The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Diana and her Nymphs Hunting
Rubens, Pieter Paul
Close Continuar a ficha de la obra

Rubens, Pieter Paul

Siegen, Westphalia, 1577 - Antwerp, 1640

Miniatura autor See author's file

Diana and her Nymphs Hunting

1636 - 1637. Oil on oak panel

Recognizable by the crescent-moon-shaped diadem on her head, Diana hunts deer with spears and dogs, accompanied by various nymphs. The extremely horizontal composition is one of the peculiarities of this work, which belongs to an important sect of sketches made by Rubens for the pictorial decoration of the Torre de la Parada. On these small panels, the painter defined the design, colors, forms and structure of the future work so that one of his assistants could make the definitive canvas. Of all the surviving works from this set, the present may be one of the most significant due to its special dynamism and expressivity.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Apollo and the Python
Oil on panel, 1636 - 1637
Deucalion and Pyrrha
Oil on panel, 1636 - 1637
Prometheus
Oil on panel, 1636 - 1637
Hercules and Cerberus
Oil on panel, 1636 - 1637
Vertumnus and Pomona
Oil on panel, 1636 - 1637
The Rape of Europe
Oil on panel, 1636 - 1637
The Persecution of the Harpies
Oil on panel, 1636 - 1637
Cephalus and Procris
Oil on panel, 1636 - 1637
The Death of Hyacinth
Oil on panel, 1636 - 1637
Inventory number
P007765
Author
Rubens, Pieter Paul
Title
Diana and her Nymphs Hunting
Date
1636 - 1637
Technique
Oil
Support
Oak panel
Dimension
Height: 27.7 cm.; Width: 58 cm.
Series
Torre de la Parada
Provenance
Dation in payment of Caja Madrid, 2000

Bibliography +

Rooses, Max, Rubens. S. VIe et Ses Oeuvres, Flammarion, Paris, 1903, pp. 596-599.

Corpus rubenianum Ludwig Burchard: an illustrated catalogue, IX, Arcade Press, Londres, 1968, pp. 205-206.

Vergara, Alejandro, The Presence of Rubens in Spain. (Volumes i and II). Tesis D, A Bell & Howell Company, Ann Arbor, 1999, pp. 548.

Vergara, Alejandro, Diana y sus ninfas cazando, de Rubens, Memoria de Actividades del Museo Nacional del Prado, 2000, 2001, pp. 48.

Classical mythology in the Netherlands in the age of Renaiss..., Peeters, Amberes, 2009.

Maurer, G., Goya: lo bello y lo recóndito. En: La belleza encerrada: de Fra Angelico a Fortuny, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 193.

Mena Marqués, M.; Albarrán, V., Azúa, F. de, La belleza cautiva. Pequeños tesoros del Museo del Prado, Museo del Prado - Obra Social ''La Caixa'', Barcelona, 2014, pp. 106.

Georgievska-Shine, Aneta Silver, Larry, Rubens, Velázquez, and the King of Spain, Ashgate, Surrey, 2014, pp. 231-233 Lám.47 fg.10.5.

Prado captive beauty: treasures from the Prado Museum, Mitsubishi Ichigokan Museum, 2015, pp. n.30.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 2581.
Autor: Pedro Pablo Rubens / 2581. Título: Diana y sus ninfas cazando / Tipo de obra: Pintura / Técnica y soporte: óleo sobre tabla / Medidas: 26.6 x 57.2 cms / Nº de Catálogo 7765. / Observaciones. / Entregado al Estado / como pago de parte de / deuda tributaria / de la Caja de Ahorros / y Monte de Piedad / de Madrid

Exhibitions +

Rubens. Painter of Sketches
Madrid
10.04.2018 - 05.08.2018

Rubens, pintor de bocetos
Madrid
09.04.2018 - 05.08.2018

Captive Beauty. Treasures from The Prado Museum
Tokio
10.10.2015 - 31.01.2016

Captive Beauty. Small Treasures at the Prado Museum
Barcelona
16.07.2014 - 05.01.2015

Captive Beauty. Fra Angelico to Fortuny
Madrid
21.05.2013 - 10.11.2013

Rubens
Madrid
05.11.2010 - 23.01.2011

Location +

Room C (Temporary Exhibition)

Exposición Temporal

Displayed objects +

Horn, Natural / Horn, Hunting: En la parte derecha superior hay una trompa que parece de metal plateado por fuera y dorado por dentro, lo que le da un aspecto muy brillante y destacado. También es dorado el adorno que tiene hacia la mitad del tubo, que seguramente es un cordel de pasamanería que sirve para su sujeción. Es el clásico tubo cónico y curvado que imita en metal el cuerno de animal. La embocadura de boquilla está bien descrita y se encuentra apoyada en la parte derecha de la comisura de la boca, sin estar pegada completamente, lo que haría imposible hacerla sonar pues falta la presión de los labios. La intención sonora es evidente por la hinchazón de los carrillos que denota el esfuerzo del soplo. Aparece utilizada como instrumento de señales para transmitir información a través del sonido, como instrumentos ceremoniales para celebrar a los dioses, como herramientas de guerra para estimular el combate (Proyecto Iconografía Musical, UCM).
En esta escena aparece como un instrumento de caza.

Lances / Spears

Update date: 11-04-2018 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Pieter Paul

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up