The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

The Esparto Weaver who cannot manage to undress, and giving sound advice to a lamp, sets fire to the house
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

The Esparto Weaver who cannot manage to undress, and giving sound advice to a lamp, sets fire to the house

1796 - 1797. Pencil, Iron gall ink on laid paper.
Not on display

This preparatory drawing for the etching Capricho 18, And His House Catches Fire (G02106) is one of the twenty-six pen-and-ink drawings from the Dreams series that are the basis for The Caprichos in its earliest form. The print and preparatory drawing are practically identical except for the size of the oil lamp, which is larger in the former. Information from manuscripts related to The Caprichos explain the subject as a criticism of the drunkenness of esparto weavers. The version at the Museo del Prado reads: He could not manage to remove his breeches or to cease speaking with the oil lamp, until the town firemen revived him. Such is the power of wine! And the notation on the copy at Calcografía Nacional adds: The weak man hangs his lamp from the straw seat and runs naked from the house, tying his breeches as it burns. The Museo del Prado has a series of works related to Dream 24 (G02106 / G00645), and there is also a preliminary brush-and-India ink drawing from Album B, 86 at the Museum of Fine Arts in Boston (236 x 145 mm, 1794-95, no. 63.984b), as well as a steel-plated copper plate from the same series at Calcografía Nacional in Madrid (219 x 154 mm, 443.10 g. No. 3444). The mark of the plate is visible on the drawing as a result of its tracing on the copper plate (218 x 151 mm), as are the vertical laid lines (Text from: Matilla, J.M. and others: El libro de los Caprichos. Francisco de Goya: dos siglos de interpretaciones, 1799-1999. Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición, Museo Nacional del Prado, Madrid, 1999. pp. 21, 134).

Multimedia

Technical data

Related artworks

And His House Catches Fire
Etching, Burnished aquatint on ivory laid paper, 1797 - 1799
Goya y Lucientes, Francisco de
Inventory number
D004194
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The Esparto Weaver who cannot manage to undress, and giving sound advice to a lamp, sets fire to the house
Date
1796 - 1797
Technique
Pencil; Iron gall ink
Support
Laid paper
Dimension
Height: 239 mm; Width: 165 mm
Series
Caprichos [dibujo]. Serie Los Sueños, 18, 24 (?)
Provenance
Javier Goya, Madrid, 1828; Mariano Goya, Madrid, 1854; Valentín Carderera, Madrid, c. 1861; Mariano Carderera, Madrid, 1880; Museo del Prado, 12.11.1886.

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Sala de los dibujos de Goya, II, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 10, n.21.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº 488.

Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Estudios para Grabados y Pinturas, II, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 98.

Glendinning, Nigel, Goya, la década de los Caprichos. Retratos 1792-1804, Real Academia Bellas Artes San Fernando, Madrid, 1992, pp. 254.

Matilla, José Manuel, El Libro de los Caprichos: dos siglos de interpretaciones 1799-1999. Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición, Museo Nacional de Prado, Madrid, 1999, pp. 21, 134.

Siglo XVIII: España, el sueño de la razón, Fundación Arte VivaViva.com Arte y Ciudadania, Madrid ; Río De Janeiro, 2002, pp. 436.

Welsh Raed, S, 'Balancing acts. Excess' En:, Goya: Order & Disorder, Museum of Fine Arts, Boston, 2014, pp. 226-229 [227 n.147].

Matilla, J.M. Mena M.B., Goya: dibujos. Solo la voluntad me sobra, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2019, pp. 124 nº 55.

Filigree +

Motive: Gran escudo con yelmo y letras “H C W” en el interior

126 x 111 mm
Principal
6 - Verticales
26 mm.
En el centro, entre los corondeles 1 y 6
Tela
H.C. Wend & Zoonen
Bibliografía del dibujo, donde se hace referencia a la filigrana: Gassier 1975, vol. 2, p. 98, n.º 61; Blas, Matilla y Medrano 1999, p. 135
Las iniciales que aparecen en esta filigrana corresponden al comerciante de papel holandés Hendrik Christiaan Wend (o Went), activo en Ámsterdam desde 1754. No debe extrañar que un comerciante tuviera su propia marca de agua, y no el productor, pues se conocen otros ejemplos coetáneos como el de I.B. Dabyds o el de Daniel Sebille.

La primera noticia documental sobre Hendrik Christiaan Wend es un contrato firmado con el citado Daniel Sebille, fechado el 11 de febrero de 1754, en el que ambos acordaban la fundación de la compañía Sebille & Wend. Daniel Sebille provenía de una importante familia holandesa de comerciantes de papel, y al igual que ellos ejerció el mismo oficio, primero como socio de Wend y desde 1776, junto a Van Ketel y Wassenbergh . Por su lado Wend, después de separarse de Sebille, se asoció con sus hijos bajo el nombre H.C. Wend & Zoonen. Esta compañía consta en el registro de comerciantes de Ámsterdam desde 1776 y en los sucesivos años hasta 1814 .

Bibliography
Heawood, Edward, Watermarks, mainly of the 17th and 18th centuries, Paper Publications Society, Hilversum (Holland), 1950, pp. pl. 500, n. 3735 [año 1790].
Voorn, Henk, De papiermolens in de provincie Noord-Holland, Papierwereld,, Haarlem, 1960, pp. 205, n. 163 [año 1788].
Churchill, William Algernon, Watermarks in paper, in Holland, England, France, etc., in the XVII and XVIII centuries and their interconnection, B. De Graaf, Nieuwkoop, 1985, pp. 201 [D. Sebille & Wend, s.a.].
Voorn, Henk, De papiermolens in de provincie Gelderland, Haarlem Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabricken, Haarlem, 1985, pp. 162.
Biblioteca Nacional de España, Catálogo de las estampas de Goya en la Biblioteca Nacional, Biblioteca Nacional, Sociedad Estatal Goya 96 y Lunwerg, Madrid, 1996, pp. 303, n. 19 [D. Sebille & Wend, año h. 1791].

Other inventories +

Catálogo Gassier, 1975. Núm. II 61.

Colección Dibujos Goya (Numeración Sánchez Catón). Núm. 21.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 488.

Inscriptions +

21
Inscribed. Back, lower area

21
Inscribed. Back, right side

45
Inscribed. Front, lower left corner

El espartero Borracho qe. no acierta a desnudarse, y / dando buenos consejos a un candil Yncendia / la casa.
Inscribed. Front, lower central area

Exhibitions +

Goya. Drawings. "Only my Strength of Will Remains"
Madrid
20.11.2019 - 16.02.2020

Solo la voluntad me sobra. Dibujos de Francisco de Goya
Madrid
19.11.2019 - 16.02.2020

Goya: Order and Disorder
Boston
04.10.2014 - 19.01.2015

Goya: la década de los Caprichos
Madrid
26.10.1992 - 10.01.1993

Update date: 09-07-2022 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up