The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Immaculate Conception
Rubens, Pedro Pablo
Close Continuar a ficha de la obra

Rubens, Pedro Pablo

Siegen, Westfalia, 1577 - Amberes, 1640

Miniatura autor

The Immaculate Conception

1628 - 1629. Oil on canvas, 198 x 135 cm.

Wearing a red tunic, blue robes and a crown of stars, the Virgin treads on a serpent carrying the apple of Sin, in keeping with the customary iconography for this Catholic image. By placing Mary over a globe, Rubens made one of his most striking images of the Immaculate Conception. The two angels carrying a palm and a laurel-leaf crown are a classic reference to Mary´s triumph. References to Classical culture were customary in Rubens, and are strengthened here by the choice of a model based on sculptures of Antiquity. This work was made in 1628, when Rubens was in Spain. It reflects the characteristics of his mature style, combining the Baroque dynamism of the figures with the ideal of beauty reflected in the Virgin´s face. It was painted for the Marquis of Leganés, who gave it to Felipe IV. The latter sent it to the Monastery of El Escorial, where it was long thought to be by Erasmus Quellinus. From there, it entered the Prado Museum in 1837.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P01627
Author
Rubens, Pedro Pablo
Title
The Immaculate Conception
Date
1628 - 1629
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 198 cm.; Width: 135 cm.
Provenance
Royal Collection Colección I Marqués de Leganés, c.a. 1629 regalada a Felipe IV; Colección Real, Real Alcázar, Oratorio de su magd. del quarto bajo de Verano, Madrid, 1636, s.n.; Real Monasterio de San Lorenzo, El Escorial-Madrid, Capitulo prioral, Descripción del Padre Santos, 1667, 1681 y 1698; Real Monasterio de San Lorenzo, Sala del Capitulo Prioral, Descripción de A. Ponz, 1773; Pinturas que posee la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, Razón de los quadros que se han trasladado del exconvento del Rosario a la Real Academia de San Fernando, 1813, nº69; Real Monasterio de San Lorenzo, Cuadros de la Sala Prioral o de oriente con respecto al atrio, Descripción de D. Bermejo, 1820, nº4; Real Museo, 1837, nº 422)

Bibliography +

Ponz, Antonio, Viage de España. Vol. I, Joachin Ibarra, Madrid, 1773, pp. 141.

Díaz Padrón, Matías, Un Nuevo Rubens en el Museo del Prado. La Inmaculada del Mar..., XL, 157, C.S.I.C.Instituto Diego Velazquez, XL, 157, Madrid, 1967, pp. 1-13.

Díaz Padrón, Matias, Un nuevo Rubens, Archivo español de arte y arqueología, 40, 1967.

Andrés, Gregorio de, Relación anónima del s. XVII sobre los cuadros de El Escorial, ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE / ARCHIVO ESPAÑOL DE ARTE Y ARQUEOLOGIA, 44, 1971, pp. 54.

Díaz Padrón, Matías, Museo del Prado : catálogo de pinturas : escuela flamenca :, Museo del Prado. Patrimonio Nacional de Museos, Madrid, 1975, pp. 224-226.

Crawford Volk, Mary, Rubens in Madrid and the decoration of the King's summer Apartments, The Burlington magazine, 123, 1981, pp. 513-529.

Jaffe, Michael, Rubens: catálogo completo, Rizzoli, Milán, 1989, pp. 309.

Stratton, Suzanne L., La Inmaculada Concepción en el arte español, Fundación Universitaria Española, Madrid, 1989.

Díaz Padrón, Matías, El siglo de Rubens en el Museo del Prado : catálogo razonado, Prensa Iberica, Barcelona, 1996, pp. 860.

Vergara, Alejandro1960-, The Presence of Rubens in Spain. (Volumes i and II). Tesis D, A Bell & Howell Company, Ann Arbor, 1999, pp. 135-144.

Pérez Preciado, J. Juan, El Marqués de Leganés y las Artes. Tesis Doctoral., Vol. II, Madrid, 2008, pp. 842.

Pierguidi, S., nascita e diffusione di una rara iconografia de´ll Immacolata Concezione: da Figino e Caravaggio a Bourdon e Quellinus II, ARTE LOMBARDA, 157, 2009, pp. 39-47.

Vergara, A. Alba, L. Gayo, Mª.D, Rubens in Madrid (1628-1629): New technical evidence concerning his copies after Titian an a new portrait., Boletín del Museo del Prado., Tomo XXXI n.49, 2013, pp. 18-33 [18-24 f.3,6].

Pérez Preciado, J.J, 'Reyes Gobernadores, Nobles, Funcionarios y Artistas. La incesante llegada de obras de arte a España desde los Paises Bajos en el s.XVII', Aragón y Flandes. Un encuentro artístico (siglos XV-XVII)., Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2015, pp. 132-142 [140].

Other inventories +

Inv. Felipe IV, Alcázar de Madrid, 1636. Núm. s.n..
Oratorio de su magd. del quarto bajo de Verano [...] {2901} Vn lienzo al olio de dos varas poco menos de ancho con la moldura que es dorada de Oro bruñida tallada que por lo alto es en forma redonda en que esta nuestra señora de la limpia concepcion tiene a vn lado a vn angel con vna palma que esta dando a la serpiente que tiene vna manzana en la boca asida del palo de ella que tienen dos hojas y al otro lado otro angel que en la mano hizquierda tienen vna corona de laurel lebantada es de mano de Rubenes y surue de retablo a este oratorio y la dio el marques de Leganes a su magd.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 422.
Rubens. / 422. La Concepción / Está nuestra señora sostenida sobre un globo, hollando la serpiente, con dos angelitos á los lados. (E.) / Alto 7 pies, 1 pulg; ancho 4 pies, 9 pulg, 8 lin.

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 1537.
1537.-(422-R.)-La Concepcion.- La Virgen María., con túnica roja y manto azul, está en pié sobre el globo hollando á la serpiente infernal, con dos ángeles a los lados , de los cuales uno tiene una corona y el otro una palma.-Figuras de tamaño natural. / Regalado al rey D. Felipe IV por el marqués de Leganés. / Alto 1,98; ancho 1,34.-L.

Exhibitions +

Rubens et L'Europe. Lens
Lens
22.05.2013 - 23.09.2013

Pintura de Reinos. Identidades compartidas en el mundo hispánico
México D.F.
02.03.2011 - 31.08.2011

Rubens
05.11.2010 - 23.01.2011

Rubens. La Adoración de los Magos
Madrid
30.11.2004 - 27.02.2005

Location +

Room 028 (On Display)

Update date: 05-04-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Rubens, Pedro Pablo

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up