The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The blind Guitarist
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The blind Guitarist

1778. Oil on canvas, 260 x 311 cm.

The central motif of this work is the blind singer who travels to cities and towns, spreading the news, generally of a tragic or lurid character. Goya depicts the emotions — from interest to fascination— his message generates among the men, women and children looking on. According to Goya, the elegant gentleman in this cartoon was a foreigner. The painter also included unusual characters, such as the black man who plays to popular role of water-seller. There are also more customary ones, such as the fisherman on the left, and a melon-seller who hawks his wares among the crowd. This scene, with its strict, pyramidal composition, was the subject of one of Goya´s first etchings, a large one that varies in some respects from this cartoon. The present was the first of the cartoons for the tapestries intended for the entrance to the Prince and Princess of Asturias´ bedroom at El Pardo.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00778
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The blind Guitarist
Date
1778
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 260 cm.; Width: 311 cm.
Serie
Antedormitorio de los Príncipes de Asturias, Palacio de El Pardo, Madrid, 1777-80 (1)
Provenance
Royal Collection (Entregado a la Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid, el 27 de abril de 1778. Transferido entre 1856-1857 al Palacio Real de Madrid, sótanos del oficio de Tapicería). Entered the Prado Museum by royal orders, 18.1 and 9.2., 1870.

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio (1832-1884)), Los tapices de Goya /, Madrid [s.n.],, 1870, pp. p. 25, 27, 34, 105; 122-123, n.

Madrazo, Pedro de (1816-1898), Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid /, Madrid [s.n.],, 1876, pp. n. XI.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Madrid Manuel G. Hernandez, 1887, pp. p. 309-310, n. 11.

Araujo Sánchez, C., Goya, Madrid La España Moderna, 1896, pp. p. 89, n. 11.

Lafond, P., Goya, París Librairie de L'Art Ancien et Modern, 1902, pp. p. 145, n. 11.

Calvert, A.F., Goya, Londres-Nueva York John Lane, 1908, pp. p. 173, n. 11.

Madrazo, P. de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Madrid J. Lacoste, 1910, pp. p. 143, n. 778.

Beruete y Moret, A. de, Goya: composiciones y figuras, Madrid Blass y Cía, 1916, pp. p. 43-44, n. 11; 56-57; 162, n.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Madrid [s.n.], 1920, pp. p. 157, n. 778.

Loga, V. von, Francisco de Goya, Berlín G.Grote'sche Verlagsbuchhandlung, 1921, pp. p. 215, n. 508.

Mayer, A.L., Francisco de Goya, Munich F. Bruckmann A.G., 1923, pp. p. 213, n. 623.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: Catálogo, Madrid Museo del Prado, 1933, pp. p. 508, n. 778.

Aguilera, E., Francisco Goya, Barcelona Ediciones Iberia, 1933, pp. p.77, n. 105.

Sambricio, V. de, Tapices de Goya, Madrid Patrimonio Nacional, 1946, pp. p. 108; 219-220, n. 20b.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya: catalogue raisonné, París F. De Nobele, 1950, pp. p. 70, n. 11.

Sánchez Cantón, F.J., Vida y obras de Goya, Madrid Editorial Peninsular, 1951, pp. p. 18, 166.

Nordström, F., Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Estocolmo Almqvist & Wiksell, 1962, pp. p. 12.

Held, J., Farbe und licht in Goyas malerei, Berlín Walter de Gruyter & Co., 1964, pp. p. 14-15; 175, n. 144.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Madrid Plus Ultra, 1965, pp. p. 339.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illust, Friburgo Office du Livre, 1970, pp. p. 86, n. 85.

Gudiol, José1904-1985, Goya, 1746-1828: biografía, estudio analítico y catálogo de, Barcelona Polígrafa, 1970, pp. p. 41; 146-247, n. 73.

Junquera, P., Tapices en el Museo de Medallas y Musica del Real Palacio PATRIMONIO NACIONAL, 1970, pp. p. 65.

Held, Jutta, Die Genrebilder Der Madrider Teppichmanufaktur Und Die Anfan, Berlín Gebr.Mann Verlag, 1971, pp. p. 43.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid Museo del Prado, 1972, pp. p. 278-279, n. 778.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra co, Barcelona Juventud, 1974, pp. n. 85.

Angelis, Rita De, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Milán Rizzoli, 1974, pp. p. 96, n. 88.

Sayre, E., The Changing Image. Prints by Francisco Goya, Boston Museum of Fine Arts, 1974.

Angelis, R. de, La obra pictórica completa de Goya, Barcelona Noguer, 1975, pp. p. 96, n. 94.

Pietro, Luciano Di, Goya, Barcelona Editorial Marin, 1977, pp. p. 34.

Salas, Xavier de, Goya, Barcelona Compañia Internacional Editora S.A., 1978.

Salas, Xavier de, Guia de Goya en Madrid, Madrid OrgazS.A., 1978, pp. p. 20.

Gillaud, J., Goya (1746-1828). Peintures, Dessins, Gravures, París Centre Culturel du Marais, 1979.

Camón Aznar, José (1898-1979), Francisco de Goya /, Zaragoza Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja,, 1980, pp. p. 95.

Carroggio, Fernando, Historia del arte, Barcelona CarroggioS.A., 1983, pp. p. 56.

Gudiol, José1904-1985, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue d, Barcelona Ediciones PoligrafaS.A., 1984, pp. p. 23; 97, n. 67.

Torralba Soriano, Federico, Goya, Zaragoza Caja de Ahorros, 1984, pp. p. 38.

Museo Nacional del Prado., Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Madrid Museo del Prado,, 1985, pp. p. 288, n. 778.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Madrid Espasa Calpe, 1987, pp. p. 94, n.48-49.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Londres Gordon Fraser, 1988, pp. p. 80-81, 125.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at th, Cambridge Cambridge University Press, 1989, pp. p. 13-14, 68-73, 85, 89, 123,.

Nordström, Folke, Goya, Saturno y melancolía: estudios sobre el arte de Goya, Madrid Visor, 1989, pp. p. 36, n. 5.

Buendía, José Rogelio1928-, Goya, Madrid Anaya Editoriale, 1990, pp. p. 26, n. 6.

De Paz, Alfredo, Goya. Arte e Condizione Umana, Nápoles Liguori Editore, 1990, pp. p. 272, n. 10.

Tomlinson, J.A., Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Madrid Cátedra, 1993, pp. p. 26-27, 96-103, 115, 120, 12.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Zaragoza Academia de Bellas Artes de San Lui, 1994, pp. p. 147, n. 70.

Tapices y cartones de Goya, Madrid Patrimonio Nacional, 1996, pp. p. 30, 50; 184, n. 40.

Herrero Carretero, C. y Glendinning, N., El estado de la cuestión: cartones y tapices'', en J. L. Morales y Marín (coord.), Actas del congreso internacional Goya. 250 años después: 1746-1996, Marbella Museo del Grabado Español Contemp, 1996, pp. p. 33, 36.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Madrid Museo del PradoEspasa Calpe, 1996, pp. p. 638, n. 5758.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas : 1996, Madrid Ministerio de Educación y Cultura, 1996, pp. p. 148, n. 778.

Goya: 250 Aniversario, Madrid Museo del Prado, 1996, pp. n. 17.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Madrid Museo del Prado, 1997, pp. p. 64-68, n. 17.

Permanencia de la memoria: cartones para tapiz y dibujos de, Zaragoza Gobierno de Aragón, Departamento de Educación y Cu, 1997, pp. p. 111.

Benito Olmos, Aurora, Arte y Musica en el Museo del Prado, Madrid Fundacion ArgentariaVisor, 1997, pp. p. 190.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, A Coruña Diputacion Provincial de a Coruña, 1999, pp. p. 140-150.

Gomis, J.C., La música de tradición popular en los cartones de Goya. Escenas, instrumentos, significados DEPARTAMENT D'HISTORIA DE L'ART.UNI, 2000, pp. p. 117.

Museo Nacional del Prado, Goya y la pintura española del siglo XVIII: guía, Madrid Museo del PradoAldeasa, 2000, pp. p. 153 y ss. y 295.

Sancho, J.L., El Palacio de Carlos III en el Pardo, Madrid Fund. Apoyo Historia Arte Hispánico, 2002, pp. p. 173-177.

Goya Su Tiempo, Su Vida, Su Obra, Barcelona Libsa, 2002.

Mena Marqués, M.B., 'Música y baile. Romances de ciegos' En:, Madrid Museo Nacional del Prado, 2014, pp. 186-191 [186 f.4.20].

Stepanek S.L, 'Solo Goya. Crowds and swarms' En:, Boston Museum of Fine Arts, 2014, pp. 318-327 [318 n.220].

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5758.
''5758'', sin descripción.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 85.

Exhibitions +

Goya in Madrid
Madrid,
28.11.2014 - 03.05.2015

Permanencia en la memoria . Cartones para tapices y dibujos de Goya
Zaragoza
14.02.1997 - 06.04.1997

Location +

Room 092 (On Display)

Update date: 15-12-2015 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up