The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Women carrying Pitchers
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

Women carrying Pitchers

1791 - 1792. Oil on canvas, 262 x 160 cm.

Three women have come to fill their pitchers at a fountain. Two are young and the third, middle aged. The one in the foreground, and the eldest, gaze directly at the viewer with an attentive and bold look of complicity, like the boy that accompanies them. The young women balance the pitchers on their heads with a difficult equilibrium, a traditional symbol of feminine virtue. Goya paints the pitchers covered and uncovered and one of the women, who is in profile, listens as the middle-aged one whispers something in her ear. This is an allusion to the subject of the matchmaker that Goya dealt with repeatedly in his work. The painting is a cartoon for one of the tapestries intended for Carlos IV´s office at El Escorial. It depicts a country scene, as was requested by the Monarch, but as was customary for this painter, a social message underlies the realistic surface. This work also refers to women´s domination of men, an obsession that Goya reflected in many of his works.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00800
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Women carrying Pitchers
Date
1791 - 1792
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 262 cm.; Width: 160 cm.
Serie
Despacho de Carlos IV, El Escorial, Madrid, 1791-1792 (4)
Provenance
Royal Collection (Pintado a fines de 1791 y principios de 1792. Entregado en fecha indeterminada, en 1792, a la Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid. Transferido entre 1856-1857 desde la Fábrica de Tapices al Palacio Real, Madrid , sótanos del oficio de tapicería). Entered the Prado Museum by RR.OO, 18.1 and 9.2., 1870.

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Los tapices de Goya, [s.n.], Madrid, 1870, pp. 52, 105, 142, n. XXXVIII.

Viñaza, Conde de La, Goya. Su Tiempo, Su Vida, Sus Obras, Tip.Manuel G.Hernandez, Madrid, 1887, pp. 322, n. 38.

Araujo Sanchez, Ceferino, Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 93, n. 38.

Museo Nacional del Prado, Catalogue illustré des tableaux du Musée du Prado á Madrid, J. Laurent et Cie, Madrid, 1899, pp. 26, n. XXXVIII.

Lafond, P., Goya, Librairie de L'Art Ancien et Modern, París, 1902, pp. 147, n. 38.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche, Berlín, 1903, pp. 219, n. 553.

Calvert, Albert F., Goya, The Spanish Series, John Lane, Londres-Nueva York, 1908, pp. 174, n. 38.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Imprenta y fototipia de J. Lacoste,, Madrid, 1910, pp. 144, n. 800.

Beruete y Moret, Aureliano de, Goya, Blass y Cía, Madrid, 1916, pp. 49, n. 38; 163, n. 91.

Exposition de Peinture Espagnole Moderne. Catalogue Officiel, Imp.Art, París, 1919, pp. 6, n. 21.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, [s.n.],, Madrid, 1920, pp. 159, n. 800.

Loga, Valerian von, Francisco de Goya, G.Grote'sche, Berlín, 1921, pp. 218, n. 553.

Mayer, Augusto L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich, 1923, pp. 216, n. 676.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo, Museo del Prado, Madrid, 1933, pp. 511, n. 800.

Sambricio, V. de, Tapices de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1946, pp. 171, 272-273, n. 57a.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'Oeuvre Peint de Goya. Catalogue Raisonne. Texte., I, F.De Nobele, París, 1950, pp. 97, n. 38.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Vida y obras de Goya, Editorial Peninsular, Madrid, 1951, pp. 37, 168.

Held, Jutta, Farbe und licht in Goyas malerei, Walter de Gruyter & Co., Berlín, 1964, pp. 177, n. 170.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, I, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 84, 282, n. 297.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970, pp. 99, n. 300.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 281, n. 800.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974, pp. n. 300.

Angelis, Rita de, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Classici dell'Arte, Rizzoli, Noguer, 1974, pp. 105, n. 254.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 105, n. 273.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, II, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980, pp. 91-92.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Lumen, Barcelona, 1983, pp. 79.

Chan, Victor, New light on Goya's tapestry cartoon. 'La boda'., Goya, 1983, pp. 33-36.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984, pp. 105, n. 268, 139.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 293-294, n. 800.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Espasa Calpe, Madrid, 1987, pp. 166-171, 313, n. 63 C.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at the Court of Madrid, Cambridge University Press, Cambridge, 1989, pp. 203-207, 225, 228.

Tomlinson, Janis, Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Cátedra, Madrid, 1993, pp. 263-268, 289, 292-293.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 218-219, n. 204.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 334-335, n. 53.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. 637, n. 5755.

Herrero Carretero, Concha, Tapices y cartones de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1996, pp. 33, 196-197, n. 97-98.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 150-151, n. 800.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, III, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 179-180, n. 61.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de A Coruña, A Coruña, 1999, pp. 284-289.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de a Coruña, La Coruña, 1999, pp. 284-289.

Calvo Serraller, Francisco (dir.), Goya: la imagen de la mujer, Fundación Amigos del Museo del Prado, Madrid, 2001, pp. 144, 328, n. 14.

Maurer, G., 'Play and Pray.Women at play' En:, Goya: Order & Disorder, Museum of Fine Arts, Boston, 2014, pp. 174-179 [177 n.108].

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5755.
''5755 7./ Dos muchachas con cantaros en la cabeza y las manos y una muger detras, a la izquierda un muchacho con dos cantarillas en las manos. ancho 1,60 alto 2,72''.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 300.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 090 (On Display)

Expuesto
Update date: 30-06-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up