The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Orpheus and Eurydice
Rubens, Pieter Paul (and workshop)
Close Continuar a ficha de la obra

Rubens, Pieter Paul (and workshop)

Orpheus and Eurydice

1636 - 1638. Oil on canvas, 196.5 x 247.5 cm.

Orpheus descends into the Underworld to recover his wife, Eurydice, who died after being bitten by a serpent. Pluto and Proserpina, the god and goddess of the underworld, are so moved by the music of his lyre that they accede to his request. The only condition they impose is that he contains his desire and not look at his beloved until they have both fully departed the underworld. On the basis of this story from Ovid´s Metamorphoses (book X, 1-59), Rubens designs a very balanced painting. On the right are Pluto and Proserpina, whose gesture warns Orpheus of the conditions of their agreement. Below them is Cerberus, the dog who guards Hell. On the left, the deathly white body of Eurydice, still showing the serpent´s bite, contrasts with the living body of Orpheus. He is depicted at the very moment when his feeling of love provokes him to look back at his beloved. This is just before she dissolves into smoke because he has not heeded the God´s warning. In making this painting for the Torre de la Parada, Rubens based some figures on earlier models. Pluto is based on a figure by Michelangelo which Rubens had copied in his notebook during his trip to Italy, while the Eurydice´s chaste gesture is based on some sculptures from Antiquity.


Technical data

Related artworks

Orfeo y Eurídice
Lithographic aquatint on wove paper, 1826 - 1829
Inventory number
Rubens, Pieter Paul (and workshop)
Orpheus and Eurydice
1636 - 1638
High/Height: 196.5 cm.; Width: 247.5 cm.
Torre de la Parada
Royal Collection (Torre de la Parada, El Pardo-Madrid Cuarto bajo, pieza segunda, 1701, s.n.; Torre de la Parada, Quarto bajo pieza segunda, 1747, nº 109; Palacio del Buen Retiro, Madrid, Sala de conversación, 1772, nº 1001; Palacio Nuevo, Madrid, Antecámara de las señoras infantas, 1794, nº 1001; Pinturas que posee la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, 1796-1805, nº59; Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Sala Reservada,1827, nº 59; Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Sala Reservada, 1834, nº56)

Bibliography +

Rooses, Max, Rubens. S. VIe et Ses Oeuvres, Flammarion, Paris, 1903, pp. 596-599.

Corpus rubenianum Ludwig Burchard: an illustrated catalogue, IX, Arcade Press, Londres, 1968, pp. 244-245.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado: catálogo de pinturas. Escuela flamenca, Museo del Prado; Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 252-253.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, Prensa Ibérica, Madrid, 1995, pp. 920.

Vergara, Alejandro, The Presence of Rubens in Spain. (Volumes i and II). Tesis D, A Bell & Howell Company, Ann Arbor, 1999, pp. 423-424.

García Gual, C., 'Relato mítico y momento pictórico. Rubens y Ovidio'. En Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 281-298.

Classical mythology in the Netherlands in the age of Renaiss..., Peeters, Amberes, 2009.

Georgievska-Shine, Aneta Silver, Larry, Rubens, Velázquez, and the King of Spain, Ashgate, Surrey, 2014, pp. 95,131-132 Lám.29 fg.5.1.

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos II, Torre de la Parada, 1701-1703. Núm. s.n..
Quarto Bajo [...] Pieza Segunda [...] {7596} Otra pintura del mismo tamaño de Orfeo sacando a Euridice del Infierno, de mano no conocida tasada en ochenta doblones = en dha pieza segunda del quarto bajo al numero 100

Inv. Felipe V, Torre de la Parada, 1747. Núm. 109.
Quarto vajo [...] Pieza segunda 109 / Un quadro de tres varas de ancho y dos y media de alto, Orpheo sacando a Proserpina del Avismo su marco dorado 4800

Inv. Carlos III, Buen Retiro, 1772. Núm. 1001.
Sala de Conversacion [...] 1001-1000 / Neptuno y Pomona y el otro Orfeo de tres varas de largo y dos y media de caida escuela flamenca = Torre de la Parada =

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 1001.
Antecamara de las Sªs. Ynfantas [...] 1001 / Tres varas escasas de largo y dos y media escasas de alto: Orfeo que saca á Euridice de los Ynfiernos, Estevan Quelim ... 4500

Pinturas que posee la Real Academia de San Fernando. Núm. 59.
59 Pluton y Proserpina sentados en la puerta del Infierno de donde Orfeo saca á Euridice tres</br>varas de largo por dos y tercia de alto. Escuela de Rubens. Regalo de S.M.

Academia, Sala Reservada, 1827. Núm. 59.
Orfeo y Euridice; Pluton y Proserpina. / [Autor] Rubens / [Alto] 7 [pies] / [Ancho] 8 [pies] 9 [pulgs.]

Inv. Testamentaría Fernando VII, Real Museo, Sala Reservada, 1834. Núm. 56.
Cincuenta y seis. Orfeo y Euridice. Orfeo aplaca la saña de Plutón con la lira. Yd Yd. [Rubens. Flamenca] Lº 40.360

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1689.
Rubens / 1689. Orfeo y Eurídice / El músico tracio obtiene de Proserpina el permiso de sacar a su muger del infierno con la condicion de no volver la vista atras para mirarla hasta que saliesen a la tierra (C.L.) / Alto 6 pies, 11 pulg, 6 lin; ancho 8 pies, 9 pulg, 6 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1588.
1588.-(1686-R.)-Orfeo y Eurídice.-El músico tracio obtiene de Proserpina el permiso de sacar del infierno á su mujer Eurídice, con la condicion de no volver la vista atrás para mirarla hasta que saliesen á la luz del sol. (Véase nuestro Catálogo extenso.)-Figuras de cuerpo entero y tamaño natural. / Col. de Cárlos II, Torre de la Parada.-C.L. / Alto 1,94; ancho 2,45.-L.

Exhibitions +

05.11.2010 - 23.01.2011

Update date: 26-10-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Pieter Paul

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.