The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Majo with a Guitar
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Majo with a Guitar

1779. Oil on canvas. Room 091

This is a cartoon for a tapestry to be hung over a window, with the figure of a Majo playing the guitar and a background of landscape with three other people. The resulting tapestry was intended for the entry to the bedroom of the Prince and Princess of Asturias (the future Carlos IV and his wife, Maria Luisa de Parma) at the El Pardo Palace in Madrid. Goya's activity as a painter of tapestry cartoons was very fruitful, with an outstanding wealth of compositional inventions and the study of different types of characters. These works constitute an important personal analysis of the society of his time and have been considered direct precedents of his later works, where his mordacity became a characteristic of his production, especially in los Caprichos.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P000743
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Majo with a Guitar
Date
1779
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 137 cm.; Width: 112 cm.
Series
Antedormitorio de los Príncipes de Asturias, Palacio de El Pardo, Madrid, 1777-80 (7)
Provenance
Royal Collection: Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid, 5th January 1779; Royal Palace, Madrid, “oficio de Tapicería”, 1856-57; disappearance from the Royal Palace, 1869; acquisition by Raimundo de Madrazo , Paris; Prado Museum (R. O. 8.1.1895), 1895

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Los tapices de Goya, [s.n.], Madrid, 1870, pp. 32; 135, n. XXVIII.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Madrid, 1876, pp. 385, n. XXVIII.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Manuel G. Hernández, Madrid, 1887, pp. 317-318, n. 28.

Araujo Sánchez, C., Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 92, n. 28.

Lafond, P., Goya, Librairie de L'Art Ancien et Modern, París, 1902, pp. 146, n. 28.

Calvert, A. F., Goya, John Lane, Londres-Nueva York, 1908, pp. 173, n. 28.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Imprenta y fototipia de J. Lacoste,, Madrid, 1910, pp. 139, n. 743.

Beruete y Moret, A. de, Goya: composiciones y figuras, II, Blass y Cía, Madrid, 1916, pp. 47, n. 28; 163, n. 81.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Madrid, 1920, pp. 154, n. 743.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G.Grote'sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 215, n. 507.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich, 1923, pp. 213, n. 622.

Lafuente Ferrari, Enrique, Catálogo ilustrado de la Exposición de Pinturas de Goya: celebrada para conmemorar el Primer Centenario de la muerte del artista, [s.n.], Madrid, 1928, pp. 100.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo, Museo del Prado, Madrid, 1933, pp. 522, n. 743.

Sambricio, V. de, Tapices de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1946, pp. 116-117; 243-244, n. 37.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya: catalogue raisonné., I, F. De Nobele, París, 1950, pp. 87, n. 28.

Sánchez Cantón, F.J., Vida y obras de Goya, Editorial Peninsular, Madrid, 1951, pp. 167.

Nordström, F., Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Almqvist & Wiksell, Estocolmo, 1962, pp. 26-28.

Held, Jutta, Farbe und licht in Goyas malerei, Walter de Gruyter & Co., Berlín, 1964, pp. 176, n. 158.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, i, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 249, n. 92.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. 89, n. 140.

Held, Jutta, Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfänge Goyas, Gebr. Mann Verlag, Berlín, 1971, pp. 40-41.

Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 262, n. 743.

Angelis, Rita de, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 96, n. 98.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974, pp. n. 140.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 96, n. 104.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, I, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980, pp. 114.

Salas, Xavier de, Goya Das Zeitalter Der Revolution 1789-1830, Prestel Verlag: Kunsthalle, Hamburgo, 1980, pp. 312, n. 283.

Pita Andrade, José Manuel, Ob el Grieka Ob Goje, Narodni Muzei, Belgrado, 1981, pp. n. 15.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984, pp. 97, n. 86; p. 137.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 276, n. 743.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Espasa Calpe, Madrid, 1987, pp. 101-116, 282, n. 41 C.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Ispanskaia Shivopis XIX Vieka. Katalog Vistavu, Ministerio de Cultura U.R.S.S., Leningrado, 1987, pp. 22.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at the Court of Madrid, Cambridge University Press, Cambridge, 1989, pp. 95, 115-118, 173.

Díez, J. L., Da Goya a Picasso. La pittura spagnola dell'ottocento, Gabrielle Mazzotta, Milán, 1991, pp. 141, n. 1.

Tomlinson, Janis, Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Cátedra, Madrid, 1993, pp. 127, 153-156, 226.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 156, n. 93.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 311-312, n. 32.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 139, n. 743.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. 313, n. 1194.

Herrero Carretero, Concha, Tapices y cartones de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1996, pp. 31; 89, n. 25; 192, n. 74.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 102, n. 31.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de a Coruña, A Coruña, 1999, pp. 110-118.

Gomis Corell, J. C., La música de tradición popular en los cartones de Goya: escenas, instrumentos, significados, Ars longa: cuadernos de arte, 9-10, 2000, pp. 118-119.

Sancho, J. L., El Palacio de Carlos III en el Pardo, Fund. Apoyo Historia Arte Hispánico, Madrid, 2002, pp. 173-177.

Tomlinson, Janis, El majo de la guitarra. En: Goya, Conaculta-INBA; Munal; Patronat, México D.C., 2005, pp. 279, n. 2.

Maurer, G., 'Música y baile. Del Parnaso a las pasiones' En:, Mena Marques,Manuela B. Goya en Madrid : cartones para tapices 1775-1794, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 180-185 [180, 182, 184 f.4.12].

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 1194.
1194 / Autor D.n Fran.co Goya. / Un cuadro titulado "Un majo tocando la vihuela" / alto ancho [Nota al margen izquierdo] Por R.O. de 8 / de Enero de 1894 / fué aceptado el / donativo de estos / dos cuadros / cedidos por D. / Raimundo / de Madrazo

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 7431.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 140.

Exhibitions +

Goya in Madrid
Madrid
28.11.2014 - 03.05.2015

Francisco Goya - Méjico
México D.F.
17.11.2005 - 13.03.2006

Tapices y cartones de Goya
Madrid
21.05.1996 - 31.07.1996

Pintura española del Siglo XIX: de Goya a Picasso
Milán
18.10.1991 - 08.01.1992

Pintura española del siglo XIX: de Goya a Picasso
San Petersburgo
05.04.1987 - 08.06.1987

Pintura española del siglo XIX: de Goya a Picasso
Moscú
25.02.1987 - 01.04.1987

Location +

Room 091 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Guitar, with five orders of double strings: Guitarra de cuerpo pequeño, mástil corto y ancho y clavijero plano y alargado. Se perciben cinco órdenes de cuerdas, y seis trastes bien diferenciados sobre el mástil. Todavía no tiene diapasón resaltado. Aunque la encordadura es la barroca, sin embargo no tiene la decoración de estas guitarras anteriores. Se ve un instrumento sencillo, con los aros decorados con bandas de madera de distintos colores, y un puente que tampoco presenta muchos adornos. Conserva el lazo de tela atado en el clavijero, en esta ocasión de color rosa, elemento que pervive durante el siglo XIX. Su tamaño es mediano, esto es, más pequeño que el habitual sin llegar a timple. Las guitarras barrocas tenían cinco órdenes dobles de cuerdas, que hacia 1760 se aumentaron en otro orden hasta seis dobles. Ambos tipos convivieron hasta fines del siglo XVIII. En las pinturas de aspectos populares de la época de Goya aparecen tanto las de cinco como las de seis órdenes. Hacia 1800 aparecen las guitarras con seis cuerdas sencillas, como tienen en la actualidad.
La posición de las manos y la postura del tañedor son las correctas (Proyecto de Iconografía Musical, UCM)

Update date: 23-05-2020 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up