The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The blind Guitarist
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The blind Guitarist

1778. Oil on canvas, 260 x 311 cm.

The central motif of this work is the blind singer who travels to cities and towns, spreading the news, generally of a tragic or lurid character. Goya depicts the emotions — from interest to fascination— his message generates among the men, women and children looking on. According to Goya, the elegant gentleman in this cartoon was a foreigner. The painter also included unusual characters, such as the black man who plays to popular role of water-seller. There are also more customary ones, such as the fisherman on the left, and a melon-seller who hawks his wares among the crowd. This scene, with its strict, pyramidal composition, was the subject of one of Goya´s first etchings, a large one that varies in some respects from this cartoon. The present was the first of the cartoons for the tapestries intended for the entrance to the Prince and Princess of Asturias´ bedroom at El Pardo.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00778
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The blind Guitarist
Date
1778
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 260 cm.; Width: 311 cm.
Serie
Antedormitorio de los Príncipes de Asturias, Palacio de El Pardo, Madrid, 1777-80 (1)
Provenance
Royal Collection (Entregado a la Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid, el 27 de abril de 1778. Transferido entre 1856-1857 al Palacio Real de Madrid, sótanos del oficio de Tapicería). Entered the Prado Museum by royal orders, 18.1 and 9.2., 1870.

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Los tapices de Goya, [s.n.], Madrid, 1870, pp. 25, 27, 34, 105; 122-123, n. XI.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Madrid, 1876, pp. n. XI.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Manuel G. Hernandez, Madrid, 1887, pp. 309-310, n. 11.

Araujo Sánchez, C., Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 89, n. 11.

Museo Nacional del Prado, Catalogue illustré des tableaux du Musée du Prado á Madrid, J. Laurent et Cie, Madrid, 1899, pp. 20, n. XI.

Lafond, P., Goya, Librairie de L'Art Ancien et Modern, París, 1902, pp. 145, n. 11.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche, Berlín, 1903, pp. 216, n. 508.

Calvert, A.F., Goya, John Lane, Londres-Nueva York, 1908, pp. 173, n. 11.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, J. Lacoste, Madrid, 1910, pp. 143, n. 778.

Beruete y Moret, A. de, Goya: composiciones y figuras, II, Blass y Cía, Madrid, 1916, pp. 43-44, n. 11; 56-57; 162, n. 64.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, [s.n.], Madrid, 1920, pp. 157, n. 778.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G.Grote'sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 215, n. 508.

Mayer, A.L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich, 1923, pp. 213, n. 623.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo, Museo del Prado, Madrid, 1933, pp. 508, n. 778.

Sambricio, V. de, Tapices de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1946, pp. 108; 219-220, n. 20b.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya: catalogue raisonné, I, F. De Nobele, París, 1950, pp. 70, n. 11.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Vida y obras de Goya, Editorial Peninsular, Madrid, 1951, pp. 18, 166.

Nordström, F., Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Almqvist & Wiksell, Estocolmo, 1962, pp. 12.

Held, Jutta, Farbe und licht in Goyas malerei, Walter de Gruyter & Co., Berlín, 1964, pp. 14-15; 175, n. 144.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Escultura y pintura del siglo XVIII. Francisco de Goya. En: Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Plus Ultra, Madrid, 1965, pp. 339.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, I, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 41; 146-247, n. 73.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970, pp. 86, n. 85.

Held, Jutta, Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfange Goyas, Gebr.Mann Verlag, Berlín, 1971, pp. 43.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 278-279, n. 778.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974, pp. n. 85.

Angelis, Rita de, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 96, n. 88.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 96, n. 94.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, I, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980, pp. 95.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Lumen, Bercelona, 1983, pp. 67-69.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984, pp. 23; 97, n. 67.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 288, n. 778.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Espasa Calpe, Madrid, 1987, pp. 87-101, 262, n. 24 C.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Gordon Fraser, Londres, 1988, pp. 80-81, 125.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at the Court of Madrid, Cambridge University Press, Cambridge, 1989, pp. 13-14, 68-73, 85, 89, 123, 220.

Tomlinson, Janis, Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Cátedra, Madrid, 1993, pp. 26-27, 96-103, 115, 120, 128, 161.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 147, n. 70.

Herrero Carretero, Concha, Tapices y cartones de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1996, pp. 30, 50; 184, n. 40.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 148, n. 778.

Herrero Carretero, C. y Glendinning, N., El estado de la cuestión: cartones y tapices'', en J. L. Morales y Marín (coord.), Actas del congreso internacional Goya. 250 años después: 1746-1996, Museo del Grabado Español Contemp, Marbella, 1996, pp. 33, 36.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. 638, n. 5758.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 296-298, n. 17.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 64-68, n. 17.

Checa, F., Posada, T. (dir.), Permanencia de la memoria: cartones para tapiz y dibujos de Goya, Gobierno de Aragón, Departamento de Educación y Cu, Zaragoza, 1997, pp. 111, n. 8.

Tomlinson, Janis, Transformación de los tópicos. En: Permanencia de la memoria: cartones para tapiz y dibujos de Goya, Gobierno de Aragón, 1997, pp. 31, 32.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de a Coruña, A Coruña, 1999, pp. 140-150.

Gomis, J. C., La música de tradición popular en los cartones de Goya. Escenas, instrumentos, significados, Ars longa, 9-10, 2000, pp. 115-118.

Sancho, J.L., El Palacio de Carlos III en el Pardo, Fund. Apoyo Historia Arte Hispánico, Madrid, 2002, pp. 173-177.

Bozal, Valeriano, Francisco Goya: vida y obra, I, T.F., Madrid, 2005, pp. 37, 59.

Prada Pareja, Javier de, Goya y las pinturas negras desde la psicología de Jung, Editores Asociados para la Divulgación Literaria, Madrid, 2008, pp. 75-87.

Piquer, R., Rubiales, G., Music representation and ideology in the painting of Francisco de Goya and his contemporaries, Music in Art, XXXIV, 1-2, 2009, pp. 188-189.

Herrero Carretero, C., Un escenario real para la vida popular: los tapices de Goya en los palacios de jornada de Carlos IV, Actas de las Jornadas de Arte e Iconografía sobre Carlos IV y su reinado, Madrid, 2011, pp. 370.

Stepanek S. L., 'Solo Goya. Crowds and swarms' En:, Goya: Order & Disorder, Museum of Fine Arts, Boston, 2014, pp. 318-327 [318 n.220].

Mena Marqués, M. B., 'Música y baile. Romances de ciegos' En:, Mena Marques,Manuela B. Goya en Madrid : cartones para tapices 1775-1794, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 186-191 [186 f.4.20].

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5758.
''5758'', sin descripción.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 85.

Exhibitions +

Goya in Madrid
Madrid,
28.11.2014 - 03.05.2015

Permanencia en la memoria . Cartones para tapices y dibujos de Goya
Zaragoza
14.02.1997 - 06.04.1997

Location +

Room 092 (On Display)

Update date: 18-05-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up