The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The 3rd of May 1808 in Madrid or “The Executions”
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The 3rd of May 1808 in Madrid or “The Executions”

1814. Oil on canvas, 268 x 347 cm.

A depiction of the execution of patriots from Madrid by a firing squad from Napoleon´s army in reprisal for their uprising against the French occupation on the second of May, 1808. The French soldiers are at the right of the composition, with their backs to the viewer. They aim their rifles at the Madrilenes who are to die. The scene´s drama and tension are emphasized by the use of light, which strongly illuminates the heroes, making it possible to distinguish their characters and attitudes in a detailed psychological character study. Along with its companion, The 2nd of May 1808 in Madrid: the charge of the Mamelukes (P748), this work was made at the initiative of the Reagent, Luis de Boubon in 1814. Both works may have been used to decorate a triumphal arch during the return of Fernando VII to Madrid, or to commemorate the celebrations of the second of May. The lower left side still shows the marks of damage suffered when this canvas was transferred to Valencia in 1937 during the Spanish Civil War.

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00749
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The 3rd of May 1808 in Madrid or “The Executions”
Date
1814
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 268 cm.; Width: 347 cm.
Serie
Escenas de la Guerra de la Independencia, El Dos de Mayo de 1808 en Madrid, (2)
Provenance
Royal Collection, Madrid, 1814; entered the Prado Museum, before 1834.

Bibliography +

Gautier, Théophile, Voyage en Espagne, París: Charpentier, 1845.

Matheron, L., Goya, París: Schultz et Thuillié, 1858, pp. tableaux.

Yriarte, C., Goya. Sa biographie. Les fresques, les toiles, les tapisseries, leseaux-fortes et le catalogue de l'oeuvre, París: Henri Plon, 1867, pp. 86-88, 130.

Caveda y Nava, J., Memorias para la historia de la Real Academia de San Fernando y de las Bellas Artes en España desde el advenimiento al trono de Felipe V hasta nuestros días, Madrid: Manuel Tello, 1867, pp. 209-210, 214.

Museo Nacional del Prado, Catálogo descriptivo e histórico del Museo del Prado de Madrid, Madrid: [s.n.], 1872, pp. 408, n. 735.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Madrid: Tip. Manuel G. Hernández, 1887, pp. 274-275, n. II.

Lefort, P., Le Musée du Prado. L'Ecole espagnole : Gazette de beaux-arts, 1895, pp. 136.

Araujo Sánchez, Ceferino, Goya, Madrid: La España Moderna, 1896, pp. 99, n. 83.

Laurent, J., Catalogue illustrée des tableaux du Musée du Prado à Madrid, Madrid: J. Laurent et Cie., 1899, pp. 9, n. 735.

Lafond, P., Goya, París: Librairie de L'Art Ancien et Modern, 1902, pp. 105, n. 3.

Tormo y Monzó, Elías, Varios Estudios de Artes y Letras. Vol. I, Madrid: Viuda e Hijos de M.Tello, 1902, pp. 217.

Loga, V. von, Francisco de Goya, Berlín: G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, 1903, pp. 184, n. 67.

Calvert, A. F., Goya, Londres; Nueva York: John Lane, 1908, pp. 147, n. 2.

Beruete y Moret, Aureliano de, Goya. Composiciones y figuras, Madrid: Blass y Cía., 1917, pp. 110-118; 167, n. 192.

Loga, V. von, Francisco de Goya, Berlín: G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, 1921, pp. 182, n. 67.

D'Ors, Eugenio, Tres horas en el Museo del Prado, Madrid: Caro Raggio, 1922, pp. 84-92.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, Munich: F. Bruckmann A. G., 1923, pp. 179, n. 74.

Gámir y Sandoval, A., Dónde estaba la casa de Goya en la Puerta del Sol : [Sociedad Española de Excursiones, 1924, pp. 114-127.

Meier-Graefe, J., The Spanish Journey, Londres: Jonathan Cape Thirty Square, 1926, pp. 313.

Kömstedt, R., Zu Goyas 'Exekution an den Strassen-Kämpfern vom 2. Mai 1808' im Prado-Museum, Londres Jonathan Cape, 1941, pp. 283-284.

Lafuente Ferrari, Enrique, Goya. El dos de mayo y los fusilamientos, Barcelona: Juventud, 1946.

Jeudwine, W. R., Goya and the Peninsular War Peter Quennell and Alan Hodge, 1953, pp. 561-570.

Nordström, F., Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Estocolmo: Almqvist and Wiksell, 1962, pp. 172-184.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Friburgo Office du Livre, 1970, pp. 267, n. 984.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, Barcelona Polígrafa, 1970, pp. 360, n. 624.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid: Museo del Prado, 1972, pp. 265, n. 749.

Thomas, H., Goya. The Third of May 1808, Londres: Allen Lane The Penguin Press, 1972.

Ferrarino, L., Goya: le fucilazioni del 3 maggio 1808, 1973, pp. 1-11.

Angelis, Rita De, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Milán: Rizzoli, 1974, pp. 128, n. 566.

Gantner, J., Goya. Der Künstler Und Seine Welt, Berlín Gebr. Mann Verlag, 1974, pp. 180-185.

Hofmann, W., Das Irdische Paradies. Motive Und Ideen des 19. Jahrhunderts, Munich: Prestel, 1974, pp. 114-116.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Barcelona Juventud, 1974.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Barcelona: Noguer, 1975, pp. 128, n. 586.

Glendinning, Nigel, Imaginación de Goya: nuevas fuentes para algunos de sus dibujos y pinturas : Consejo Superior de Investigacion, 1976, pp. 286-290.

Glendinning, Nigel, Goya and his Critics, New Haven And London: Yale University Press, 1977, pp. 11, 77, 118, 132-133, 141, 158, 183, 219, 224, 238.

Williams, Gwyn A., Goya y la revolución imposible, Barcelona: Icaria, 1978, pp. 11-22.

Licht, Fred, Goya. The Origins of the Modern Temper in Art, Londres: John Murray Ltd., 1980, pp. 104-127.

Baticle, J., Lux et tenebris: Goya entre la legende et la verite, Londres John Murray Ltd., 1981, pp. 50-59.

Tüngel, R., Los fusilamientos del 3 de Mayo de Goya, Madrid: Alianza, 1981.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, Zaragoza Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja,, 1982, pp. 22-26.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Barcelona: Lumen, 1983, pp. 225-239.

Glendinning, Nigel, Goya y sus críticos, Madrid: Taurus, 1983, pp. 20, 91, 133, 147, 165, 197, 231, 236, 250, 251, 261.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de Ses Peintures, Barcelona Ediciones PoligrafaS.A., 1984, pp. 117, n. 603.

Vilaplana Zurita, D. M., Un grabado valenciano como antecedente directo de «Los fusilamientos» de Goya, en VV. AA.: El arte barroco en Aragón, Huesca: Excma. Diputación Provincial, 1985, pp. 449-458.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid Museo del Prado,, 1985, pp. 278-279, n. 749.

Cóndor Orduña, M., El dos de mayo madrileño de 1808, en la pintura, 1986, pp. 41-42.

Vilaplana Zurita, D. M., Un grabado valenciano como fuente de El Tres de Mayo de 1808 de Goya, 1986, pp. 35-47.

Hempel-Lipschutz, I., Théophile Gautier y su ''quimera retrospectiva'' captada en la obra pictórica de Goya. En: Goya: nuevas visiones: homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Madrid Amigos del Museo del Prado, 1987, pp. 217-218.

Moffitt, J. F., Francisco de Goya y Paul Revere: Una masacre en Madrid y una masacre en Boston. En: Goya: nuevas visiones: homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Madrid: Amigos del Museo del Prado, 1987, pp. 257-290.

Pérez Sánchez, A. E., Goya en el Prado: Historia de una colección singular. En: Goya: nuevas visiones: homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Madrid Amigos del Museo del Prado, 1987, pp. 308.

Bialostocki, J., ''The Firing Squad from Paul Revere to Goya: the Formation of a New Pictorial Theme in America, Russia and Spain'', en Idem: The Message of Images. Studies in the History of Art, Viena: Irsa, 1988, pp. 211-218.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Londres: Gordon Fraser, 1988, pp. 88, 112, 119, 166-167.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Madrid: Museo del PradoEspasa Calpe, 1990, pp. 493, n. 1.850.

Baticle, J., Les 2 et 3 Mai 1808 à Madrid: recherches sur les épisodes choisis par Goya : Gazette de beaux-arts, 1990, pp. 185-200.

Andioc, R., ''El Dos de mayo de Martí'', en Caldera, E. (ed.): Teatro político spagnolo del primo ottocento, Roma: Bulzoni, 1991, pp. 125-151.

Serrano, P., El tres de mayo de 1808 en Madrid: los fusilamientos en la montaña del Príncipe Pío. En: Mirar un cuadro en el Museo del Prado, Madrid: Lundwerg, 1991, pp. 218-221.

Baticle, J., Goya, París: Fayard, 1992, pp. 399-403.

Tomlinson, Janis, Goya in the Twilight of Enlightenment, New Haven & Londres: Yale University Press, 1992, pp. 131-149.

Andioc, R., En torno a los cuadros del Dos de Mayo, Madrid Lundwerg, 1993, pp. 133-166.

Tomlinson, J. A., Goya en el crepúsculo de las Luces, Madrid: Cátedra, 1993, pp. 172-194.

Bozal, Valeriano, Goya y el gusto moderno, Madrid: Alianza Editorial, 1994, pp. 164-170; 179-195.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Zaragoza: Academia de Bellas Artes de San Lui, 1994, pp. 327, n. 453.

Baticle, J., Goya, Barcelona: Grijalbo Mondadori, 1995, pp. 271-274.

Muñoz Molina, A., ''Los fusilamientos de la Moncloa'', en VV. AA.: Obras maestras del Museo del Prado, Madrid: Fundación Amigos del Museo del Prado, 1996, pp. 203-211.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Madrid Museo del Prado, 1996, pp. 411-412, n. 142.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid Ministerio de Educación y Cultura, 1996, pp. 141, n. 749.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Madrid: Museo del Prado, 1997, pp. 280-286, n. 101.

Andioc, R., Algo más (¿o menos?) sobre el Tres de mayo de Goya : Fundación Lázaro Galdiano, 1998, pp. 194-203.

Portela Sandoval, F. J., Una posible fuente inspiradora de Los fusilamientos de Goya : Editorial de la Universidad Complutense, 1999, pp. 245-253.

Glendinning, Nigel, ''Representaciones de la Guerra de la Independencia: «El dos de mayo» y «Los fusilamientos»'', en VV. AA.: Goya, Madrid: Fundación Amigos del Museo del Prado; Galaxia Gutenberg, 2002, pp. 271-284.

Neuschäfer, H. J., ''Goya und die Tragödie der Spanischen Aufklärung. Die Bilder Zum 2. und 3. Mai 1808'', en Frank, C. y Hänsel, S. (ed.): Spanien un Portugal im Zeitalter der Aufklärung, Frankfurt Am Main: Vervuert, 2002, pp. 451-458.

Nieto Alcaide, V., La guerra y lo imaginario en la pintura de Goya. En Historias inmortales, Barcelona, 2002, pp. 319-329.

Mena Marqués, Manuela B. (dir.), Manet en el Prado, Madrid: Museo Nacional del Prado, 2003, pp. 266-271.

Alía Plana, J. M., Dos días de mayo de 1808 en Madrid pintados por Goya, Madrid: Fundación Jorge Juan, 2004.

Reuter, A., Das Bild Der Gewalt Im Werk Goyas, Frankfurt Am Main: Peter Lang GMBH, 2004, pp. 147-186.

Bozal, Valeriano, Francisco Goya. Vida y obra, Madrid: TF Editores, 2005, pp. 75-89.

Calvo Serraller, F. y Giménez, C. (dir.), Picasso. Tradición y vanguardia, Madrid: Museo Nacional del Prado; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2006, pp. 70, 287.

Matilla, José Manuel, Estampas españolas de la Guerra de la Independencia: propaganda, conmemoración y testimonio, Salamanca: Universidad de Salamanca, 2007, pp. 262.

Calvo Serraller, Francisco, ''Picasso et l'école espagnole'', en Baldassari, A. y Bernadac, M. L. (dir.): Picasso et les maîtres, París: Éditions de la Réunion des musées nationaux, 2008, pp. 66.

Földényi, L., Goya y el abismo del alma, Barcelona: Galaxia Gutenberg; Círculo de Lectores, 2008, pp. 172-174.

Mena Marqués, M. B. y Maurer, G., ''El tres de mayo de 1808'', en Mena Marqués, M. B.; Maurer, G. y otros: Goya en tiempos de guerra, Madrid: Museo Nacional del Prado, 2008, pp. 353-369, n. 124.

Andioc, R., En torno a los cuadros del Dos y Tres de Mayo. En: Goya: letra y figuras, Madrid Casa de Velázquez, 2008, pp. 3-37.

Andioc, R., Algo más (o ¿menos?) sobre el Tres de Mayo de Goya. En: Goya: letra y figuras, Madrid Casa de Velázquez, 2008, pp. 39-61.

Rodríguez G. de Ceballos, A., Representación de la guerra en la pintura española: de la épica heroica al desastre moral, en Cabañas Bravo, M.; López-Yarto Elizalde, A. y Rincón García, W. (coords.): Arte en tiempos de guerra, Madrid: CSIC; Instituto de Historia, 2009, pp. 136-140.

Calvo Serraller, Francisco, Goya. Obra pictórica, Barcelona: Ramdon House Mondadori, 2009, pp. 234.

Luna, Juan J., Guerra y pintura en las colecciones del Museo del Prado. Desde el siglo XVI a Goya, en Cabañas Bravo, M.; López-Yarto Elizalde, A. y Rincón García, W. (coords.): Arte en tiempos de guerra, Madrid: CSIC; Instituto de Historia, 2009, pp. 25.

Mena Marqués, M. B.; Maurer, G.; Garrido, C. y otros, Goya: El Dos y el Tres de mayo de 1808 en Madrid. Estudio y restauración : Museo del Prado, 2009, pp. 129-149.

Junquera, Juan José, Goya frente a la Guerra de la Independencia. Un dudoso patriotismo, unos cuadros sospechosos y un pintor nuevo, Madrid: Edición Personal, 2013, pp. 17.

Tomlinson, Janis, Passion Unbound: Reaframing Goya's Desastres de la Guerra. En: Goya's War: Los Desastres de la Guerra, Claremont, California Trustees of Pomona College, 2013, pp. 13-14.

Wilson-Bareau, Juliet, 'Manet y España' En: Del realismo al impresionismo, Madrid Fundación Amigos Museo del Prado - Galaxia Gutenberg, 2014, pp. 57-79 [59, 79].

Stepanek, L. Ilchman, F., 'Goya between order and disorder' En:, Boston Museum of Fine Arts, 2014, pp. 10-31 [26,29 n.7].

Todorov, Tzvetan, La pintura de la Ilustración: de Watteau a Goya, Barcelona Galaxia Gutenberg: Círculo de Lectores,, 2014, pp. 178.

Alba Pagán, E., La actitud política de los pintores españoles durante la Guerra de la Independencia (1808-1814). En: El arte español entre Roma y París (1700-1900): intercambios artísticos y circulación de modelos, Madrid Casa de Velázquez, 2014, pp. 429.

Busch, W., Das Pathos der Sinnlosigkeit. Moderne Geschichtserfahrung in Francisco Goyas ''Erschiesung der Aufständischen''. En: Bilder machen Geschichte, Berlín De Gruyter, 2014, pp. 221-233.

Bray, X., 'Liberals and despots (1808-1815)' En:, Londres National Gallery Company,, 2015, pp. 159-181 [189].

Bozal, V., 'El Sueño de la Razón produce monstruos' En: Historia de la belleza, de Fidias a Picasso, Madrid Círculo de Lectores - Fundación Amigos Museo del Prado, 2015, pp. 187-208 [204].

Other inventories +

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1850.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 735.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 984.

Exhibitions +

Exposición didáctica: el Museo del Prado en San Salvador
San Salvador, El Salvador
23.10.2015 - 29.11.2015

Exposición didáctica: el Museo del Prado en Guatemala
Ciudad de Guatemala, Guatemala
21.07.2015 - 30.08.2015

Exposición didáctica: el Museo del Prado en Honduras
Tegucigalpa. Honduras.
05.05.2015 - 28.06.2015

Exposición didáctica: El Museo del Prado en Santo Domingo
Santo Domingo, República Dominicana
07.07.2011 - 11.10.2011

Goya in Times of War
15.04.2008 - 13.07.2008

Picasso. Tradición y vanguardia
Madrid
05.06.2006 - 25.09.2006

Location +

Room 064 (On Display)

Update date: 10-02-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up