Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828
Piot, E., Catalogue raisonné de l'oeuvre gravé de Francisco Goya y Lucientes, Cabinet de l'amateur et de l'antiquaire. Revue des tableaux et des estampes anciennes; des objets d'art, d'antiquitè et de Curiosité., I, 1842, pp. 358.
Stirling Maxwell, William, Sir (1818-1878), Talbotype illustrations to the Annals of the Artists of Spain, IV, John Ollivier, Londres:, 1847, pp. nº 64.
Lefort, P., Essai d'un catalogue raisonné de l'oeuvre gravé et lithographié de Francisco Goya. Troisième article. La Tauromachie. Nº 83 a 115, Gazette des Beaux-Arts, X, 1868, pp. 172.
Viñaza, Cipriano Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Tip. Manuel G. Hernández, Madrid:, 1887, pp. 411.
Lafond, Paul, Goya. Catalogue de l'oeuvre peint, dessiné, gravé et lithographié, Librairie de l'art ancien et moderne, París:, 1890, pp. 184.
Araujo Sánchez, Ceferino, Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 58-59.
Loga, Valerian von, Francisco de Goya, Klinkhardt & Biermann, Leipzig:, 1910, pp. 27.
Beruete y Moret, Aureliano de, Goya grabador, III, Blass y Cía, Madrid:, 1918, pp. 133-134.
Loga, Valerian von, Francisco de Goya, G. Grotesche, Berlin, 1921, pp. 233-234, nº 697.
Esteve Botey, Francisco, Goya. La Tauromaquia. Conferencia y catálogo descriptivo, Círculo de Bellas Artes, Madrid:, 1922, pp. 28, 30, 72.
Mayer, August L., Francisco de Goya, Labor, Barcelona, 1925, pp. 272.
Encina, Juan de la, Goya en zig-zag. Bosquejo de interpretación biográfica, Espasa Calpe, Madrid, 1928, pp. 164-175.
Lafuente Ferrari, Enrique, Precisiones sobre La Tauromaquia, Archivo Español de Arte, 42, 1940, pp. 101, 103, 106.
Lafuente Ferrari, Enrique, Ilustración y elaboración en La Tauromaquia de Goya, Archivo Español de Arte, XVIII, 1946, pp. 200.
Luján, Néstor, La Tauromaquia. Colección de las diferentes suertes y actitudes del arte de lidiar toros inventadas y grabadas por Goya y Lucientes, Tartessos-F. Oliver Branchfelt, Barcelona:, 1946.
Lafuente Ferrari, Enrique, ''Los grabados de toros en Goya'', en: Los Toros, tratado técnico e histórico, II, Espasa Calpe, Madrid:, 1947, pp. 799-800, 802, 837.
Sánchez Cantón, Francisco Javier, Los dibujos de Goya. Reproducidos a su tamaño y en su color, I, Museo del Prado, Madrid, 1954, pp. nº 174.
Glendinning, Nigel, A New View of Goya's Tauromaquia, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 24, 1961, pp. 120-127.
Harris, Tomas, Goya. Engravings and Lithographs, II, Bruno Cassirer, Oxford:, 1964, pp. 336, nº 224.
Cacan, A., Gravures de Goya de la collection Dutuit, Palais des Beaux Arts de la Ville De Paris-Musée du Petit Palais, París:, 1966, pp. nº 35.
Delteil, Loys, Goya. Facsimil 1922, Collectors editions; Da Capo Press, Nueva York, 1969, pp. nº 244.
Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l`oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº 1192.
Lafuente Ferrari, Enrique, Francisco de Goya. La Tauromaquia, Gustavo Gili, Barcelona, 1974, pp. 8, 16.
Sayre, Eleanor, The Changing Image. Prints by Francisco Goya, Museum of Fine Arts, Boston:, 1974, pp. 230-231 nº 183-184.
Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974, pp. nº 1192.
Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Estudios para grabados y pinturas, II, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 376-377, nº 263.
Lafuente Ferrari, Enrique, El mundo de Goya en sus dibujos, Urbión, Madrid, 1979, pp. 198-199.
Hofmann, W., ''Desgracias acaecidas en el tendido de la plaza de Madrid, y muerte del alcalde de Torrejón'', en: Goya. Das Zeitalter der Revolution 1789-1830, Prestel Verlag; Hamburger Kunsthalle, Munich; Hamburgo, 1980, pp. 145, nº 98.
Wilson Bareau, Juliet, Goya's Prints. The Tomás Harris Collection in the British Museum, British Museum Publications, Londres:, 1981, pp. 71.
Holo, Selma Reuben, ''Goya and the Bullfight'', en: La Tauromaquia: Goya, Picasso and the Bullfight, Milwaukee Art Museum, Milwaukee:, 1986, pp. 18, 19, 24, 32.
Tomlinson, Janis A., Graphic Evolutions. The Print Series of Francisco Goya, Columbia University Press, Nueva York:, 1989, pp. 40-42.
Martínez-Novillo, Álvarez, Lla cogida'', en: El siglo de oro de las tauromaquias. Estampas taurinas 1750-1868, Comunidad de Madrid, Consejería de Cultura y Centro de Asuntos Taurinos, Madrid:, 1989, pp. 154-171, [164-165], nº 172.
Gassier, Pierre, Goya, toros y toreros, Ministerio de Cultura, Madrid, 1990, pp. 104, nº 36.
Martínez-Novillo, Álvaro, ''La Tauromaquia en su contexto histórico'', en: Francisco de Goya, grabador. Instantáneas. Tauromaquia, IV, Caser, Madrid:, 1992, pp. 32-34, 39.
Vega, Jesusa, Museo del Prado: catálogo de estampas, Museo del Prado, Madrid, 1992, pp. 104, nº 415.
Biblioteca Nacional, Catálogo de las estampas de Goya en la Biblioteca Nacional, Biblioteca Nacional, Sociedad Estatal Goya 96 y Lunwerg, Madrid, 1996, pp. 211, nº 342.
Vibolt Knudsen, Vibeke, Goya: Image, Reality, and History; en Goya's Realism, Statens Museum for Kunst, Copenhague, 2000, pp. 194-195, nº 51.
Matilla, José Manuel y Medrano, José Miguel, El libro de la Tauromaquia. Francisco de Goya. La fortuna crítica. El proceso de creación gráfica. Dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de edición, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2001, pp. 76-78, il. 21.
Heckes, F.I., Goya's Tauromaquia. A Criticism of Bullfighting?, Print Quarterly, XVIII, 2001, pp. 41-63; http://printquarterly.com/.
Matilla, José Manuel, Francisco de Goya (1746-1828). Tauromaquia (1816), Museo del Prado. Memoria de actividades / informe de datos estadísticos, 2002, pp. 66.
Matilla, José Manuel y Aguilar, I., ''Catálogo. Presencia de la muerte'', en: Tauromaquia. Francisco de Goya. Visión crítica de una fiesta, Fundación Artes del Grabado a la Estampa Digital, A Coruña:, 2003, pp. 70-71.
Calcografía Nacional, Calcografía Nacional. Catálogo general, II, Real Academia de San Fernando, Madrid, 2004, pp. 475, nº 3953.
André-Deconchat, S., Assante di Panzillo, M. y Wilson-Bareau, Juliet, ''Catalogue'', en: Goya graveur, Nicolas Chaudun y Paris musées, París, 2008, pp. 266, nº 157.
Prada Pareja, Javier de, Goya y las Pinturas Negras desde la psicología de Jung, Editores Asociados para la Divulgación Literaria, Madrid:, 2008, pp. 354-355.
Matilla, José Manuel, ''Tauromaquia 21. Desgracias acaecidas en el tendido de la plaza de Madrid, y muerte del alcalde de Torrejón'', en: Goya en tiempos de guerra, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2008, pp. 432-434, nº 154-155.
Copied by the Sun: Talbotype Illustrations to the Annals of..., 1, Museo Nacional del Prado,, Madrid, 2016, pp. 282-283, n. 65.5.
Matilla, J.M. Mena M.B., Goya: dibujos. Solo la voluntad me sobra, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2019, pp. 217 nº136.
Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 2625.
21
Front, upper right corner
LAOBRANOTIENETRANSCRIPCIONES
Goya. Drawings. "Only my Strength of Will Remains"
Madrid
20.11.2019 - 16.02.2020
Solo la voluntad me sobra. Dibujos de Francisco de Goya
Madrid
19.11.2019 - 16.02.2020
Copiado por el sol. Talbotype Illustrations to the Annals of the Artists of Spain by William Stirling Maxwell.
Madrid
18.05.2016 - 31.08.2016
Goya in Times of War
Madrid
15.04.2008 - 13.07.2008
Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.
Request artworks available in our catalogue in digital format.