The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Help
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Help

1812 - 1823. Grey-brown wash on dark yellow laid paper.
Not on display

The absence of a title written by Goya opnes up the possibilities of interpretation for his drawings, where three figures are arranged in different postures in front of a fence positioned in the background. Two of them are trying to help a third one who has fallen to the ground. The austerity and elegance of the charitable young woman at the left, highlighted by the white of her dress, is a reminiscent of the women who would later be featured in some of the most dramatic scenes of Goya´s Disasters of War.

Because of its technique and theme, this Sketchbook F seems to have been produced around the same time as Sketchbook C, roughly between 1812 and 1820. Despite its thematic variety, the Sketchbook presents a consistent ambiance, where representations of misery, tragedy or violence predominate. Based on events more or less real, but not always contemporary, Goya provides a panorama of the oppressive atmosphere of the time of the Peninsular War and the immediate post-war period.

Matilla Rodríguez, José Manuel, Ligereza y atrevimiento. Dibujos de Goya, Santander, Fundación Botín, 2017, p.105 n.58

Multimedia

Technical data

Inventory number
D004006
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Help
Date
1812 - 1823
Technique
Grey-brown wash
Support
Dark yellow laid paper
Dimension
Height: 206 mm; Width: 145 mm
Series
Cuaderno F, 23

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Sala de los dibujos de Goya, II, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 38, n.259.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº 1451.

Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Los álbumes, 1, Noguer, Barcelona, 1973, pp. 481.

Salas, Xavier de, Goya Das Zeitalter Der Revolution 1789-1830, Prestel Verlag: Kunsthalle, Múnich ; Hamburgo, 1980, pp. 164.

Matilla Rodríguez, José Manuel, Ligereza y atrevimiento. Dibujos de Goya, Fundación Botín, Santander, 2017, pp. 105 n.58.

Filigree +

Motive: El Paular, escudo con letra "M", cruz arriba y un corazón debajo (mitad inferior)

45 x 48 mm
Principal
Yes
Horizontales
23 mm.
Centro del margen izquierdo
El Paular
Papel fabricado en el molino del monasterio de Santa María del Paular, en Rascafría, Madrid.
Papel fabricado en el molino papelero que perteneció al monasterio de Santa María del Paular en Rascafría, Madrid. La fabricación de papel en El Paular, tiene una larga tradición que se remonta hacia 1390, cuando el rey Juan I de Castilla fundó en sus proximidades el monasterio de El Paular, al que perteneció. En origen, el molino se llamaba "de los batanes", el papel que salía su fábrica alcanzó en el siglo XVI gran fama, por su alta calidad. El impresor madrileño Juan de la Cuesta, empleó este papel en la impresión de la primera parte del Quijote, en 1604. A mediados del s. XVIII, el molino sufrió un incendio y fue reedificado, volviendo funcionar al final del siglo, con una producción de 5.000 resmas de papel al año. En 1824 se transformó en una fábrica de papel con seis cilindros que elaboraba 68 resmas diarias y daba empleo a 30 o 40 operarios. Posteriormente, la fábrica pasó a ser propiedad de una compañía anónima, la "Fábrica de papel continuo de Rascafría", que tenía fábrica en Segovia y almacén en Madrid. [Tomado de: A. Peris Barrio, "Los viejos molinos de papel madrileños", en "Revista de Folklore", n. 273, 2013, accesible en la web Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (consultado 3/9/2021): http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/los-viejos-molinos-de-papel-madrilenos-783901/html/]

La filigrana solía tener el monograma de la Virgen María, "MA", o una letra "M", un corazón, y la letra "PAVLAR".

Bibliography
Valls i Subira, Oriol, Paper and Watermarks in Catalonia. Watermarks, The Paper Publications Society, Amsterdam, 1970, pp. n. 583 [año 1783].
Gayoso Carreira, Gonzalo, Historia del papel en España, Servicio de Publicaciones, Diputación Provincial, Lugo, 1994 (reed. 2006), pp. v. 3, p. 49, fil. 82 [año 1787].
Hidalgo Brinquis, María del Carmen, El molino de papel de la Cartuja de El Paular. Un reto ante el futuro, Asociación Amigos del Paular, Madrid, 2022.

Other inventories +

Catálogo Gassier, 1975. Núm. I 297.

Colección Dibujos Goya (Numeración Sánchez Catón). Núm. 259.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 1451.

Exhibitions +

Ligereza y atrevimiento. Dibujos de Goya
Santander
22.06.2017 - 30.09.2017

Update date: 07-07-2022 | Registry created on 24-11-2017

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up