The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Rabble
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Rabble

1810 - 1814. Wash, Etching, Burnisher, Burin, Drypoint on wove paper. Not on display

Disasters of War,28, Rabble.

In this series of prints executed between 1810 and 1814 Goya offers a critical and personal vision of the consequences of the Spanish Peninsular War (1808-14) that is remote from the propagandistic images produced by his contemporaries. Through his etchings the artist condemned the irrationality of war and the brutality of both sides, which inevitably resulted in suffering, pain and death. The series’ meaning transcends a visual presentation of a specific conflict and can be considered the first critique of war in general. Disasters of War was the title added by the Real Academia de San Fernando in 1863 for the first edition of these prints, which were not published in Goya’s lifetime.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Rabble
Red chalk on laid paper, 1810 - 1814
Goya y Lucientes, Francisco de
Rabble
Drypoint, Burnisher, Burin, Wash, Etching on paper, 1810 - 1815
Goya y Lucientes, Francisco de
Inventory number
G002358
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Rabble
Date
1810 - 1814
Technique
Wash; Etching; Burnisher; Burin; Drypoint
Support
Wove paper
Dimension
Height: 177 mm; Width: 220 mm
Series
Desastres de la guerra [estampa], 28
Provenance
Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid; Eduardo Luis Moreda Fernández; Museo del Prado, 2000

Bibliography +

Brunet, M.G., Étude sur Francisco Goya sa vie et ses travaux, Aubry, Paris, 1865, pp. 52.

Viñaza, Cipriano Muñoz y Manzano Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Tip. M.G. Hernández, Madrid, 1887, pp. 376.

Delteil, Loys, Francisco Goya, I, Chez L'Auteur, Paris, 1922.

Mayer, August L., Francisco de Goya, Labor, Barcelona, 1925, pp. 231.

Lafuente Ferrari, Enrique, Goya: el dos de mayo y los fusilamientos de la Moncloa, Juventud, Barcelona, 1946, pp. 15.

Lafuente Ferrari, Enrique, Los desastres de la guerra de Goya y sus dibujos preparatorios, Instituto Amatller de Arte Hispánico, Barcelona, 1952, pp. 62.

Harris, Tomas, Goya, engravings and lithographs, II, Bruno Cassirer, Oxford, 1964, pp. 219.

Gassier, Pierre y Wilson-Bareau, Juliet, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970.

Derozier, C., La Guerre D'Independance Espagnole a Travers L'Estampe (1808..., II, Universidad de Lille, Lille, 1976, pp. 884.

Pita Andrade J.M. y Alvarez Lopera J., Goya y la constitución de 1812, Ayuntamiento, Madrid, 1982, pp. 12-13.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Lumen, Barcelona, 1983, pp. 209.

Tomlinson, Janis, Graphic Evolutions. The Print Series of Francisco Goya, Columbia University Press, New York, 1989, pp. 32.

Vega, J., Fatales consecuencias de la guerra. Francisco de Goya, pintor, Francisco de Goya, grabador: instantáneas, Caser y Calcografía Nacional, Madrid, 1992, pp. 35.

Vega, Jesusa, Museo del Prado: catálogo de estampas, Museo del Prado, Madrid, 1992, pp. 90.

Blas J., Matilla J.M. y Aguilar I, El libro de los desastres de la guerra: Francisco de Goya, I, Museo Nacional del Prado y Calcografía Nacional, Madrid, 2000, pp. 146.

Calvo Serraller, Francisco (dir.), Goya: la imagen de la mujer, Goya: la imagen de la mujer, Fundación Amigos del Museo del Prado, Madrid, 2001, pp. 317.

Obras adscritas al Museo Nacional del Prado en el año 2000, Boletín del Museo del Prado, XIX, 2001, pp. 200.

Nieto Alcaide, V., La guerra y lo imaginario en la pintura de Goya. En: Historias inmortales, Barcelona, 2003, pp. 319-329.

Calcografía Nacional (España), Calcografía Nacional: catálogo general, II, Calcografía Nacional, Madrid, 2004, pp. 462.

Bozal, Valeriano, Francisco Goya: vida y obra, II, T.F., Alcobendas (Madrid), 2005, pp. 90, 123.

Matilla, José Manuel, Estampas españolas de la Guerra de la Independencia: propaganda, conmemoración y testimonio, Universidad de Salamanca, 2008.

Matilla J.M., Goya: en tiempos de guerra, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2008, pp. 314.

Bordes J., Matilla J.M. y Balsells S, Goya, cronista de todas las guerras: los ''desastres'' y la fotografía de guerra, Centro Atlántico de Arte Moderno y Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Las Palmas de Gran Canaria; Madrid, 2009, pp. 136.

Hofmann, Julius, Francisco de Goya: Katalog seines graphischen Werkes, Gesellschaft für vervielfältigende Kunst, Viena, 2014, pp. 91-145.

Filigree +

Motive: Mitad de venera
Height: 57 mm
Width: 22 mm
Marca de agua en forma de venera e iniciales "J. G. O." característica del papel fabricado por José García Oseñalde, establecido en La Cabrera, Guadalajara. En esta localidad existió fábrica de papel desde por lo menos 1733, como así es recogido por Eugenio Larruga en sus "Memorias políticas y económicas sobre los frutos, comercio, fábricas y minas de España...", de ese año y de 1746. Esta antigua fábrica de papel blanco debió de ser la que José García Oseñalde compró en 1847, junto a un molino de harina llamado "Los Heros", colindante entre las localidades de La Cabrera y Aragosa. La fábrica también debió conocerse con el nombre del molino de harinas, pues así consta en 1886, cuando la fábrica de papel sellado "Los Heros" era propiedad de Pedro García Oseñalde (véase: "El obispado de Sigüenza, ó sea Nomenclátor descriptivo, Geográfico y Estadístico de todos los pueblos del mismo, por un sacerdote de la diócesis", Zaragoza, 1886, p. 21 [Aragosa])

Bibliography
Biblioteca Nacional de España, Catálogo de las estampas de Goya en la Biblioteca Nacional, Biblioteca Nacional, Sociedad Estatal Goya 96 y Lunwerg, Madrid, 1996, pp. 280, fil. 22.
Fundación Lázaro Galdiano, Goya en la Fundación Lázaro Galdiano, Fundación Lázaro Galdiano, Madrid:, 1999, pp. 386-387, fil. 14-15.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 2564.

Inscriptions +

"28"
Front, upper left corner

Título de la estampa
Front, lower central area

Exhibitions +

Portrait of Spain. Masterpieces from the Prado
Houston
16.12.2012 - 31.03.2013

Portrait of Spain. Masterpieces from the Prado
Brisbane, Australia
21.07.2012 - 04.11.2012

Update date: 22-11-2021 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up