The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Grape Harvest or Autumn
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The Grape Harvest or Autumn

1786. Oil on canvas, 267.5 x 190.5 cm.

Dressed in yellow clothes that symbolize autumn, a young man sitting on a stone offers a cluster of black grapes to a lady. A boy is eager to reach the offered fruit, which is reserved for the adults. A woman stands next to them, holding a grape basket on her head, much like the classical allegory of the goddess Ceres with fruit on her head. Some grape harvesters are behind them, next to the grapevine that leads to a valley crowned with the suggestion of mountains in the background. Here, following Western painting´s traditional iconography, the grape harvest is an allegory of autumn. This is one of the most beautiful and best-known compositions from all of Goya´s cartoon series. It´s pyramidal structure, and the figures that recall ancient statuary, define the artist´s study of the classical artistic tradition. This cartoon was for one of the tapestries intended for the Prince of Asturias´ dining room at the El Pardo Palace.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P00795
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The Grape Harvest or Autumn
Date
1786
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 267.5 cm.; Width: 190.5 cm.
Serie
Comedor de los Príncipes de Asturias, Palacio de El Pardo, Madrid, 1786-87 (3)
Provenance
Royal Collection: Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid; Royal Palace, Madrid, “sótanos del oficio de tapicería”, 1856-1857; Prado Museum, 1870 (R. O. 18.1.1870 / R. O. 9.2.1870)

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Los tapices de Goya, [s.n.], Madrid, 1870, pp. 50; 139, n. XXXIII.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Madrid, 1876, pp. 385, n. XXXIII.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Manuel G. Hernandez, Madrid, 1887, pp. 320, n. 33.

Araujo Sánchez, C., Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 92, n. 33.

Museo Nacional del Prado, Catalogue illustré des tableaux du Musée du Prado á Madrid, J. Laurent et Cie, Madrid, 1899, pp. 24, n. XXXIII.

Lafond, P., Goya, Librairie de L'Art Ancien et Modern, París, 1902, pp. 147, n. 33.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche, Berlín, 1903, pp. 185, n. 91.

Calvert, A.F., Goya, John Lane, Londres. Nueva York, 1908, pp. 174, n. 33.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, J. Lacoste, Madrid, 1910, pp. 144, n. 795.

Beruete y Moret, A. de, Goya: composiciones y figuras, II, Blass y Cía, Madrid, 1916, pp. 47-48, 57; 163, n. 86.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, [s.n.], Madrid, 1920, pp. 159, n. 795.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 183, n. 91.

Mayer, A.L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich, 1923, pp. 181, n. 96.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Museo del Prado: catálogo, Museo del Prado, Madrid, 1933, pp. 509-510, n. 795.

Sambricio, V. de, Tapices de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1946, pp. 141-145, 252, n. 42.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya: catalogue raisonné, I, F. De Nobele, Madrid, 1950, pp. 92, n. 33.

Sánchez Cantón, F. J., Vida y obras de Goya, Editorial Peninsular, Madrid, 1951, pp. 34, 68, 154, 167.

Nordström, F., Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Almqvist & Wiksell, Estocolmo, 1962, pp. 29, 42-48.

Held, J., Farbe und licht in Goyas malerei, Walter de Gruyter & Co., Berlín, 1964, pp. 33-34; 177, n. 163.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Escultura y pintura del siglo XVIII. Francisco de Goya. En: Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Plus Ultra, Madrid, 1965, pp. 339.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970, pp. 97, n. 264.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, I, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 71, 75; 268, n. 219.

Held, Jutta, Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfange Goyas, Gebr.Mann Verlag, Berlín, 1971, pp. 60.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 279, n. 795.

Angelis, Rita de, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 101-102, n. 199.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974, pp. n. 264.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 102, n. 214.

López Rey, J., Tradition, réalitè et imagination chez Goya, L'Oeil, 292, 1979, pp. 29.

Baticle, J., Pita Andrade, J. M., L' art européen á la cour d'Espagne au XVIIIe siecle, Reunion des musees nationaux, París, 1979, pp. 68-69, n. 19.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, II, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980, pp. 42.

Baticle, J., Pita Andrade, J. M., El arte europeo en la corte de España durante el siglo XVIII, Ministerio de Cultura, Madrid, 1980, pp. 67-68, n. 15.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Lumen, Barcelona, 1983, pp. 72-73.

Águeda, M., Novedades en torno a una serie de cartones de Goya, Boletín del Museo del Prado, V, 13, 1984, pp. 41-46.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984, pp. 33, 35, 140; 102, n. 207.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 292, n. 795.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Espasa Calpe, Madrid, 1987, pp. 135-152, 288, n. 46 C.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Gordon Fraser, Londres, 1988, pp. 80, 149.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at the Court of Madrid, Cambridge University Press, Cambridge, 1989, pp. 156-179.

Tomlinson, J.A., Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Cátedra, Madrid, 1993, pp. 205-219.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 92; 194, n. 158.

Bareau, Juliet Wilson, Goya, truth and fantasy: the small paintings, Yale University Press, New Haven, 1994, pp. 160, 164.

Wilson-Bareau, J., Goya: el capricho y la invención: cuadros de gabinete, bocetos y miniaturas, Museo del Prado, Madrid, 1994, pp. 160, 164.

Herrero Carretero, Concha, Tapices y cartones de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1996, pp. 32, 54; 193, n. 43-44..

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 150, n. 795.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. 639, n. 5765.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 317-318, n. 37.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 126-129, n. 40.

Brejon de Lavergnée, A., Rishel, J. J., Mena Marqués, M. B. (dir.), Goya Un Regard Libre, Reunion Musees Nationaux, París, 1998, pp. 144, n. 13.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de a Coruña, A Coruña, 1999, pp. 205-213.

Sancho, J.L., El Palacio de Carlos III en el Pardo, Fund. Apoyo Historia Arte Hispánico, Madrid, 2002, pp. 128-130.

Reuter, A., ''Autumn (The Grape Harvest), 1786-1787''. En: Goya: images of Women, National Gallery of Art, Washington, 2002, pp. 135-137, n. 16.

Bozal, Valeriano, Francisco Goya: vida y obra, I, T.F., Madrid, 2005, pp. 61.

Luna, J. J., ''La vendimia (o El Otoño)''. En: Goya e Italia, Turner, Madrid, 2008, pp. 276, n. 230.

Calvo Serraller, F., Goya: obra pictórica, Ramon House Mondadori, Barcelona, 2009, pp. 94.

Herrero Carretero, C., Un escenario real para la vida popular: Los tapices de Goya en los palacios de jornada de Carlos IV, Jornadas de Arte e Iconografía sobre Carlos IV y el arte de su reinado, Madrid, 2011, pp. 375.

Mena Marqués, M. B., ''El otoño (o La Vendimia)''. En: El Prado en el Hermitage, Museo Estatal del Hermitage, 2011, pp. 186, n. 61.

Mena Marqués, M. B, 'Las cuatro Estaciones. Verano y Otoño' En:, Mena Marques,Manuela B. Goya en Madrid : cartones para tapices 1775-1794, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 262-273 [272 f.7.27].

Salomon, Xavier F., Goya and the Altamira family, The Metropolitan Museum of Art Bulletin, LXXI / 4, 2014, pp. 22-24, 36.

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5765.
''5765 17./La vendimia; un caballero y una señora ofreciendo uvas a un niño, detras de ellos una moza con una cesta en la cabeza = fondo hombres vendimiando. ancho 1,90 alto 2,75''.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 264.

Exhibitions +

Goya in Madrid
Madrid,
28.11.2014 - 03.05.2015

El Prado en el Hermitage
San Petersburgo
25.02.2011 - 29.05.2011

Goya e Italia
Zaragoza
28.05.2008 - 15.09.2008

Goya´s Image of Women
Washington D.C.
10.03.2002 - 02.06.2002

Goya, un regard libre
Lille
11.12.1998 - 14.03.1999

Location +

Room 085 (On Display)

Update date: 23-04-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up