drawings were executed using a brush an iron gall ink, the same ink as used for standard writing at that time. In this case, Goya reused an old notebook due to the shortage of paper at that time.

Despite its thematic variety, the Sketchbook F presents a consistent ambiance, where representations of misery, tragedy or violence predominate. Based on events more or less real, but not always contemporary, Goya provides a panorama of the oppressive atmosphere of the time of the Peninsular War and the immediate post-war period. The Album begins with scenes of old-style duels, ends with hunting drawings, and in between includes a variety of episodes in disturbing settings. Many of the compositions are closely related to other works from this period, whether prints, paintings or other drawings. Stylistically, the Sketchbook F is very rich, with some drawings sketched out in a rapid and abbreviated manner, and others made with precise preparations.

Six drawings located at the beginning of the Sketchbook depict duels with characters dressed in the old style. If we consider the context of the other drawings, these can be interpreted as the immediate precursors of the human violence present throughout the remaining pages. Compositionally, it shows an absolute antagonism between the two contenders, one young and insecure in the shadows on the left, against on older and more confident man in a illuminated field on the right side.

Matilla Rodríguez, José Manuel, Ligereza y atrevimiento. Dibujos de Goya, Santander, Fundación Botín, 2017, p.102 n.55; 187-188 n.55

Multimedia

Technical data

Inventory number
D004029
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Duels. On guard!
Date
1815 - 1820
Technique
Grey-brown wash
Support
Dark yellow laid paper
Second support: Ivory paper
Dimension
Height: 205 mm; Width: 149 mm
Series
Cuaderno F, 10
Provenance
Javier Goya, 1828; Mariano Goya y Goicoechea, 1854; Román Garreta y Huerta, c. 1855-60; Museo de la Trinidad, 1866; Museo del Prado, 1872.

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Sala de los dibujos de Goya, II, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 41, n.284.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº1438.

Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Los álbumes, I, Noguer, Barcelona, 1973, pp. 478.

Goya y el espíritu de la Ilustración, [El Viso], Madrid, 1988, pp. 413-415.

Goya and the spirit of enlightenment, Museum of Fine Arts, Boston, 1989, pp. 322.

Matilla Rodríguez, José Manuel, Ligereza y atrevimiento. Dibujos de Goya, Fundación Botín, Santander, 2017, pp. 102 n.55; 187-188 n.55.

Matilla, J.M. Mena M.B., Goya: dibujos. Solo la voluntad me sobra, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2019, pp. 187 nº112.

Filigree +

Motive: El Paular, letra “PAVLAR”


13 x 68 mm
Papel fabricado en el molino papelero que perteneció al monasterio de Santa María del Paular en Rascafría, Madrid. La fabricación de papel en El Paular, tiene una larga tradición que se remonta hacia 1390, cuando el rey Juan I de Castilla fundó en sus proximidades el monasterio de El Paular, al que perteneció. En origen, el molino se llamaba "de los batanes", el papel que salía su fábrica alcanzó en el siglo XVI gran fama, por su alta calidad. El impresor madrileño Juan de la Cuesta, empleó este papel en la impresión de la primera parte del Quijote, en 1604. A mediados del s. XVIII, el molino sufrió un incendio y fue reedificado, volviendo funcionar al final del siglo, con una producción de 5.000 resmas de papel al año. En 1824 se transformó en una fábrica de papel con seis cilindros que elaboraba 68 resmas diarias y daba empleo a 30 o 40 operarios. Posteriormente, la fábrica pasó a ser propiedad de una compañía anónima, la "Fábrica de papel continuo de Rascafría", que tenía fábrica en Segovia y almacén en Madrid. [Tomado de: A. Peris Barrio, "Los viejos molinos de papel madrileños", en "Revista de Folklore", n. 273, 2013, accesible en la web Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (consultado 3/9/2021): http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/los-viejos-molinos-de-papel-madrilenos-783901/html/]

La filigrana solía tener el monograma de la Virgen María, "MA", o una letra "M", un corazón, y la letra "PAVLAR".

Bibliography
Valls i Subira, Oriol, Paper and Watermarks in Catalonia. Watermarks, The Paper Publications Society, Amsterdam, 1970, pp. n. 583 [año 1783].
Gayoso Carreira, Gonzalo, Historia del papel en España, Servicio de Publicaciones, Diputación Provincial, Lugo, 1994 (reed. 2006), pp. v. 3, p. 49, fil. 82 [año 1787].
Hidalgo Brinquis, María del Carmen, El molino de papel de la Cartuja de El Paular. Un reto ante el futuro, Asociación Amigos del Paular, Madrid, 2022.

Other inventories +

Catálogo Gassier, 1975. Núm. I 284.

Colección Dibujos Goya (Numeración Sánchez Catón). Núm. 284.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 1438.

Exhibitions +

Goya. Drawings. "Only my Strength of Will Remains"
Madrid
20.11.2019 - 16.02.2020

Solo la voluntad me sobra. Dibujos de Francisco de Goya
Madrid
19.11.2019 - 16.02.2020

Ligereza y atrevimiento. Dibujos de Goya
Santander
22.06.2017 - 30.09.2017

Goya y el Espíritu de la Ilustración
Nueva York NY
09.05.1989 - 16.07.1989

Goya y el Espíritu de la Ilustración
Boston
18.01.1989 - 26.03.1989

Goya y el Espíritu de la Ilustración
Madrid
04.10.1988 - 18.12.1988

Update date: 28-06-2022 | Registry created on 24-11-2017

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up