The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The 2nd of May 1808 in Madrid or “The Fight against the Mamelukes”
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The 2nd of May 1808 in Madrid or “The Fight against the Mamelukes”

1814. Oil on canvas, 268.5 x 347.5 cm.

In 1814, Goya addressed the reagent, Cardinal Luis de Bourbon, offering to make works commemorating events from the War of Independence (1808-1812): "to perpetuate, with a paintbrush, the most notable and heroic actions or scenes of our glorious uprising against the tyrant of Europe". The present work depicts the popular riot of 2 May, 1808, when the people of Madrid attacked the Mamelukes —Turkish soliders in Napolean´s French Army— who were taking the younger children of Carlos IV and Maria Luisa to France. This was the beginning of the War for Independence. Along with The Third of May 1808 in Madrid: the executions on Príncipe Pío Hill (P00749), this work may have decorated a triumphal arch that adorned the streets of Madrid during the entry of Fernando VII. It may also have been used during the celebration commemorating the second of May. The left side still bears the marks of the damage this canvas suffered in 1937 when the Museum´s collection was being transferred to the League of Nations in Geneva during the Civil War.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Inventory number
P00748
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The 2nd of May 1808 in Madrid or “The Fight against the Mamelukes”
Date
1814
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 268.5 cm.; Width: 347.5 cm.
Serie
Escenas de la Guerra de la Independencia, El Dos de Mayo de 1808 en Madrid, (1)
Provenance
Royal Collection: Royal Palace, Madrid, 1814; Prado Museum, "Depósito Grande", before 1834

Bibliography +

Gautier, Théophile, Voyage en Espagne, Charpentier, París:, 1845.

Matheron, L., Goya, Schultz et Thuillié, París:, 1858, pp. tableaux.

Clément de Ris, L., Le Musee Royal de Madrid, Veuve de Jules Renouard, París, 1859, pp. 32.

Yriarte, C., Goya. Sa biographie. Les fresques, les toiles, les tapisseries, les eaux-fortes et le catalogue de l'oeuvre, Henri Plon, París:, 1867, pp. 86-88, 130.

Caveda y Nava, J., Memorias para la historia de la Real Academia de San Fernando y de las Bellas Artes en España desde el advenimiento al trono de Felipe V hasta nuestros días, I, Manuel Tello, Madrid:, 1867, pp. 209-210, 214.

Museo Nacional del Prado, Catálogo descriptivo e histórico del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Madrid, 1872, pp. 407-408, n. 734.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Manuel G. Hernández, Madrid:, 1887, pp. 273-274, n. I.

Lefort, P., Le Musée du Prado. L'Ecole espagnole, Gazette des Beaux-Arts, XIII, 1895, pp. 136.

Araujo Sánchez, Ceferino, Goya, La España Moderna, Madrid:, 1896, pp. 99, n. 82.

Laurent, J., Catalogue illustrée des tableaux du Musée du Prado à Madrid, J. Laurent et Cie., Madrid:, 1899, pp. 9, n. 734.

Lafond, P., Goya, Librairie de L`Art Ancien et Moderne, París, 1902, pp. 105, n. 2.

Tormo y Monzó, Elías, Varios Estudios de Artes y Letras. Vol. I, I, Viuda e Hijos de M.Tello, Madrid:, 1902, pp. 217.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote`sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1903, pp. 183, n. 65.

Calvert, A. F., Goya, John Lane, Londres; Nueva York, 1908, pp. 147, n. 1.

Beroqui, Pedro, Adiciones y correcciones al catálogo del Museo del Prado, II/I, [s.n.], Valladolid, 1914, pp. 24, n. 748.

Beruete y Moret, Aureliano de, Goya. Composiciones y figuras, II, Blass y Cía., Madrid:, 1917, pp. 110-118; 167, n. 190.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote`sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 181, n. 65.

D'Ors, Eugenio, Tres horas en el Museo del Prado, Caro Raggio, Madrid:, 1922, pp. 88.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A. G., Munich, 1923, pp. 179, n. 72.

Gámir y Sandoval, A., Dónde estaba la casa de Goya en la Puerta del Sol, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, XXXII, 1924, pp. 114-127.

Lafuente Ferrari, Enrique, Goya. El dos de mayo y los fusilamientos, Juventud, Barcelona:, 1946.

Klingender, F. D., Goya in the Democratic Tradition, Sidgwick and Jackson Limited, Londres:, 1948, pp. 138-139.

Gombrich, E. H., Imagery and Art in the Romantic Period, The Burlington Magazine, XCI/555, 1949, pp. 158.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'œuvre peint de Goya. Catalogue raisonné, I, F. de Nobele, París:, 1950, pp. 253, n. 225.

Sánchez Cantón, F. J., Vida y obras de Goya. Ed. en inglés: The Life and Works of Goya, Madrid: Peninsular, 1964, Peninsular, Madrid, 1951, pp. 93, 96-98.

Jeudwine, W. R., Goya and the Peninsular War, History Today, III/8, 1953, pp. 561-570.

Nordström, F., Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Almqvist and Wiksell, Estocolmo:, 1962, pp. 172-184; 214-216.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, I, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 359-360, n. 623.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970, pp. 267, n. 982.

Thomas, H., Goya. The Third of May 1808, Allen Lane The Penguin Press, Londres:, 1972.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 264-265, n. 748.

Ferrarino, L., Goya: le fucilazioni del 3 maggio 1808, Studium, LXIX/2, 1973, pp. 1-11.

Gantner, J., Goya. Der Künstler und Seine Welt, Gebr. Mann Verlag, Berlín:, 1974, pp. 180-185.

Angelis, Rita de, L`Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 128, n. 565.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974, pp. 206.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 128, n. 585.

Glendinning, Nigel, Imaginación de Goya: nuevas fuentes para algunos de sus dibujos y pinturas, Archivo Español de Arte, XLIX/195, 1976, pp. 286-290.

Glendinning, Nigel, Goya and his Critics, Yale University Press, New Haven And London:, 1977, pp. 2, 11, 109, 118, 132-133.

Williams, Gwyn A., Goya y la revolución imposible, Icaria, Barcelona:, 1978, pp. 11-22.

Licht, Fred, Goya. The Origins of the Modern Temper in Art, John Murray Ltd., Londres:, 1980, pp. 104-127.

Tüngel, R., Los fusilamientos del 3 de Mayo de Goya, Alianza, Madrid:, 1981.

Baticle, J., Lux et tenebris: Goya entre la legende et la verite, Colóquio, 48, Londres, 1981, pp. 50-59.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, IV, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1982, pp. 19-22.

Glendinning, Nigel, Goya y sus críticos, Taurus, Madrid:, 1983, pp. 15, 20, 124, 133, 147.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Lumen, Barcelona:, 1983, pp. 225-239.

Gully, A. L., The Unexpected Source of Goya's Painting, May 3, 1808, Studies in Iconography, IX, 1983, pp. 99-106.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984, pp. 117, n. 602.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 277-278, n. 748.

Cóndor Orduña, M., El dos de mayo madrileño de 1808, en la pintura, Villa de Madrid, XXIV/88, Madrid, 1986, pp. 41-42.

Moffitt, J. F., Francisco de Goya y Paul Revere: Una masacre en Madrid y una masacre en Boston. En: Goya: nuevas visiones : homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Madrid, 1987, pp. 257-290.

Pérez Sánchez, A. E., Goya en el Prado: Historia de una colección singular. En: Goya: nuevas visiones: homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Madrid, 1987, pp. 308.

Hempel-Lipschutz, I., Théophile Gautier y su ''quimera retrospectiva'' captada en la obra pictórica de Goya. En: Goya: nuevas visiones: homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 217-218.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Gordon Fraser, Londres:, 1988, pp. 88, 119, 166-167.

Baticle, J., Les 2 et 3 Mai 1808 à Madrid: recherches sur les épisodes choisis par Goya, Gazette des Beaux-Arts, CXVI/1.462, 1990, pp. 185-200.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid:, 1990, pp. 492, n. 1.848.

Tuñón de Lara, M., El dos de mayo de 1808 en Madrid: la lucha con los mamelucos. En: Mirar un cuadro en el Museo del Prado, Lundwerg, Madrid, 1991, pp. 214-217.

Andioc, R., ''El Dos de mayo de Martí'', en Caldera, E. (ed.): Teatro político spagnolo del primo ottocento, Bulzoni, Roma:, 1991, pp. 125-151.

Baticle, J., Goya, Fayard, París:, 1992, pp. 399-403.

Tomlinson, Janis, Goya in the Twilight of Enlightenment, Yale University Press, New Haven & Londres:, 1992, pp. 131-149.

Andioc, R., En torno a los cuadros del Dos de Mayo, Boletín del Museo e Instituto 'Camón Aznar', LI, Madrid, 1993, pp. 133-166.

Tomlinson, J. A., Goya en el crepúsculo de las Luces, Cátedra, Madrid:, 1993, pp. 172-194.

De Viejo, Isadora Rose, Goya Rembrandt la Memoire de L'Oeil, Cabinet des Estampes, Ginebra:, 1993, pp. 72-73.

Bozal, Valeriano, Goya y el gusto moderno, Alianza Editorial, Madrid:, 1994, pp. 164-170; 179-195.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 325-326, n. 451.

Baticle, J., Goya, Grijalbo Mondadori, Barcelona:, 1995, pp. 271-274.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 411-412, n. 141.

Muñoz Molina, A., ''Los fusilamientos de la Moncloa'', en VV. AA.: Obras maestras del Museo del Prado, Electa, Madrid:, 1996, pp. 203-211.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 140-141, n. 748.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 280-286, n. 100.

Neuschäfer, H. J., ''Goya und die Tragödie der Spanischen Aufklärung. Die Bilder Zum 2. und 3. Mai 1808'', en Frank, C. y Hänsel, S. (ed.): Spanien un Portugal im Zeitalter der Aufklärung, Vervuert, Frankfurt Am Main:, 2002, pp. 451-458.

Glendinning, Nigel, ''Representaciones de la Guerra de la Independencia: «El dos de mayo» y «Los fusilamientos»'', en VV. AA.: Goya, Fundación Amigos del Museo del Prado; Galaxia Gutenberg, Madrid:, 2002, pp. 271-284.

Nieto Alcaide, V., La guerra y lo imaginario en la pintura de Goya. En: Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 319-329.

Reuter, A., Das Bild Der Gewalt Im Werk Goyas, Peter Lang GMBH, Frankfurt Am Main:, 2004, pp. 147-186.

Alía Plana, J. Mª., Dos días de mayo de1808 en Madrid, pintados por Goya, Fundación Jorge Juan, Madrid:, 2004.

Bozal, Valeriano, Francisco Goya. Vida y obra, II, TF Editores, Madrid:, 2005, pp. 75-89.

Matilla, José Manuel, Estampas españolas de la Guerra de la Independencia: propaganda, conmemoración y testimonio, Cuadernos dieciochistas, Salamanca:, 2007, pp. 262.

Mena Marqués, Manuela B., ''El dos de mayo de 1808'', en Mena Marqués, M. B. y Maurer, G. y otros: Goya en tiempos de guerra, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2008, pp. 353-369, n. 123.

Andioc, R., Goya: letra y figuras, Casa de Velázquez, Madrid, 2008, pp. 3-37.

Schulz, A., Moors and Bullfight: History and National Identity in Goya's Tauromaquia, The Art Bulletin, 2, 2008, pp. 195-217.

Calvo Serraller, Francisco, Goya. Obra pictórica, Ramdon House Mondadori, Barcelona:, 2009, pp. 228-232.

Mena Marqués, M. B.; Maurer, G.; Garrido, C. y otros, Goya: El Dos y el Tres de mayo de 1808 en Madrid. Estudio y restauración, Boletín del Museo del Prado, XXVII/45, 2009, pp. 129-149.

Luna, Juan J., ''Guerra y pintura en las colecciones del Museo del Prado. Desde el siglo XVI a Goya'', en Cabañas Bravo, M.; López-Yarto Elizalde, A. y Rincón García, W. (coords.): Arte en tiempos de guerra, Jornadas de Arte (14ª. 2008. Madrid), Madrid:, 2009, pp. 25.

Rodríguez G. de Ceballos, A., Representación de la guerra en la pintura española: de la épica heroica al desastre moral, en Cabañas Bravo, M.; López-Yarto Elizalde, A. y Rincón García, W. (coords.): Arte en tiempos de guerra, Jornadas de Arte (14ª. 2008. Madrid), Madrid:, 2009, pp. 136-140.

Junquera, Juan José, Goya frente a la Guerra de la Independencia. Un dudoso patriotismo, unos cuadros sospechosos y un pintor nuevo, Edición Personal, Madrid:, 2013, pp. 17.

Tomlinson, J. A., Passion Unbound: Reaframing Goya's Desastres de la Guerra. En: Goya's War: Los Desastres de la Guerra, Trustees of Pomona College, Claremont, California, 2013, pp. 13-14.

Busch, W., Das Pathos der Sinnlosigkeit. Moderne Geschichtserfahrung in Francisco Goyas ''Erschiesung der Aufständischen''. En: Bilder machen Geschichte, De Gruyter, Berlín, 2014, pp. 221-233.

Stepanek, L. Ilchman, F., 'Goya between order and disorder' En:, Goya: Order & Disorder, Museum of Fine Arts, Boston, 2014, pp. 10-31 [26,29 n.6].

Todorov, T., La pintura de la Ilustración: de Watteau a Goya, Galaxia Gutenberg: Círculo de Lectores, Barcelona, 2014, pp. 178.

Bray, X., 'Liberals and despots (1808-1815)' En:, Goya.The Portraits, National Gallery Company, Londres, 2015, pp. 159-181 [189].

Other inventories +

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1848.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 734.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 982.

Exhibitions +

Goya in Times of War
15.04.2008 - 13.07.2008

Location +

Room 064 (On Display)

Expuesto
Update date: 23-09-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Prado Shop

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up