The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Flower Girls or Spring
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The Flower Girls or Spring

1786. Oil on canvas, 277 x 192 cm.

A young woman holding a girl by the hand receives a rose from another who kneels down to appreciate some flowers. A male figure behind them attempts to surprise the first woman with a baby rabbit he holds in his hand. The background of mountains visible behind them is very frequent in Goya´s genre scenes. For this allegory of spring, the painter eschews the customary representations of the goddess, Flora, used by many earlier painters. Instead, he combines real figures with that season´s traditional attributes, such as flowers and hares. The elegant posture of the young woman kneeling in the foreground echoes Las Meninas (P01174) by Velasquez, whose influence is present in Goya´s work. This is one of the cartoons for tapestries intended for the Prince of Asturias´ dining room at the El Pardo Palace.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00793
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The Flower Girls or Spring
Date
1786
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 277 cm.; Width: 192 cm.
Serie
Comedor de los Príncipes de Asturias, Palacio de El Pardo, Madrid, 1786-87 (4)
Provenance
Royal Collection: Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid; Royal Palace, Madrid, “sótanos del oficio de tapicería”, 1856-1857; Prado Museum, 1870 (R. O. 18.1.1870 / R. O. 9.2.1870)

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio (1832-1884)), Los tapices de Goya /, Madrid [s.n.],, 1870, pp. p. 48-49; 137-138, n. XXXI.

Madrazo, Pedro de (1816-1898), Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid /, Madrid [s.n.],, 1876, pp. p. 385, n. XXXI.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Madrid Manuel G. Hernandez, 1887, pp. p. 319, n. 31.

Araujo Sánchez, C., Goya, Madrid La España Moderna, 1896, pp. p. 92, n. 31.

Lafond, P., Goya, París Librairie de L'Art Ancien et Modern, 1902, pp. p. 147, n. 31.

Calvert, A.F., Goya, Londres-Nueva York John Lane, 1908, pp. p. 173, n. 31.

Madrazo, P. de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Madrid J. Lacoste, 1910, pp. p. 144, n. 793.

Beruete y Moret, A. de, Goya: composiciones y figuras, Madrid Blass y Cía, 1916, pp. p. 47, n. 31; 163, n. 84.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Madrid [s.n.], 1920, pp. p. 159, n. 793.

Loga, V. von, Francisco de Goya, Berlín G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, 1921, pp. p. 183, n. 87.

Mayer, A.L., Francisco de Goya, Munich F. Bruckmann A.G., 1923, pp. , p. 181, n. 92.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, Barcelona Salvat, 1931, pp. p. 31.

Aguilera, E., Francisco Goya, Barcelona Ediciones Iberia, 1933, pp. s. p..

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: Catálogo, Madrid Museo del Prado, 1933, pp. p. 520, n. 793.

Erssa, Goya, Barcelona Ramón Sopena, 1941, pp. p. 64.

Sambricio, V. de, Tapices de Goya, Madrid Patrimonio Nacional, 1946, pp. p. 141-144; 246-247, n. 40.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya: catalogue raisonné, París F. De Nobele, 1950, pp. p. 90, n. 31.

Sánchez Cantón, F. J., Vida y obras de Goya, Madrid Editorial Peninsular, 1951, pp. p. 34, 68, 69, 167.

Nordström, F., Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Estocolmo Almqvist & Wiksell, 1962, pp. p. 29-37.

Held, J., Farbe und licht in Goyas malerei, Berlín Walter de Gruyter & Co., 1964, pp. p. 33; 177, n. 161.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Madrid Plus Ultra, 1965, pp. p. 346-347.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illust, Friburgo Office du Livre, 1970, pp. p. 97, n. 262.

Gudiol, José1904-1985, Goya, 1746-1828: biografía, estudio analítico y catálogo de, Barcelona Polígrafa, 1970, pp. p. 71, 75; 268, n. 215.

Held, Jutta, Die Genrebilder Der Madrider Teppichmanufaktur Und Die Anfan, Berlín Gebr.Mann Verlag, 1971, pp. p. 60.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid Museo del Prado, 1972, pp. p. 278-279, n. 793.

Angelis, Rita De, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Milán Rizzoli, 1974, pp. p. 101, n. 195.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra co, Barcelona Juventud, 1974, pp. n. 262.

Angelis, R., La obra pictórica completa de Goya, Barcelona Noguer, 1975, pp. p. 102, n. 210.

Pietro, Luciano Di, Goya, Barcelona Editorial Marin, 1977, pp. p. 40.

Salas, Xavier de, Goya, Barcelona Compañia Internacional Editora S.A., 1978, pp. n. 188, pp. 44 y ss..

Salas, Xavier de, Guia de Goya en Madrid, Madrid OrgazS.A., 1978, pp. p. 21.

Camón Aznar, José (1898-1979), Francisco de Goya /, Zaragoza Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja,, 1980, pp. p. 39 y ss.

Licht, Fred, Goya. The Origins of the Modern Temper in Art, Londres John Murray Ltd., 1980, pp. p. 45, n. 15.

Gassier, Pierre, Goya. Temoin de Son Temps, Friburgo Office du Livre, 1983, pp. p. 97.

Goya en las colecciones madrileñas, Madrid Amigos del Museo del Prado, 1983, pp. p. 148.

Gudiol, José1904-1985, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue d, Barcelona Ediciones PoligrafaS.A., 1984, pp. p. 33, 35; 102, n. 203; 134.

Gassier, P., Goya. Testigo de su tiempo., Madrid, 1984, pp. p. 74; n. 56.

Agueda, M., Novedades en torno a una serie de cartones de Goya MUSEO DEL PRADO, 1984, pp. p. 41-46.

Gudiol, J., Goya, Barcelona Polígrafa, 1984, pp. m. 41.

Real Alarcon, Manuel, Misterios Ocultos de la Pintura de Goya, Valencia Manuel Real Alarcon, 1984, pp. p. 17, n. II.

Museo Nacional del Prado., Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Madrid Museo del Prado,, 1985, pp. p. 291-292, n. 793.

Baticle, Jeannine, Goya D'Or et de Sang, París Gallimard, 1986, pp. p. 49 y ss..

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Madrid Espasa Calpe, 1987, pp. n.44, p.138,144 y ss. 178 y ss.

Goya: nuevas visiones : homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Madrid Amigos del Museo del Prado, 1987, pp. p. 123, n. 2.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at th, Cambridge Cambridge University Press, 1989, pp. p. 156-165, 174.

Nordström, Folke, Goya, Saturno y melancolía: estudios sobre el arte de Goya, Madrid Visor, 1989, pp. p. 43, n. 7.

De Paz, Alfredo, Goya. Arte e Condizione Umana, Nápoles Liguori Editore, 1990, pp. p. 282, n. 22.

Tomlinson, J.A., Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Madrid Cátedra, 1993, pp. p. 205-219.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Zaragoza Academia de Bellas Artes de San Lui, 1994, pp. p. 192-193, n. 154.

Bareau, Juliet Wilson, Goya, truth and fantasy: the small paintings, Londres Yale University Press, 1994, pp. p. 160-161.

Goya: el capricho y la invención : cuadros de gabinete, boce, Madrid Museo del Prado, 1994, pp. p. 160-161.

Tapices y cartones de Goya, Madrid Patrimonio Nacional, 1996, pp. p. 32, 54; 193, n. 79.

Herrero Carretero, C. y Glendinning, N., El estado de la cuestión: cartones y tapices, en J. L. Morales y Marín (coord.), Actas del congreso internacional Goya. 250 años después: 1746-1996, Madrid Museo del Grabado Español Contempo, 1996, pp. p. 32.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas : 1996, Madrid Ministerio de Educación y Cultura, 1996, pp. p. 149, n. 793.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Madrid Museo del PradoEspasa Calpe, 1996, pp. p. 640, n. 5768.

Valverde Candil, M., ''Goya y la Casa condal de Fernán Nuñez'' en Goya. 250 años después 1746-1996. Congreso Internacional.1996.Marbella, Madrid, 1996.

Goya: 250 Aniversario, Madrid Museo del Prado, 1996, pp. n. 35.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Madrid Museo del Prado, 1997, pp. p. 118-122, n. 38.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, A Coruña Diputacion Provincial de a Coruña, 1999, pp. p. 170-182.

Museo Nacional del Prado, Goya y la pintura española del siglo XVIII: guía, Madrid Museo del PradoAldeasa, 2000, pp. p. 180 y 296.

Sancho, J.L., El Palacio de Carlos III en el Pardo, Madrid Fund. Apoyo Historia Arte Hispánico, 2002, pp. p. 128-130.

Goya Su Tiempo, Su Vida, Su Obra, Barcelona Libsa, 2002.

Maffeis, Rodolffo, Goya, Madrid Unidad Editorial, 2005, pp. p. 90.

Museo Nacional del Prado, El Museo del Prado: la colección de pintura italiana, Madrid Museo Nacional del Prado, 2009, pp. p. 168, n. 138.

Calvo Serraller, F., Goya: Obra pictórica, Barcelona Ramon House Mondadori, 2009, pp. p. 82.

Maurer, G, 'Las cuatro Estaciones. Primavera' En:, Madrid Museo Nacional del Prado, 2014, pp. 252-261 [252, 258 f.7.19 f.7.20 f.7.21].

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5768.
''5768 / 20 / Dos mugeres, una ofreciendo a otras de rodillas una rosa, y aquella teniendo en la mano una niña, detrás un hombre con un gazrapito (sic) en la mano. Ancho 1,92 alto 2,77''.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 262.

Exhibitions +

Goya en Madrid. Cartones para tapices (1775-1794)
Madrid
28.11.2014 - 03.05.2015

Goya in Madrid
Madrid,
28.11.2014 - 03.05.2015

Location +

Room 085 (On Display)

Update date: 12-02-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up