The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Thou Who Canst Not
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Thou Who Canst Not

Ca. 1797. Red wash, Red chalk, Red chalk on laid paper. Not on display

Preparatory drawing for Capricho 42. The abuse of ordinary people by those in power and the ignorance that perpetuates this system of exploitation are recurring themes in the Caprichos. Here, asses representing the nobility literally ride the backs of the laboring poor. Contemporary manuscripts echo these ideas, including one in the Biblioteca Nacional de España: "The poor and useful classes of society are the ones that carry donkeys on their backs, or bear the whole weight of State taxation." With regard to technique, here Goya expertly deploys the different possibilities of the color red.

Matilla, J.M. Mena M.B., Goya: dibujos. Solo la voluntad me sobra, Madrid, Museo Nacional del Prado, 2019, p.132 nº 61

Multimedia

Technical data

Related artworks

Tu que no puedes
Etching on ivory laid paper, 1797 - 1799
Inventory number
D004235
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Thou Who Canst Not
Date
Ca. 1797
Technique
Red wash; Red chalk; Red chalk
Support
Laid paper
Dimension
Height: 242 mm; Width: 166 mm
Series
Caprichos [dibujo], 42
Provenance
Javier Goya, Madrid, 1828; Mariano Goya, Madrid, 1854; Valentín Carderera, Madrid, c. 1861; Mariano Carderera, Madrid, 1880; Museo del Prado, 1886.

Bibliography +

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Sala de los dibujos de Goya, II, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 19, n.98.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº 535.

Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Estudios para Grabados y Pinturas, II, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 137.

Stuffmann, Margret, Goya. Zeichnungen und Druckgraphik, Stadelschen Kunstinstitut, Frankfurt Am Main, 1981, pp. nº L16.

Pita Andrade, J. M., Álvarez Lopera, J. et al., Goya y la constitución de 1812, Ayuntamiento, Delegación de Cultura, Madrid, 1982, pp. nº 10.

Gamaboni, D., Emblemes de la Liberte. L'Image de la Republique Dans L'Art, Editions Staempfli & Cie S.A., Berna, 1991.

Glendinning, Nigel, Goya, la década de los Caprichos. Retratos 1792-1804, Real Academia Bellas Artes San Fernando, Madrid, 1992, pp. 233.

Mena Marqués, Manuela B., El "cuaderno italiano", 1770-1786: los orígenes del arte de Goya, Museo del Prado, Madrid, 1994.

Blas, J., Matilla, J.M., Medrano, J.M., El Libro de los Caprichos: dos siglos de interpretaciones 1799-1999. Catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición, Museo Nacional de Prado, Madrid, 1999, pp. 235.

Matilla, José Manuel, Estampas españolas de la Guerra de la Independencia: propaganda, conmemoración y testimonio, Universidad de Salamanca, 2008.

Goya: luces y sombras. Obras maestras del Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun, Tokyo, 2011, pp. 148-149.

Matilla, J.M. Mena M.B., Goya: dibujos. Solo la voluntad me sobra, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2019, pp. 132 nº 61.

Filigree +

Motive: Letras “H C WEND / & / ZOONEN”
Height: 59 mm
Width: 113 mm
Las iniciales que aparecen en esta filigrana corresponden al comerciante de papel holandés Hendrik Christiaan Wend (o Went), activo en Ámsterdam desde 1754. No debe extrañar que un comerciante tuviera su propia marca de agua, y no el productor, pues se conocen otros ejemplos coetáneos como el de I.B. Dabyds o el de Daniel Sebille.

La primera noticia documental sobre Hendrik Christiaan Wend es un contrato firmado con el citado Daniel Sebille, fechado el 11 de febrero de 1754, en el que ambos acordaban la fundación de la compañía Sebille & Wend. Daniel Sebille provenía de una importante familia holandesa de comerciantes de papel, y al igual que ellos ejerció el mismo oficio, primero como socio de Wend y desde 1776, junto a Van Ketel y Wassenbergh . Por su lado Wend, después de separarse de Sebille, se asoció con sus hijos bajo el nombre H.C. Wend & Zoonen. Esta compañía consta en el registro de comerciantes de Ámsterdam desde 1776 y en los sucesivos años hasta 1814 .

Bibliography
Heawood, Edward, Watermarks, mainly of the 17th and 18th centuries, Paper Publications Society, Hilversum (Holland), 1950, pp. pl. 500, n. 3735 [año 1790].
Voorn, Henk, De papiermolens in de provincie Noord-Holland, Papierwereld,, Haarlem, 1960, pp. 205, n. 163 [año 1788]..
Churchill, William Algernon, Watermarks in paper, in Holland, England, France, etc., in the XVII and XVIII centuries and their interconnection, B. De Graaf, Nieuwkoop, 1985, pp. 201 [D. Sebille & Wend, s.a.].
Biblioteca Nacional de España, Catálogo de las estampas de Goya en la Biblioteca Nacional, Biblioteca Nacional, Sociedad Estatal Goya 96 y Lunwerg, Madrid, 1996, pp. 303, n. 19 [D. Sebille & Wend, año h. 1791].

Other inventories +

Colección Dibujos Goya (Numeración Sánchez Catón). Núm. 98.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 535.

Catálogo Gassier, 1975. Núm. II 100.

Inscriptions +

42
Front, lower left corner

78
Back, lower area

Exhibitions +

Solo la voluntad me sobra. Dibujos de Francisco de Goya
Madrid
19.11.2019 - 16.02.2020

Goya: luces y sombras. Obras maestras del Museo del Prado
Barcelona
15.03.2012 - 24.06.2012

Goya: luces y sombras. Obras maestras del Museo del Prado / Goya: Lights and Shadows. Masterpieces of the Museo del Prado
Tokio
22.10.2011 - 29.01.2012

Goya: El cuaderno italiano
Gijón
24.06.1994 - 21.08.1994

Goya: la década de los Caprichos
Madrid
26.10.1992 - 10.01.1993

Emblémes de la Liberté. L' Image de la République dans L'Art du XVIeme au XIXeme Siècle
Berna
31.05.1991 - 15.09.1992

Update date: 22-11-2021 | Registry created on 16-07-2021

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up