The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Meeting of Abraham and Melchizedek
Rubens, Peter Paul
Close Continuar a ficha de la obra

Rubens, Peter Paul

Siegen, Westphalia (Germany), 1577 - Antwerp (Belgium), 1640

Rubens, Peter Paul See author's file

The Meeting of Abraham and Melchizedek

Ca. 1625. Oil on panel Room 078

In 1625, Archduchess Isabel Clara Eugenia commissioned Rubens to design a series of twenty tapestries for the Monastery of the Descalzas Reales in Madrid. The subject was the Eucharist, a leading Catholic dogma that the infanta defended in her role as sovereign princess of the southern Netherlands. Rubens conceived the scenes like victory marches, as if the cloths were hanging from baroque architecture. This rather contrived effect provoked doubts about what was real and what was created by the artist. The six panels at the Museo del Prado (P1695-P1700) are part of the process necessary for creating tapestries. They are models painted by Rubens as the basis for much larger cartoons that weavers follow when making tapestries. During the 18th century, four of these paintings had pieces added to all four sides, and two had additions to the top and bottom. These have been removed to recover the works’ original compositions

Vergara, A. Woollett, A., Rubens. El triunfo de la Eucaristía, Madrid, Museo Nacional del Prado J. Paul Getty Museum., 2014

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Defenders of the Eucharist
Oil on panel, Ca. 1625
The Victory of Truth over Heresy
Oil on panel, Ca. 1625
The Triumph of the Church
Oil on panel, Ca. 1625
The Triumph of Divine Love
Oil on panel, Ca. 1625
Inventory number
P001696
Author
Rubens, Peter Paul
Title
The Meeting of Abraham and Melchizedek
Date
Ca. 1625
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 65.5 cm.; Width: 68 cm.
Series
El triunfo de la Eucaristía
Provenance
Royal Collection (Colección VII marqués del Carpio, 1677; Colección Real, adquisición de Carlos II, 1689; Casa de Campo, Madrid, Galería del jardín, pieza oscura que sale a la escalera y alcoba de su majestad, 1701, nº 22, 23 y 77; Real Alcázar, Madrid, Pinturas que se llevaron a la casa donde vivio el Marques de Bedmar, 1734, nº 1097; Palacio del Buen Retiro, Madrid, Pinturas entregadas en dhas. Casas Arzobispales a Dn. Santiago Bonabia, 1747, nº 1097; Palacio Nuevo, Madrid, Paso de tribuna y trascuartos, 1772, nº966; Palacio Nuevo, Cuarto del Principe. Oratorio, 1794, nº 966; Palacio Nuevo, Pieza de oratorio y dormitorio de príncipes-pieza quinta, 1814-1818, nº 966; Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, Madrid, Deposito Grande Escuela Flamenca Deposito Entresuelo, 1834, nº966)

Bibliography +

Puyvelde, Leo van, Catalogue de L'Exposition Esquisses de Rubens, Edititons de la Connaissance, Bruselas, 1937, pp. 83.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado: catálogo de pinturas. Escuela flamenca, Museo del Prado; Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 290-291.

Scribner, Ch, The Triumph of the Eucharist Tapestries Designed by Peter Pa..., Princeton University, Princeton, 1977, pp. 155-160.

Corpus rubenianum Ludwig Burchard: an illustrated catalogue, Arcade Press, Bruselas, 1978.

Held, Julius S., The oil sketches of Peter Paul Rubens : a critical catalogue..., The National Gallery of Art, Princeton, 1980, pp. 144.

Jaffe, Michael, Rubens: catálogo completo, Rizzoli, Milán, 1989, pp. 289.

Vosters, Simon A., Rubens y España: estudio artístico-literario sobre la estética del Barroco, Cátedra, Madrid, 1990, pp. 85-108.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado: catálogo razonado, Prensa Ibérica, Barcelona, 1995, pp. 1006.

El arte en la corte de los archiduques Alberto de Austria e Isabel Clara Eugenia (1598-1633): un reino imaginado, Catálogo de la exposición celebrada en Madrid, Salas de exposiciónes del Palacio Real, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, Madrid, 1999, pp. 108-118.

Vergara, Alejandro, The Presence of Rubens in Spain. (Volumes i and II). Tesis D, A Bell & Howell Company, Ann Arbor, 1999, pp. 28-31.

Heinen, Ulrich, Das antike und das christliche opfer zu Elsheimer contento und Rubens´sieg der Eucharistie über das heinische opfer, Wallraf-Richartz-Jahrbuch, LXXII, 2011, pp. 258-270 [251-280].

Vanderboerk, Paul, The Solomonic column and the double spiral, Jaarboek Koninklijk Museum voor Schonen Kunsten Antwerpen, 2013 2014, pp. 91-151 [123].

Vergara, A. Woollett, A., Rubens. El triunfo de la Eucaristía, Museo Nacional del Prado J. Paul Getty Museum., Madrid, 2014.

Pérez Preciado, José Juan, 'Reyes Gobernadores, Nobles, Funcionarios y Artistas. La incesante llegada de obas de arte a España desde los Paises Bajos en el s.XVII', Aragón y Flandes. Un encuentro artístico (siglos XV-XVII), Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2015, pp. 132-142 [141].

Vergara, Alejandro, 'P.P. Rubens.Serie de la Eucaristia' En:, Rubens, pintor de bocetos, Museo Nacional del Prado,, Madrid, 2018, pp. 142-153 n.37.

Other inventories +

Inv. Testamentaría Carlos II, Casa de Campo, 1700. Núm. 22.
Casa Real del Campo [...] Galeria del Jardin [...] 22 / Tres Pintturas de tabla de Uara en quadro cada Una Sin marco Originales de Rubenes de el triumpho de la fee tasadas a quattrocienttos doblones Cada Una 1200 Estan en el [ilegible] al numero 966.

Inv. Testamentaría Carlos II, Casa de Campo, 1700. Núm. 23.
Casa Real del Campo [...] Pieza Oscura que Sale a la escalera / 23 / Ottras dos Pintturas en tabla Compañeras de las anttecedenttes de mano de Rubenes de el mismo tamaño tassadas a quattrocienttos doblones cada Una 800 Estan en el [ilegible] al numero 966.

Inv. Testamentaría Carlos II, Casa de Campo, 1700. Núm. 77.
Casa Real del Campo [...] Pieza que Corresponde a la alcoba de Su Magestad / 77 / Tres Tablas de el Trihumfo de la Yglesia Compañeras de las que Van Ymbenttariadas de mano de Rubenes tasadas a quattrocienttos doblones Cada Vna ... 1200

Inv. Alcázar, Madrid, 1734. Núm. 1097.
Pinturas que se llevaron á la casa donde vivió el Marqués de Bedmar [...] 1.097 / Tres tablas iguales, sin marco, de algo más de vara en cuadro, la una la Fe, la otra el Tiempo y la Verdad, y la otra de los cuatro Evangelistas, todas originales de Rubenes

Inv. Felipe V, Buen Retiro, 1747. Núm. 1097.
Pinturas enttregadas en dhas. Casas Arzobispales a Dn. Santiago Bonabia [...] 1.097 / Tres tablas iguales de algo más de vara en quadro, la una de la Fe, la otra el Tiempo y la Verdad, y la otra de los cuatro Evangelistas, todas originales de Rubens. Son iguales á las cinco que vinieron de la Casa real del Campo, donde consta su tasacion á cuatrocientos doblones cada una, y á este respecto importan las tres setenta y dos mil reales

Inv. Carlos III, Palacio Nuevo, 1772. Núm. 966.
Paso de tribuna y trascuartos [...] 966 / Seis iguales de los diseños de Rubens sobre tablas, del triunfo del Sacramento, hecho para la tapicería, de más de vara de largo y vara de caida

Inv. Testamentaría Carlos III, Palacio Nuevo, 1794. Núm. 966.
Cuarto del Príncipe. Oratorio [...] 966 / Quatro de mas de vara de largo y vara de alto. Triunfos del Sacramento, diseños que hizo Rubens para una tapicería. Otros dos de este juego están apuntados en el dormitorio de S. A., á cuatro mil reales uno

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. 966.
Pieza de Oratorio [...] 966 / 4 de mas de vara de largo vara de alto - Triunfos del Sacramento - diseños que hizo Rubens para una tapiceria // Dormitorio de Principes [...] Pieza quinta [...] 966 / Vara y tercia de largo vara y cuarta alto, borrones de Rubens

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 966.
Deposito Grande Escuela Flamenca Deposito Entresuelo. Nueve cientos sesenta y seis. Otra id.id. Aaron y Melquiesedec Id. [Tª] 1.590

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 1732.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 1732.
Escuela de Rubens / 1732. La prestacion del diezmo / Abraham, despues de la victoria / que concedió el Señor a su pueblo, ofre- / ce á Melquisedéc el diezmo de pan y / vino / Boceto para tapiz (Tabla) / Alto 3 pies, 1 pulg; ancho 3 pies, 3 pulg.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1617.
1617.-(1732-R.)-La prestacion del diezmo.-Abraham, despues de la victoria obtenida por su pueblo, ofrece á Melchisedech el diezmo del pan y del vino.-Boceto. Véase la nota ilustrativa del número anterior. Alto 0,86; ancho 0,91.-T.

Exhibitions +

Rubens. Painter of Sketches
Madrid
10.04.2018 - 05.08.2018

Meta-painting. A Journey to the Idea of Art
15.11.2016 - 19.02.2017

Rubens and the Triumph of the Eucharist
Houston TX
15.02.2015 - 10.05.2015

Rubens and the Triumph of the Eucharist
Los Ángeles CA
14.10.2014 - 11.01.2015

Rubens. The Triumph of the Eucharist
Madrid
25.03.2014 - 29.06.2014

Rubens
Madrid
05.11.2010 - 23.01.2011

Location +

Room 078 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Armor

Helmet

Update date: 21-02-2020 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Peter Paul

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up