The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Exhortation
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Exhortation

1815 - 1819. Red wash, Red chalk on laid paper. Not on display

A preparatory drawing for Disparates, 16, Exhortation. The series of figures aligned to form a chain alludes to the difficulty of choosing between virtue and chastity, on one hand; and lechery and vice, on the other. The priest shown scolding a man represents reflection, reason and good; while the masked figures that appear on the left beside a woman pulling on a man, symbolize hypocrisy and lies.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Exhortation
Etching on wove paper, 1815 - 1819
Exhortation
Etching on ivory paper, 1815 - 1819
Inventory number
D004281
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Exhortation
Date
1815 - 1819
Technique
Red wash; Red chalk
Support
Laid paper
Dimension
Height: 223 mm.; Width: 330 mm.
Series
Disparates [dibujo], 16
Provenance
Javier Goya, Madrid, 1828; Mariano Goya, Madrid, 1854; Valentín Carderera, Madrid, c. 1861; Mariano Carderera; Museo del Prado, Madrid, 1880; Museo del Prado, 12-11-1886.

Bibliography +

D'Achiardi, Pierre, Les dessins de D. Francisco de Goya y Lucientes au Musée du Prado à Madrid, D. Anderson, Roma, 1908, pp. il. CVII.

Mayer, August L., Francisco de Goya, Labor, Barcelona, 1925, pp. 231, nº 230.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Sala de los dibujos de Goya, II, Museo del Prado, Madrid, 1928, pp. 30, nº 194.

Camón Aznar, José, Los disparates de Goya y sus dibujos preparatorios, Instituto Amatller de Arte Hispánico, Barcelona, 1951, pp. 82-83, [180].

Uberwasser, Goya. Gemälde. Zeichnungen. Graphik. Tapisserien, Kunsthalle Basel, Basilea, 1953, pp. 92, nº 128.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Los dibujos de Goya reproducidos a su tamaño y en su color, II, Museo del Prado, Madrid, 1954, pp. nº 389.

Salas, Xavier de, Goya, Drawings and Prints From the Museo del Prado and the Museo Lazaro Galdiano, Madrid, and The Rosenwald Collection, National Gallery of Art, Washington, Smithsonian Institution, Washington:, 1955, pp. 22, nº 60.

Delteil, Loys, Goya. Facs. 1922, Collectors Editions, Da Capo Press, Nueva York, 1969, pp. nº 217.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l`oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. nº 1597.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974, pp. 326, nº 1597.

Gassier, Pierre, Dibujos de Goya. Estudios para grabados y pinturas, II, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 454-455, nº 301.

Holo, S., Goya. Los Disparates, Washington State University Press, Washington, 1976, pp. 15, il. 4.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, IV, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980-1982, pp. 96.

Museo Nacional del Prado, Goya. Dibujos, Silex, Madrid:, 1980, pp. nº 81.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Lumen, Madrid, 1983, pp. 265, il. 109.

Quintana, A., Goya y el Espiritu de la Ilustracion, Museo del Prado, Madrid:, 1988, pp. 409-410, il. 1.

Mena Marqués, Manuela B., Goya, Electa, Roma, 2000, pp. 140-141, nº 48.

Carrete Parrondo, Juan, Goya. Estampas. Grabado y litografía, Electa, Barcelona:, 2007, pp. 35-39.

Todts, Herwig, Goya, Redon, Ensor. Grotesque paintings and drawings, Lannoo, Tielt:, 2009.

Filigree +

Motive: Letra "MANUEL SERRA" (mitad derecha)
Height: 23 mm
Width: 64 mm
Marca de agua "MANUEL -- SERRA" del papelero Manuel Serra y Franch, miembro de la dinastía de papeleros apellidados Serra, afincada en los molinos de Cap de Pont y Orpí en la rivera del río Carme, en Capellades (Barcelona), desde 1786 y durante las dos décadas iniciales del XIX. Manuel trabajó en Capellades durante las primeras décadas del siglo XIX. En 1827 ya figuraba su viuda como continuadora del negocio, pues así consta en la Exposición de la Industria de ese año, donde la Viuda de Serra y Franch recibió una mención honorífica por su producción de papel (Memoria de la Junta de Calificacion de los productos de la industria española remitidos á la Esposicion pública de 1827, Madrid, Imprenta de D.L. Amarita, 1828, p. 58).

Bibliography
Biblioteca Nacional España, Ydioma Universal: Goya en la Biblioteca Nacional, Biblioteca Nacional Lunwerg, Madrid, 1996, pp. 307, fil. 35.

Other inventories +

Colección Dibujos Goya (Numeración Sánchez Catón). Núm. 194.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 1597.

Catálogo Gassier, 1975. Núm. II 301.

Inscriptions +

11 [sobre adhesivo]
Inscribed. Back

15
Inscribed. Front, lower left corner

194
Inscribed. Back, upper right corner

Exhibitions +

Goya, Redon, Ensor: Grotesco
Amberes
15.03.2009 - 14.06.2009

Goya - Roma
Roma
16.03.2000 - 06.06.2000

Update date: 25-10-2021 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up