The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The 3rd of May 1808 in Madrid or “The Executions”
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The 3rd of May 1808 in Madrid or “The Executions”

1814. Oil on canvas, 268 x 347 cm.

A depiction of the execution of patriots from Madrid by a firing squad from Napoleon´s army in reprisal for their uprising against the French occupation on the second of May, 1808. The French soldiers are at the right of the composition, with their backs to the viewer. They aim their rifles at the Madrilenes who are to die. The scene´s drama and tension are emphasized by the use of light, which strongly illuminates the heroes, making it possible to distinguish their characters and attitudes in a detailed psychological character study. Along with its companion, The 2nd of May 1808 in Madrid: the charge of the Mamelukes (P748), this work was made at the initiative of the Reagent, Luis de Boubon in 1814. Both works may have been used to decorate a triumphal arch during the return of Fernando VII to Madrid, or to commemorate the celebrations of the second of May. The lower left side still shows the marks of damage suffered when this canvas was transferred to Valencia in 1937 during the Spanish Civil War.

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00749
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The 3rd of May 1808 in Madrid or “The Executions”
Date
1814
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 268 cm.; Width: 347 cm.
Serie
Escenas de la Guerra de la Independencia, El Dos de Mayo de 1808 en Madrid, (2)
Provenance
Royal Collection, Madrid, 1814; entered the Prado Museum, before 1834.

Bibliography +

Gautier, Théophile, Voyage en Espagne, Charpentier, París:, 1845.

Matheron, L., Goya, Schultz et Thuillié, París:, 1858, pp. tableaux.

Yriarte, C., Goya. Sa biographie. Les fresques, les toiles, les tapisseries, les eaux-fortes et le catalogue de l'oeuvre, Henri Plon, París:, 1867, pp. 86-88, 130.

Caveda y Nava, J., Memorias para la historia de la Real Academia de San Fernando y de las Bellas Artes en España desde el advenimiento al trono de Felipe V hasta nuestros días, I, Manuel Tello, Madrid:, 1867, pp. 209-210, 214.

Museo Nacional del Prado, Catálogo descriptivo e histórico del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Madrid:, 1872, pp. 408, n. 735.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Tip. Manuel G. Hernández, Madrid:, 1887, pp. 274-275, n. II.

Lefort, P., Le Musée du Prado. L'Ecole espagnole, Gazette des Beaux-Arts, XIII, 1895, pp. 136.

Araujo Sánchez, Ceferino, Goya, La España Moderna, Madrid:, 1896, pp. 99, n. 83.

Laurent, J., Catalogue illustrée des tableaux du Musée du Prado à Madrid, J. Laurent et Cie., Madrid:, 1899, pp. 9, n. 735.

Lafond, P., Goya, Librairie de L`Art Ancien et Moderne, París, 1902, pp. 105, n. 3.

Tormo y Monzó, Elías, Varios Estudios de Artes y Letras. Vol. I, I, Viuda e Hijos de M.Tello, Madrid:, 1902, pp. 217.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote`sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1903, pp. 184, n. 67.

Calvert, A. F., Goya, John Lane, Londres; Nueva York, 1908, pp. 147, n. 2.

Beruete y Moret, Aureliano de, Goya. Composiciones y figuras, II, Blass y Cía., Madrid:, 1917, pp. 110-118; 167, n. 192.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote`sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 182, n. 67.

D'Ors, Eugenio, Tres horas en el Museo del Prado, Caro Raggio, Madrid:, 1922, pp. 84-92.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A. G., Munich, 1923, pp. 179, n. 74.

Gámir y Sandoval, A., Dónde estaba la casa de Goya en la Puerta del Sol, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, XXXII, 1924, pp. 114-127.

Meier-Graefe, J., The Spanish Journey, Jonathan Cape Thirty Square, Londres:, 1926, pp. 313.

Kömstedt, R., Zu Goyas 'Exekution an den Strassen-Kämpfern vom 2. Mai 1808' im Prado-Museum, Pantheon, 12, Londres, 1941, pp. 283-284.

Lafuente Ferrari, Enrique, Goya. El dos de mayo y los fusilamientos, Juventud, Barcelona:, 1946.

Jeudwine, W. R., Goya and the Peninsular War, History Today, III/8, 1953, pp. 561-570.

Nordström, F., Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Almqvist and Wiksell, Estocolmo:, 1962, pp. 172-184.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, i, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 360, n. 624.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970, pp. 267, n. 984.

Thomas, H., Goya. The Third of May 1808, Allen Lane The Penguin Press, Londres:, 1972.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 265, n. 749.

Ferrarino, L., Goya: le fucilazioni del 3 maggio 1808, Studium, LXIX/2, 1973, pp. 1-11.

Hofmann, W., Das Irdische Paradies. Motive Und Ideen des 19. Jahrhunderts, Prestel, Munich:, 1974, pp. 114-116.

Gantner, J., Goya. Der Künstler Und Seine Welt, Gebr. Mann Verlag, Berlín, 1974, pp. 180-185.

Angelis, Rita de, L`Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 128, n. 566.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 128, n. 586.

Glendinning, Nigel, Imaginación de Goya: nuevas fuentes para algunos de sus dibujos y pinturas, Archivo Español de Arte, XLIX/195, 1976, pp. 286-290.

Glendinning, Nigel, Goya and his Critics, Yale University Press, New Haven And London:, 1977, pp. 11, 77, 118, 132-133, 141, 158, 183, 219, 224, 238.

Williams, Gwyn A., Goya y la revolución imposible, Icaria, Barcelona:, 1978, pp. 11-22.

Licht, Fred, Goya. The Origins of the Modern Temper in Art, John Murray Ltd., Londres:, 1980, pp. 104-127.

Tüngel, R., Los fusilamientos del 3 de Mayo de Goya, Alianza, Madrid:, 1981.

Baticle, J., Lux et tenebris: Goya entre la legende et la verite, Colóquio, 48, Londres, 1981, pp. 50-59.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, IV, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1982, pp. 22-26.

Glendinning, Nigel, Goya y sus críticos, Taurus, Madrid:, 1983, pp. 20, 91, 133, 147, 165, 197, 231, 236, 250, 251, 261.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Lumen, Barcelona:, 1983, pp. 225-239.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984, pp. 117, n. 603.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 278-279, n. 749.

Vilaplana Zurita, D. M., Un grabado valenciano como antecedente directo de «Los fusilamientos» de Goya, en VV. AA.: El arte barroco en Aragón, Huesca:, 1985, pp. 449-458.

Cóndor Orduña, M., El dos de mayo madrileño de 1808, en la pintura, Villa de Madrid, XXIV/88, 1986, pp. 41-42.

Vilaplana Zurita, D. M., Un grabado valenciano como fuente de El Tres de Mayo de 1808 de Goya, Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, XXIII, 1986, pp. 35-47.

Moffitt, J. F., Francisco de Goya y Paul Revere: Una masacre en Madrid y una masacre en Boston. En: Goya: nuevas visiones: homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Amigos del Museo del Prado, Madrid:, 1987, pp. 257-290.

Pérez Sánchez, A. E., Goya en el Prado: Historia de una colecciión singular. En: Goya: nuevas visiones: homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 308.

Hempel-Lipschutz, I., Théophile Gautier y su ''quimera retrospectiva'' captada en la obra pictórica de Goya. En: Goya: nuevas visiones: homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 217-218.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Gordon Fraser, Londres:, 1988, pp. 88, 112, 119, 166-167.

Bialostocki, J., ''The Firing Squad from Paul Revere to Goya: the Formation of a New Pictorial Theme in America, Russia and Spain'', en Idem: The Message of Images. Studies in the History of Art, Irsa, Viena:, 1988, pp. 211-218.

Baticle, J., Les 2 et 3 Mai 1808 à Madrid: recherches sur les épisodes choisis par Goya, Gazette des Beaux-Arts, CXVI/1.462, 1990, pp. 185-200.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid:, 1990, pp. 493, n. 1.850.

Andioc, R., ''El Dos de mayo de Martí'', en Caldera, E. (ed.): Teatro político spagnolo del primo ottocento, Bulzoni, Roma:, 1991, pp. 125-151.

Serrano, P., El tres de mayo de 1808 en Madrid: los fusilamientos en la montaña del Príncipe Pío. En: Mirar un cuadro en el Museo del Prado, Lundwerg, Madrid:, 1991, pp. 218-221.

Baticle, J., Goya, Fayard, París:, 1992, pp. 399-403.

Tomlinson, Janis, Goya in the Twilight of Enlightenment, Yale University Press, New Haven & Londres:, 1992, pp. 131-149.

Andioc, R., En torno a los cuadros del Dos de Mayo, Boletín del Museo e Instituto 'Camón Aznar', LI, Madrid, 1993, pp. 133-166.

Tomlinson, J. A., Goya en el crepúsculo de las Luces, Cátedra, Madrid:, 1993, pp. 172-194.

Bozal, Valeriano, Goya y el gusto moderno, Alianza Editorial, Madrid:, 1994, pp. 164-170; 179-195.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 327, n. 453.

Baticle, J., Goya, Grijalbo Mondadori, Barcelona:, 1995, pp. 271-274.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 411-412, n. 142.

Muñoz Molina, A., ''Los fusilamientos de la Moncloa'', en VV. AA.: Obras maestras del Museo del Prado, Fundación Amigos del Museo del Prado, Madrid:, 1996, pp. 203-211.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 141, n. 749.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 280-286, n. 101.

Andioc, R., Algo más (¿o menos?) sobre el Tres de mayo de Goya, Goya, 265-266, 1998, pp. 194-203.

Portela Sandoval, F. J., Una posible fuente inspiradora de Los fusilamientos de Goya, Anales de la Historia del Arte, 1999, pp. 245-253.

Neuschäfer, H. J., ''Goya und die Tragödie der Spanischen Aufklärung. Die Bilder Zum 2. und 3. Mai 1808'', en Frank, C. y Hänsel, S. (ed.): Spanien un Portugal im Zeitalter der Aufklärung, Vervuert, Frankfurt Am Main:, 2002, pp. 451-458.

Nieto Alcaide, V., La guerra y lo imaginario en la pintura de Goya. En Historias inmortales, Barcelona, 2002, pp. 319-329.

Glendinning, Nigel, ''Representaciones de la Guerra de la Independencia: «El dos de mayo» y «Los fusilamientos»'', en VV. AA.: Goya, Fundación Amigos del Museo del Prado; Galaxia Gutenberg, Madrid:, 2002, pp. 271-284.

Mena Marqués, Manuela B. (dir.), Manet en el Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2003, pp. 266-271.

Reuter, A., Das Bild Der Gewalt Im Werk Goyas, Peter Lang GMBH, Frankfurt Am Main:, 2004, pp. 147-186.

Alía Plana, J. M., Dos días de mayo de 1808 en Madrid pintados por Goya, Fundación Jorge Juan, Madrid:, 2004.

Bozal, Valeriano, Francisco Goya. Vida y obra, II, TF Editores, Madrid:, 2005, pp. 75-89.

Calvo Serraller, F. y Giménez, C. (dir.), Picasso. Tradición y vanguardia, Museo Nacional del Prado; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid:, 2006, pp. 70, 287.

Matilla, José Manuel, Estampas españolas de la Guerra de la Independencia: propaganda, conmemoración y testimonio, Cuadernos dieciochistas, Salamanca:, 2007, pp. 262.

Andioc, R., Algo más (o ¿menos?) sobre el Tres de Mayo de Goya. En: Goya: letra y figuras, Casa de Velázquez, Madrid, 2008, pp. 39-61.

Mena Marqués, M. B. y Maurer, G., ''El tres de mayo de 1808'', en Mena Marqués, M. B.; Maurer, G. y otros: Goya en tiempos de guerra, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2008, pp. 353-369, n. 124.

Andioc, R., En torno a los cuadros del Dos y Tres de Mayo. En: Goya: letra y figuras, Casa de Velázquez, Madrid, 2008, pp. 3-37.

Földényi, L., Goya y el abismo del alma, Galaxia Gutenberg; Círculo de Lectores, Barcelona:, 2008, pp. 172-174.

Calvo Serraller, Francisco, ''Picasso et l'école espagnole'', en Baldassari, A. y Bernadac, M. L. (dir.): Picasso et les maîtres, Éditions de la Réunion des musées nationaux, París:, 2008, pp. 66.

Calvo Serraller, Francisco, Goya. Obra pictórica, Ramdon House Mondadori, Barcelona:, 2009, pp. 234.

Mena Marqués, M. B.; Maurer, G.; Garrido, C. y otros, Goya: El Dos y el Tres de mayo de 1808 en Madrid. Estudio y restauración, Boletín del Museo del Prado, XXVII/45, 2009, pp. 129-149.

Luna, Juan J., Guerra y pintura en las colecciones del Museo del Prado. Desde el siglo XVI a Goya, en Cabañas Bravo, M.; López-Yarto Elizalde, A. y Rincón García, W. (coords.): Arte en tiempos de guerra, Jornadas de Arte (14ª. 2008. Madrid), Madrid:, 2009, pp. 25.

Rodríguez G. de Ceballos, A., Representación de la guerra en la pintura española: de la épica heroica al desastre moral, en Cabañas Bravo, M.; López-Yarto Elizalde, A. y Rincón García, W. (coords.): Arte en tiempos de guerra, Jornadas de Arte (14ª. 2008. Madrid), Madrid:, 2009, pp. 136-140.

Junquera, Juan José, Goya frente a la Guerra de la Independencia. Un dudoso patriotismo, unos cuadros sospechosos y un pintor nuevo, Edición Personal, Madrid:, 2013, pp. 17.

Tomlinson, Janis, Passion Unbound: Reaframing Goya's Desatres de la Guerra. En: Goya's War: Los Desastres de la Guerra, Trustees of Pomona College, Claremont, California, 2013, pp. 13-14.

Busch, W., Das Pathos der Sinnlosigkeit. Moderne Geschichtserfahrung in Francisco Goyas ''Erschiesung der Aufständischen''. En: Bilder machen Geschichte, De Gruyter, Berlín, 2014, pp. 221-233.

Stepanek, L. Ilchman, F., 'Goya between order and disorder' En:, Goya: Order & Disorder, Museum of Fine Arts, Boston, 2014, pp. 10-31 [26,29 n.7].

Alba Pagán, E., La actitud política de los pintores españoles durante la Guerra de la Independencia (1808-1814). En: El arte español entre Roma y París (1700-1900): intercambios artísticos y circulación de modelos, Casa de Velázquez, Madrid, 2014, pp. 429.

Todorov, Tzvetan, La pintura de la Ilustración: de Watteau a Goya, Galaxia Gutenberg: Círculo de Lectores,, Barcelona, 2014, pp. 178.

Wilson-Bareau, Juliet, 'Manet y España' En: Del realismo al impresionismo, Fundación Amigos Museo del Prado - Galaxia Gutenberg, Madrid, 2014, pp. 57-79 [59, 79].

Bozal, V., 'El Sueño de la Razón produce monstruos' En: Historia de la belleza, de Fidias a Picasso, Círculo de Lectores - Fundación Amigos Museo del Prado, Madrid, 2015, pp. 187-208 [204].

Bray, X., 'Liberals and despots (1808-1815)' En:, Goya.The Portraits, National Gallery Company, Londres, 2015, pp. 159-181 [189].

Other inventories +

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1850.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 735.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 984.

Exhibitions +

Goya in Times of War
15.04.2008 - 13.07.2008

Picasso. Tradición y vanguardia
Madrid
05.06.2006 - 25.09.2006

Manet en el Prado
Madrid
14.10.2003 - 11.01.2004

Location +

Room 064 (On Display)

Expuesto
Update date: 23-09-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Prado Shop

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up