The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Rape of Europe
Rubens, Pieter Paul (Copy after Titian)
Close Continuar a ficha de la obra

Rubens, Pieter Paul (Copy after Titian)

The Rape of Europe

1628 - 1629. Oil on canvas, 182.5 x 201.5 cm.

According to book II of Ovid´s Metamorphosis, Jupiter fell in love with Princess Europe and transformed himself into a white bull in order to kidnap her. He stealthily approaches the beach where she is playing with her companions in order to draw her away and carry her over the sea to Crete. The cupid riding a dolphin alludes to the impatience of Love, while the two cupids that accompany them with a bow and the arrows of love announce the god´s success in seducing her. Here, Rubens copied an original that Titian (Ca. 1485-1576) made for Felipe II. That work was in Madrid in 1628, when Rubens visited Spain for the second time. Unlike his other copies of Titian, here, Rubens is very faithful to the original, which is now at the Isabella Stewart Gardner Museum in Boston. This work belonged to the painter until his death in 1640 and was acquired at the auction of his belongings by Felipe IV.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P01693
Author
Rubens, Pieter Paul (Copy after Titian)
Title
The Rape of Europe
Date
1628 - 1629
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 182.5 cm.; Width: 201.5 cm.
Provenance
Royal Collection (Palacio de El Pardo, Madrid, 1674, nº61; Palacio de El Pardo, Sala de la antecámara, 1701, s.n.; Palacio de El Pardo, Pieza undécima, 1747, nº119; Palacio Nuevo, Madrid, Paso de tribuna y trascuartos, 1772, nº935; Palacio Nuevo, Pieza de comer, 1794, s.n.; Palacio Nuevo, Pieza de comer, 1814-1818, nº935; Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Salón 1º Escuela Holandesa, 1834, nº202)

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier y Beroqui, Pedro, Inventarios Reales en 12 Volumenes y Un Indice (Fotocopias) (procedencia/provenance), 1923.

Stechow, Wolfgang, Rubens and the Classical Tradition, Harvard University Press, Cambridge, 1968.

Fernández Bayton, Gloria, Inventarios reales: testamentaria del Rey Carlos II: 1701-1703 (procedencia/provenance), Museo del Prado. Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1975.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado: catálogo de pinturas : escuela flamenca, Museo del Prado. Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 285-286.

Volk, Mary Crawford, On Rubens and Titian, JOHN & MABLE RINGLING MUSEUM OF ART / A SPECTACULAR SEASON, 1983, pp. 142-150.

Díaz Padrón, Matías, Rubens copista de Tiziano, Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 59-62.

Vergara, Alejandro, D. Rodrigo Calderón y la introducción del Arte de Rubens en España, ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE / ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE Y ARQUEOLOGIA, 67, 1994, pp. 371.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, II, Prensa Iberica, Barcelona, 1995, pp. 996.

Anes, Gonzalo, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado (procedencia/provenance), Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 178.

Goldfarb, Hilliard T., Titian and Rubens: power, politics and style, Isabella Stewart Gardner Museum, Boston, 1998.

Vergara, Alejandro, Rubens and his spanish patrons, Cambridge University Press, Cambridge, 1999, pp. 146.

Vergara, Alejandro, The Presence of Rubens in Spain. (Tesis), A Bell & Howell Company, Ann Arbor, 1999, pp. 371.

Portús, Javier, La sala reservada y el desnudo en el Museo del Prado, Museo Nacional del Prado. Turner, Madrid, 2002, pp. 110.

Aterido Fernández, Ángel; Martínez Cuesta, Juan y Pérez Preciado, José Juan, Colecciones de pinturas de Felipe V e Isabel Farnesio: inventarios reales (procedencia/provenance), Fundación de Apoyo de la Historia del Arte Hispánico, Madrid, 2004.

Rubens im Wettstreit mit Alten Meistern : Vorbild und Neuerf..., Hatje Cantz, 2009, pp. 220-227.

Wood, Jeremy, Copies and Adaptations from Renaissance and Later Artists. Italian Masters II. Titian and North Italian Art in Corpus Rubenianum, T. XXVI, pt. II, v. I, Arcade Press, Bruselas, 2010, pp. 178-186.

Vergara, A. Alba, L. Gayo, Mª.D, Rubens in Madrid (1628-1629): New technical evidence concerning his copies after Titian an a new portrait., Boletín del Museo del Prado., Tomo XXXI n.49, 2013, pp. 18-33.

Other inventories +

Inv. Felipe IV, El Pardo, 1674. Núm. 61.
61 / Europa robada copia del Ticiano

Inv. Testamentaría Carlos II, El Pardo, 1701-1703. Núm. s.n..
Sala de la antecamara [...] {86} Ottro Lienzo de Europa robada Copia de el tiziano con marco negro tassado en doce mill Reales ... 12000 / Existe en la pieza 11mª a los numeros 61 y 119.

Inv. Felipe V, El Pardo, 1747. Núm. 119.
Pieza Undezima [...] Numº 61 y 119 / Una Pintura de mas de dos Varas y media en quadro con su marco negro, que significa Europa Robada copia del Tiziano ... 12000

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 935.
Paso de Tribuna y Trascuartos [...] 935 / = Pardo = Otro quadro que representa la Europa sobre el toro pasando al rio de dos varas y tercia de largo y dos y quarta de caida de mano de Rubenes copiada por la de Ticiano

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. s.n..
Pieza de comer [...] {13504} Otro de la misma medida que el antecedente - Europa sobre el toro- id. = 14.000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 935.
Pieza de Comer [...] 935 / Dos varas y media largo dos alto, Europa = Ticiano

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 202.
SALÓN 1º ESCUELA HOLANDESA [...] Dos cientos y dos. El rapto de Europa. De Rubens. Lº

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1588.
Rubens. / 1588. El rapto de Europa. / El toro hiende las olas llevando encima a Europa montada sobre el. Mirale un amorcillo montado en un delfín, y otros vagan por el aire. Las compañeras de Europa lamentan desde la ribera la desgracia de la misma. / Es copia de Ticiano hecha por Rubens para el principe de Gales. / Alto 6 pies, 6 pulg; ancho 7 pies, 2 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1614.
1614.-(1588-N.)-El rapto de Europa.- Va la ninfa robada sobre el toro que hiende las olas, haciéndole comitiva a los amores.-Figuras de tamaño natural.-Copia de un cuadro de Tiziano, que modernamente formó parte de la coleccion del Excmo. Sr. D. José de Madrazo. / También esta copia fué ejecutada para el Príncipe de Gales. Decoraba el antiguo Alc. y Pal. de Madrid, y se salvó del incendio de 1734. / Alto 1,81; ancho 2.-L.

Exhibitions +

Metapintura. Un viaje a la idea del arte.
Madrid
08.11.2016 - 12.02.2017

Splendor, Myth and Vision: Nudes from the Prado
Williamstown MA
12.06.2016 - 10.10.2016

Splendor, Myth and Vision: Nudes from the Prado
Williamstown MA
12.06.2016 - 10.10.2016

Splendor, Myth and Vision: Nudes from the Prado
Williamstown. Massachusetts.
11.06.2016 - 10.10.2016

Historias Naturales
Madrid
19.11.2013 - 27.04.2014

Rubens
05.11.2010 - 23.01.2011

Looking and Admiring. Rubens in Competition with Old Masters
Estocolmo
25.02.2010 - 23.05.2010

Looking and Admiring. Rubens in Competition with Old Masters
Munich
23.10.2009 - 03.02.2010

Velázquez’s Fables. Mythology and Sacred History in the Golden Age
20.11.2007 - 24.02.2008

Picasso. Tradición y Vanguardia
Madrid
06.06.2006 - 03.09.2006

Rubens Universel
Lille
06.03.2004 - 14.06.2004

Obras Maestras del Museo del Prado - Tokio
Tokio
05.03.2002 - 23.06.2002

Titian and Rubens: from master to master
Boston
23.01.1998 - 26.04.1998

Location +

(Temporary Exhibition)

Update date: 30-06-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Pieter Paul

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up