The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Agriculture
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Agriculture

1804 - 1806. Tempera on canvas Room 034

This allegory accompanied others of Science (now lost), Commerce and Industry which decorated the staircase of Manuel Godoy´s palace. Ceres, goddess of Agriculture, is crowned with ears of corn. She is accompanied by a countryman, possibly her assistant Messor who was in charge of the harvest. Ceres made all vegetation grow: the hoes at her feet refer to the start of the crop cycle while the zodiac signs of Libra and Scorpio in the background allude to the end of the harvest.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Commerce
Tempera on canvas, 1804 - 1806
Industry
Tempera on canvas, 1804 - 1806
Museo del Prado, vista de una sala con obras de Goya
Gelatin / Collodion on photographic paper, 1949
Inventory number
P002547
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Agriculture
Date
1804 - 1806
Technique
Tempera
Support
Canvas
Dimension
Diameter: 227 cm.
Provenance
Palacio de Godoy, Madrid; Consejo del Almirantazgo, Biblioteca Real, and Secretarías de Gracia y Justicia, Guerra, Marina and Hacienda, 1807. Entered the Prado Museum in 1932. Deposit of Minesterio de Marina.

Bibliography +

Matheron, Laurent, Goya, Schultz et Thuillie, París:, 1858.

Yriarte, C., Goya. Sa biographie. Les fresques, les toiles, les tapisseries, les eaux-fortes et le catalogue de l'oeuvre, Henri Plon, París:, 1867, pp. 128.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Tip. Manuel G. Hernández, Madrid:, 1887, pp. 302, n. I.

Araujo Sánchez, Ceferino, Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 108, n. 155.

Lafond, P., Goya, Librairie de L`Art Ancien et Moderne, París, 1902, pp. 99, n. 1.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote`sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1903, pp. 185, n. 83-85.

Pérez de Guzmán, Juan, Las colecciones de cuadros del Príncipe de la Paz, La España moderna, Berlín, 1906, pp. 114.

Calvert, Albert F., Goya, John Lane, Londres; Nueva York:, 1908, pp. 165, n. 1.

Beruete y Moret, Aureliano de, Goya. Composiciones y figuras, II, Blass y Cía, Madrid:, 1917, pp. 70-72; 165, n. 128.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote`sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 183, n. 83-85.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich:, 1923, pp. 180, n. 89 a.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'œuvre peint de Goya: catalogue raisonné, I, F. de Nobele, París:, 1928-1950, pp. 135, n. 92.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, La elaboración de un cuadro de Goya, Archivo Español de Arte, 67, 1945, pp. 301-302.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Vida y obras de Goya. Edición en español: The Life and Works of Goya, Madrid: Peninsular, 1964, Peninsular, Madrid, 1951, pp. 62.

Nordström, Folke, Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Almqvist and Wiksell, Estocolmo:, 1962, pp. 95-97.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, I, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 323, n. 480.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l`oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. 189, n. 690.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 286, n. 2547.

Angelis, Rita de, L`Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 110, n. 329.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra co..., Juventud, 1974.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 110, n. 349.

Salas, Xavier de, Goya, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1977, pp. 104, n. 34.

Pardo Canalís, Enrique, Una visita a la Galería del Príncipe de la Paz, Goya: Revista de Arte, 148, 1979, pp. 302.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, III, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1981, pp. 30.

Glendinning, Nigel, Goyas' Patrons, Apollo, CXIV, 1981, pp. 246.

Rose Wagner, I. J., Manuel Godoy patrón de las artes y coleccionista, II, Universidad Complutense de Madrid, Madrid:, 1983, pp. 189-190, n. 243.

Rose, I., Pinturas en el Museo del Prado procedentes de la antigua colección de Manuel Godoy, Boletín del Museo del Prado, IV, 1983, pp. 174, n. 10.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones Poligrafa S.A., Barcelona, 1984, pp. 111, n. 440.

Rose-De Viejo, Isadora, Goya's Allegories and Sphinxes: 'Commerce', 'Agriculture', 'Industry' and 'Science' in situ, The Burlington Magazine, 126, 1984, pp. 34-39.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 298, n. 2547.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Gordon Fraser, Londres:, 1988, pp. 150-151.

Tomlinson, Janis, Goya in the Twilight of Enlightenment, Yale University Press, New Haven & Londres, 1992, pp. 98-103.

Glendinning, Nigel, Goya. La década de los Caprichos. Retratos 1792-1804, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid:, 1992, pp. 39.

Tomlinson, Janis, Goya en el crepúsculo de las Luces, Cátedra, Madrid:, 1993, pp. 126-135.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 248, n. 275.

López Torrijos, Rosa, Goya, el lenguaje alegórico y el mundo clásico. La etapa de madurez, Archivo Español de Arte, LXIX, 1996, pp. 4-5.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 389-391, n. 117.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 152, n. 2547.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 254-258, n. 90.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de a Coruña, A Coruña:, 1999, pp. 346-351.

Calvo Serraller, Francisco (dir.), Goya: la imagen de la mujer, Fundación Amigos del Museo del Prado, Madrid, 2001, pp. 226, 334, n. 53.

Rose-de Viejo, Isadora, ''Las alegorías para el palacio madrileño de Godoy'', en VV. AA.: Goya, Galaxia Gutenberg; Círculo de Lectores, Madrid:, 2002, pp. 99-118.

Bozal, Valeriano, Francisco Goya. Vida y obra, II, TF Editores, Madrid:, 2005, pp. 13-14.

Rose-de Viejo, Isadora, Daños colaterales: la dispersión y destrucción de los cuadros de Goya pintados para Godoy, M. Cabañas Bravo, A. López-Yarto Elizalde y W. Rincón García (coords.): Arte en tiempos de guerra, Madrid:, 2009, pp. 441.

Occhietti, R., De l'invisiblité du capital: La Junte des Philippines de Goya, RACAR: revue d'art canadienne / Canadian Art Review, 38, 1, 2013, pp. 69-70.

Bray, X., 'First Court painter to the King (1799-1808)' En:, Goya.The Portraits, National Gallery Company, Londres, 2015, pp. 107-123 [121].

Other inventories +

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 691.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 034 (On Display)

Expuesto
Update date: 03-05-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up