The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Military Man and the Lady
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The Military Man and the Lady

1779. Oil on canvas, 259 x 100 cm.

A lady glances at a couple leaning on a wall. Her companion stands behind, with a military sword, as does a third, enigmatic character. A seated couple in the middle ground completes this scene of gallantry on the outskirts of the city. Goya presents a female type —an overly adorned or coquettish lady accompanied by her “suitor”, as lovers were called in the eighteenth century— that contrasts with the maja women in other cartoons such as The Haw Seller (P00782). This is one of a series of tapestry cartoons (P00779-P00784) intended for the bedroom of the Prince and Princess of Asturias (the future Carlos IV and his wife Maria Luisa de Parma) at the El Pardo Palace. Its tall, narrow format indicates that it was designed for a narrow lateral area of the bedroom´s decoration, probably beside a door, or a pier between windows. Access to the series of tapestry cartoons: The Fair in Madrid (P00779); The Pottery Vendor (P00780); The Military Man and the Lady (P00781); The Haw Seller (P00782); Boys playing at Soldiers (P00783); The Game of Pelota (P00784).

Multimedia

Technical data

Related artworks

A Fair in Madrid
Oil on canvas, 1779
The Pottery Vendor
Oil on canvas, 1778 - 1779
The Haw Seller
Oil on canvas, 1779
Boys playing at Soldiers
Oil on canvas, 1779
The Game of Pelota
Oil on canvas, 1779
Inventory number
P00781
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The Military Man and the Lady
Date
1779
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 259 cm.; Width: 100 cm.
Serie
Dormitorio de los Príncipes de Asturias, Palacio de El Pardo, Madrid, 1778-1779 (4)
Provenance
Royal Collection : Entregado a la Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid, el 6 de enero de 1779. Transferido entre 1856-1857 al Palacio Real de Madrid (sótanos del oficio de tapicería). Entered the Prado Museum by RR.OO.

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Los tapices de Goya, [s.n.], Madrid, 1870, pp. 27; 125, n. XIV.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Madrid, 1876, pp. 384, n. XIV.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Manuel G.Hernandez, Madrid, 1887, pp. 311, n. 14.

Araujo Sánchez, C., Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 90, n. 14.

Museo Nacional del Prado, Catalogue illustré des tableaux du Musée du Prado á Madrid, J. Laurent et Cie, Madrid, 1899, pp. 21, n. XIV.

Lafond, P., Goya, Librairie de L'Art Ancien et Modern, París, 1902, pp. 145, n. 14.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche, Berlín, 1903, pp. 213, n. 454.

Calvert, A.F., Goya, John Lane, Londres-Nueva York, 1908, pp. 173, n. 14.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, J. Lacoste, Madrid, 1910, pp. 143, n. 781.

Beruete y Moret, A. de, Goya, II, Blass y Cía, Madrid, 1916, pp. 44, n. 14; 162, n. 67.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, [s.n.], Madrid, 1920, pp. 157, n. 781.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 211, n. 454.

Mayer, A.L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich, 1923, pp. 210, n. 566.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Museo del Prado: catálogo, Museo del Prado, Madrid, 1933, pp. 513, n. 781.

Noul, M., Sotomayor, F., Muguruza, P., Les chefs-d'oeuvre du Musée du Prado, Holbein, Ginebra, 1939, pp. 10, n. 38.

Sambricio, V. de, Tapices de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1946, pp. 111; 223-224, n. 23.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya: catalogue raisonné, I, F. De Nobele, París, 1950, pp. 73, n. 14.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Vida y obras de Goya, Editorial Peninsular, Madrid, 1951, pp. 18, 166.

Held, J., Farbe und licht in Goyas malerei, Walter de Gruyter & Co., Berlín, 1964, pp. 14-15; 176, n. 147.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Escultura y pintura del siglo XVIII. Francisco de Goya. En: Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Plus Ultra, Madrid, 1965, pp. 340.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, I, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 247, n. 77.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970, pp. 88, n. 126.

Held, Jutta, Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfange Goyas, Gebr.Mann Verlag, Berlín, 1971, pp. 53-54.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 275-276, n. 781.

Angelis, Rita de, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 95, n. 83.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 95, n. 87.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, I, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980, pp. 98.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Lumen, Barcelona, 1983, pp. 71.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984, pp. 97, n. 71; 137.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. n. 781.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Espasa Calpe, Madrid, 1987, pp. 87-101; 266, n. 27 C.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at the Court of Madrid, Cambridge University Press, Cambridge, 1989, pp. 68, 73, 80-88, 92, 97.

Tomlinson, J.A., Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Cátedra, Madrid, 1993, pp. 96, 103, 109-118, 123, 132.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 150, n. 76.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. 643, n. 5779.

Herrero Carretero, Concha, Tapices y cartones de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1996, pp. 30, 52; 185, n. 45-46.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 149, n. 781.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 301-302, n. 20.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 75-77, n. 20.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de a Coruña, A Coruña, 1999, pp. 69, 134.

Sancho, J. L., El Palacio de Carlos III en el Pardo, Fund. Apoyo Historia Arte Hispánico, Madrid, 2002, pp. 178-179.

Herrero Carretero, C., Un escenario real para la vida popular: los tapices de Goya en los palacios de jornada de Carlos IV, Actas de las Jornadas de Arte e Iconografía sobre Carlos IV y su reinado, Madrid, 2011, pp. 371.

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5779.
''5779'', sin descripción.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 126.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 092 (On Display)

Update date: 05-04-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up