The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Rape of Hippodamia
Rubens, Pedro Pablo (y taller)
Close Continuar a ficha de la obra

Rubens, Pedro Pablo (y taller)

The Rape of Hippodamia

1636 - 1637. Oil on canvas, 182.5 x 285.5 cm.

During the wedding banquet of Pirithous, king of the Lapiths, Eurythus and other centaurs sought to kidnap the bride. The groom´s friend, Theseus, leaped into the fray to save her, starting a bloody battle that ended in defeat for the centaurs. Taken from Ovid (Metamorphoses, book XII), this story tells of a battle between man´s animal and rational natures. Rubens chooses a frieze-like composition, ordering the figures in a way similar to the relief sculptures of Antiquity. This horizontal direction strengthens the sense of violence, but the rapid kidnapping of the young woman, and the furious reaction by those seeking to rescue her. This work was commissioned by Felipe IV´s brother, the Cardenal Infante Fernando, for the Torre de la Parada, the king´s small palace near Madrid.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P01658
Author
Rubens, Pedro Pablo (y taller)
Title
The Rape of Hippodamia
Date
1636 - 1637
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 182.5 cm.; Width: 285.5 cm.
Serie
Torre de la Parada
Provenance
Royal Collection (Torre de la Parada, El Pardo-Madrid, Pieza sexta, 1701, s.n.; Torre de la Parada, Pieza quarta, 1747 nº 46; Palacio Nuevo, Madrid, Cuarto del infante don Javier, 1772, nº 994; Palacio Nuevo, Antecámara de las señoras infantas-pieza encarnada a la derecha, 1794, nº 994; Palacio Nuevo, Dormitorio de príncipes-pieza primera, 1814-1818, nº 994; Museo Real de pinturas a la muerte de Fernando VII, Salón 2º Escuela Flamenca, Madrid, 1834, nº 257)

Bibliography +

Rooses, Max, Rubens. S. VIe et Ses Oeuvres, Flammarion, Paris, 1903, pp. 596-599.

Corpus rubenianum Ludwig Burchard: an illustrated catalogue, IX, Arcade Press, Londres, 1968, pp. 229-231.

Díaz Padrón, Matías (1935-), Museo del Prado : catálogo de pinturas : escuela flamenca :, Museo del Prado: Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 243.

Díaz Padrón, Matías (1935-), El siglo de Rubens en el Museo del Prado : catálogo razonado, Prensa Iberica, Barcelona, 1995, pp. 908.

Vergara, Alejandro, The Presence of Rubens in Spain. (Volumes i and II). Tesis Doctoral, A Bell & Howell Company, Ann Arbor, 1999, pp. 420.

García Gual, C., 'Relato mítico y momento pictórico. Rubens y Ovidio'. En Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 281-298.

Classical mythology in the Netherlands in the age of Renaiss..., Peeters, Amberes, 2009.

Georgievska-Shine, Aneta Silver, Larry, Rubens, Velázquez, and the King of Spain, Ashgate, Surrey, 2014, pp. 38-39 Lám.6 fg.2.10.

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos II, Torre de la Parada, 1701-1703. Núm. s.n..
Pieza Sexta [...] {7517} Vna pintura de tres varas y media de ancho de las bodas de los Lapitas y Centauros de mano de Rubenes tasada en dos cientos doblones = Conducida al Pardo

Inv. Felipe V, Torre de la Parada, 1747. Núm. 46.
Pieza quarta [...] 46 / Otro de tres varas y media de ancho y dos y quarta de alto el Robo de Elena con su marco dorado 1000

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 994.
Quarto del Infante Don Xavier [...] 994 - 995 / Torre = Dos iguales fábulas el vno del robo de Centauros a vnas mugeres y otros que las defienden en que hay vna mesa redonda con sus comestibles y el otro de Argos quando Mercurio le corta la cabeza de tres varas y media de largo y mas de dos de caida originales de escuela flamenca

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 994.
Antecamara de las Sªs. Ynfantas [...] Pieza encarnada á la Derecha [...] 994 / Tres varas y quarta de largo y dos quartas de alto: Riña entre Centauros y Lapitas. Escuela de Rubens ... 4000

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 994.
Dormitorio de Principes [...] Pieza Primera [...] 994 / Riña entre Centauros y Lapitas = escuela de Rubens

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 257.
Salon 2º Escuela Flamenca Doscientos cincuenta y siete. El combate de las Léspitas: Tesco defiende a Hipodamia del Centauro Eusito de Rubens Lº 40.500

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1216.
Rubens. / 1216. El combate de los lapitas. / Teseo defiende a Hipodamia del centauro Eurito, que en el banquete de las bodas de la misma pretende arrebatarla, mientras su esposo Piritoo se abalanza furioso hacia su insolente enemigo, y principia de este modo la célebre refriega entre centauros y lapitas (C.L.) / Alto 6 pies, 6 pulg; ancho 10 pies, 3 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1579.
1579.-(1216-M.)-Lapitas y Centauros.-Pasaje de la historia mítica de la Tesalia. El centauro Eurito interrumpe las bodas de Pirithoo é Hipodamia abalanzándose á ésta para robarla; y comienza con este hecho la famosa guerra entre Lapitas y Centauros. (Véase nuestro Catálogo extenso.)-Figuras de tamaño natural. / Col. de Carlos II, Torre de la Parada.-C. L.-F.L. / Alto 1,82; ancho 2,90.-L.

Exhibitions +

Splendor, Myth and Vision: Nudes from the Prado
Williamstown MA
12.06.2016 - 10.10.2016

Splendor, Myth and Vision: Nudes from the Prado
Williamstown MA
12.06.2016 - 10.10.2016

Rubens
05.11.2010 - 23.01.2011

La obra invitada. Bilbao
Bilbao
27.04.2010 - 05.09.2010

Rubens, a Genius at Work (Rubens and the Brussels Museums)
Bruselas
14.09.2007 - 10.02.2008

De Tiziano a Goya. Obras maestras del Museo del Prado
Osaka
14.07.2006 - 15.10.2006

De Tiziano a Goya. Obras maestras del Museo del Prado
Tokio
24.03.2006 - 02.07.2006

Location +

(Temporary Exhibition)

Update date: 11-05-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Pedro Pablo

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up