The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Three Graces
Rubens, Pedro Pablo
Close Continuar a ficha de la obra

Rubens, Pedro Pablo

Siegen (Westfalia), 1577 - Amberes, 1640

Miniatura autor

The Three Graces

1630 - 1635. Oil on oak panel, 220.5 x 182 cm.

According to Hesiod’s Theogony, there were three Graces: Aglaia, which means radiance; Euphrosine, which means joy; and Thalia, which means flowering. Born of one of Zeus’s affairs, the three Graces were pure virgins who lived with the gods, served at the banquets and fostered joie de vivre. They served Aphrodite, the goddess of love, and were never bored. Rubens depicts them beside a fountain, under a garland of flowers in a landscape. The figures are based on classical sculpture, which is visible in the artist’s effort to reproduce the coldness of marble in their flesh. The circular rhythm and elegant undulation are customary characteristics of this artist, along with the grandiloquent shapes and warm colors he brought into his painting in his final years. The figure on the left is directly inspired by his second wife, Hélène Forment. Painted shortly after his marriage, it bears witness to the happiness of the artist’s life, which emerges in the sensuality of his paintings from that moment. This work belonged to the artist until his death in 1640 and was then acquired by Felipe IV and taken to Spain.

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Inventory number
P01670
Author
Rubens, Pedro Pablo
Title
The Three Graces
Date
1630 - 1635
Technique
Oil
Support
Oak panel
Dimension
High/Height: 220.5 cm.; Width: 182 cm.
Provenance
Royal Collection (Real Alcázar, Madrid, Pieza de la galeria baja que cae sobre el jardin, 1666, nº 688; Real Alcázar, pieza larga de las bobedas, 1686, s.n.; Real Alcázar, Pieza larga de las bobedas, 1701-1703, nº 483; Palacio Nuevo, Madrid, Primera sala de la Furriera, 1747, nº 96; Palacio Nuevo, Estudio de Andrés de la Calleja, 1772, nº 96; Casa de Rebeque, Madrid, 1794, nº 96; Pinturas que posee la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, 1796-1805, nº 50; Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Sala reservada, 1827, nº 50; Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Sala Reservada, 1834, nº 65)

Bibliography +

Rooses, Max, Rubens. S. VIe et Ses Oeuvres, Amberes Flammarion, 1903, pp. 604.

Stechow, Wolfgang, Rubens and the Classical Tradition, Harvard Harvard University Press, 1968, pp. 51-53.

Díaz Padrón, Matías (1935-), Museo del Prado : catálogo de pinturas : escuela flamenca :, Madrid Museo del Prado : Patrimonio Nacional de Museos,, 1975, pp. 272-273.

Jaffe, Michael, Rubens: catálogo completo, Milán Rizzoli, 1989, pp. 366.

Díaz Padrón, Matías (1935-), El siglo de Rubens en el Museo del Prado : catálogo razonado, Madrid Prensa Iberica,, 1995, pp. 964.

El desnudo en el Museo del Prado, Barcelona Fundación Amigos del Museo del Prado/ Galaxia Gutenberg, 1998, pp. 266.

Vergara, Alejandro1960-, The Presence of Rubens in Spain. (Volumes i and II). Tesis D, Ann Arbor A Bell & Howell Company, 1999, pp. 112-118.

Vergara, Alejandro, Rubens and his spanish patrons, Cambridge Cambridge University Press, 1999, pp. 154.

Vergara, Alejandro, Las Tres Gracias de Rubens, Alcobendas : TF, 2001.

Portús, Javier, La sala reservada y el desnudo en el Museo del Prado, Madrid Museo Nacional del Prado Turner, 2002, pp. 118.

García Gual, C., 'Relato mítico y momento pictórico. Rubens y Ovidio' En Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 281-298.

Sutton, Peter C., Drawn by the Brush Oil Sketches by Peter Paul Rubens, Yale Yale University Press, 2004, pp. 186.

Rubens im Wettstreit mit Alten Meistern : Vorbild und Neuerf... : Hatje Cantz, 2009, pp. 82-115.

Sensation et Sensualité: Rubens et son Héritage, Amberes Bozar Books Fonds Mercator, 2014, pp. 122-175.

Pérez Preciado, J.J, 'Reyes Gobernadores, Nobles, Funcionarios y Artistas. La incesante llegada de obras de arte a España desde los Paises Bajos en el s.XVII', Zaragoza Universidad de Zaragoza,, 2015, pp. 132-142 [138].

Other inventories +

Inv. Felipe IV, Alcázar de Madrid, 1666. Núm. 688.
Pieza de la galeria baja que cae sobre el jardin de los emperadores [...] 688 / 2 varas y media de largo y dos de ancho las tres Gracias desnudas de mano de Paulo Rubenees 400 dus.

Inv. Felipe IV, Alcázar de Madrid, 1686. Núm. s.n..
Bobedas del Ticiano [...] {4076} Otra pintura de dos varas y media de largo y dos de ancno, de tres mugeres desnudas, que significan las tres gracias, de mano de Rubenes.

Inv. Testamentaría Carlos II, Alcázar de Madrid, 1701-1703. Núm. 483.
Bobedas del tiçiano [...] 483 / Yttem Ottra de dos Uaras Y media de largo y dos de ancho de tres mugeres desnudas que Significan las tres Grazias de mano de Rubenes Con marcos negros tasadas en trescienttos doblones ... 300

Inv. Alcázar, Madrid, 1734. Núm. 206.
Una tabla de dos tercias de ancho y media vara de alto, con marco negro, de las tres Gracias ó tres ninfas desnudas, de Rubens.

Inv. Felipe V, Palacio Nuevo, 1747. Núm. 96.
Pinturas existentes antiguas [...] En la primera Sala de este Oficio [...] 96 / Vna pintura en tabla de las tres Gracias original de Rubenes de mas de dos varas y media de caida y dos de ancho en 50 mil rs.

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 96.
Estudio de don Andres de la Calleja [...] 96 / Vna pintura que significa las tres Gracias de dos varas y dos tercias de alto y dos y quarta de ancho en tabla original de Rubenes

Inv. Testamentaría Carlos III, Casa de Rebeque, 1794. Núm. 96.
96 / Mas de dos varas y media de alto y dos varas y quarta de ancho: Las tres Gracias. Rubens ... 20000

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 96.
Pinturas que existen en la casa de Rebeque, al cargo de D. Francisco Bayeu. Más de dos varas y media de alto y dos y cuarta de ancho. Las tres Gracias, de Rubens, tasada en veinte mil reales.

Pinturas que posee la Real Academia de San Fernando. Núm. 50.
50. Las tres Gracias de Rubens en tabla de dos varas y dos tercias de alto y dos varas y quarto de ancho donativo del Rey N.S.

Academia, Sala Reservada, 1827. Núm. 50.
Las tres gracias en tabla. / [Autor] Rubens / [Alto] 7 [pies] 10 [pulgs.] / [Ancho] 6 [pies] 5 [pulgs.]

Inv. Testamentaría Fernando VII, Real Museo, Sala Reservada, 1834. Núm. 65.
Sala Reservada [...] Sesenta y cinco Las tres Gracias abrazadas entre sí según costumbre Yd Yd. [Rubens. Flamenca] T ª 90.280

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1710.
Rubens / 1710. Las tres Gracias. / Al lado se ve una fuente, y un pabellón con una guirnalda de rosas tendida entre dos arboles. (C.L.) / (tabla.) / Alto 7 pies, 11 pulg; ancho 6 pies, 6 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1591.
1591.-(1710-R.)-Las tres Gracias: Aglae, Eufrosina y Thalia.-Están las tres desnudas y abrazadas bajo una enramada que forma dosel sobre sus cabezas, al lado de una fuente. Figuras de cuerpo entero y tamaño natural. / Col. de Carlos II, R. Alc. y Pal. de Madrid. C.L.-F.L. (Alto 2,21; ancho 1,81.-L.

Exhibitions +

Exposición didáctica: el Museo del Prado en San Salvador
San Salvador, El Salvador
23.10.2015 - 29.11.2015

Exposición didáctica: el Museo del Prado en Guatemala
Ciudad de Guatemala, Guatemala
21.07.2015 - 30.08.2015

Exposición didáctica: el Museo del Prado en Honduras
Tegucigalpa. Honduras.
05.05.2015 - 28.06.2015

Exposición didáctica: El Museo del Prado en Santo Domingo
Santo Domingo, República Dominicana
07.07.2011 - 11.10.2011

Rubens
05.11.2010 - 23.01.2011

Fábulas de Velázquez. Mitología e historia sagrada en el Siglo de Oro
Madrid
20.11.2007 - 24.02.2008

Velázquez’s Fables. Mythology and Sacred History in the Golden Age
20.11.2007 - 24.02.2008

Location +

Room 029 (On Display)

Update date: 12-02-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Pedro Pablo

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up