The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Washerwomen
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The Washerwomen

1780. Oil on canvas, 257.5 x 166 cm.

Various washerwomen rest by the banks of a river. In the background another one carries her wet sheets towards a washing line tied to a tree, watched by a smiling companion. As a pair to The Swing (P-785), these two scenes of women were intended to counterbalance the male arrogance of The Tobacco Guards (P-786) and the Amateur Bullfight (P-787). Here, Goya presents one of the most naturalistic and beautiful landscapes from his entire production of tapestry cartoons. It depicts an area near Madrid, with the Manzanares River that flows down from the Guadarrama Mountains whose snowy blue peaks are visible in the background. The silvery tonalities and the interpretation of the background mountains are clearly drawn from the works of Diego Velázquez. This is part of a set of cartoons for tapestries to be hung in the antechamber to the bedroom of the Prince and Princess of Asturias at the El Pardo Palace.

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Swing
Oil on canvas, 1779
Inventory number
P00786
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The Washerwomen
Date
1780
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 257.5 cm.; Width: 166 cm.
Serie
Antedormitorio de los Príncipes de Asturias, Palacio de El Pardo, Madrid, 1777-80 (4)
Provenance
Royal Collection: Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid, 24th January 1780; Royal Palace, Madrid, “sótanos del oficio de tapicería”, 1856-1857; Prado Museum, 1870 (R. O. 18.1.1870 / R. O. 9.2.1870)

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio (1832-1884)), Los tapices de Goya /, Madrid [s.n.],, 1870, pp. p. 30; 130-131, n. XX.

Madrazo, Pedro de (1816-1898), Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid /, Madrid [s.n.],, 1876, pp. p. 385, n. XX.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Madrid Manuel G. Hernandez, 1887, pp. p. 314, n. 20.

Araujo Sánchez, C., Goya, Madrid La España Moderna, 1896, pp. p. 91, n. 20.

Lafond, P., Goya, París Librairie de L'Art Ancien et Modern, 1902, pp. p. 146, n. 20.

Calvert, A.F., Goya, Londres-Nueva York John Lane, 1908, pp. p. 173, n. 20.

Madrazo, P. de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Madrid J. Lacoste, 1910, pp. p. 143, n. 786.

Beruete y Moret, A. de, Goya, composiciones y figuras, Madrid Blass y Cía, 1916, pp. p.45-46, n. 20; 163, n. 73.

Exposition de Peinture Espagnole Moderne. Catalogue Officiel, París Imp.Art, 1919.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Madrid [s.n.], 1920, pp. p. 158, n. 786.

Loga, V. von, Francisco de Goya, Berlín G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, 1921, pp. p. 217, n. 552.

Mayer, A.L., Francisco de Goya, Munich F. Bruckmann A.G., 1923, pp. p. 216, n. 675.

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, Barcelona.-Buenos Aires Salvat, 1931, pp. p. 31.

Aguilera, E., Francisco Goya, Barcelona Ediciones Iberia, 1933, pp. 78.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: Catálogo, Madrid Museo del Prado, 1933, pp. p. 519-520, n. 786.

Sambricio, V. de, Tapices de Goya, Madrid Patrimonio Nacional, 1946, pp. p. 114-115; 232-233, n. 29.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya: catalogue raisonné, París F. De Nobele, 1950, pp. p. 79, n. 20.

Sánchez Cantón, F.J., Vida y obras de Goya, Madrid Editorial Peninsular, 1951, pp. p. 18, 22, 37.

Nordström, F., Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Estocolmo Almqvist & Wiksell, 1962, pp. p. 12, 27.

Held, J., Farbe und licht in Goyas malerei, Berlín Walter de Gruyter & Co., 1964, pp. p. 176, n. 152.

Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Madrid Plus Ultra, 1965, pp. p. 339.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illust, Friburgo Office du Livre, 1970, pp. p. 89, n. 132.

Gudiol, José1904-1985, Goya, 1746-1828: biografía, estudio analítico y catálogo de, Barcelona Polígrafa, 1970, pp. p. 43; 248, n. 87.

Held, Jutta, Die Genrebilder Der Madrider Teppichmanufaktur Und Die Anfan, Berlín Gebr.Mann Verlag, 1971, pp. p. 43.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Madrid Museo del Prado, 1972, pp. p. 277, n. 786.

Angelis, Rita De, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Milán Rizzoli, 1974, pp. p. 96, n. 90.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra co, Barcelona Juventud, 1974, pp. n. 132.

Angelis, R. de, La obra pictórica completa de Goya, Barcelona Noguer, 1975, pp. p. 96, n. 96.

Salas, Xavier de, Guia de Goya en Madrid, Madrid OrgazS.A., 1978, pp. p. 20.

Lassaigne, Jacques, La Grande Histoire de la Peinture. Vol. I. L'Europe Gothique, Ginebra Skira, 1979, pp. p. 52.

Camón Aznar, José (1898-1979), Francisco de Goya /, Zaragoza Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja,, 1980, pp. p. 112.

El niño en el Museo del Prado, Madrid Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas, 1983.

Gudiol, J., Goya, 1746-1828: biographie, ètude analytique et catalogue de ses peintures, Barcelona Polígrafa, 1984, pp. p. 23-24; 97, n. 80; 136.

Aguilar Olivencia, Mariano, El Palacio de Buenavista. Vol. I, Madrid [s.n], 1984, pp. p. 54.

Torralba Soriano, Federico, Goya, Zaragoza Caja de Ahorros, 1984, pp. p. 42.

Museo Nacional del Prado., Museo del Prado : catálogo de las pinturas /, Madrid Museo del Prado,, 1985, pp. p. 290, n. 786.

Gudiol, José1904-1985, Goya. Francisco de Goya y Lucientes, Nueva York Harry N. AbramsInc, 1985, pp. p. 50.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Madrid Espasa Calpe, 1987, pp. p. 105, n. 61.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at th, Cambridge Cambridge University Press, 1989, pp. p. 95-103, 159, 229.

De Paz, Alfredo, Goya. Arte e Condizione Umana, Nápoles Liguori Editore, 1990, pp. p. 278, n. 17.

Tomlinson, J.A., Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid,, Madrid Cátedra, 1993, pp. p. 127-134, 210-211, 293.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Zaragoza Academia de Bellas Artes de San Lui, 1994, pp. p. 152-153, n. 85.

Tapices y cartones de Goya, Madrid Patrimonio Nacional, 1996, pp. p. 31, 51; 188, n. 57-58.

Herrero Carretero, C. y Glendinning, N., El estado de la cuestión: cartones y tapices'', en J. L. Morales y Marín (coord.), Actas del congreso internacional Goya. 250 años después: 1746-1996, Marbella Museo del Grabado Español Contemp, 1996, pp. p. 32.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, Madrid Museo del PradoEspasa Calpe, 1996, pp. p. 638, n. 5759.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas : 1996, Madrid Ministerio de Educación y Cultura, 1996, pp. p. 149, n. 786.

Goya: 250 Aniversario, Madrid Museo del Prado, 1996, pp. p. 306.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Madrid Museo del Prado, 1997, pp. p. 88-90, n. 25.

Goya Un Regard Libre, París Reunion Musees Nationaux, 1998, pp. p. 124.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, A Coruña Diputacion Provincial de a Coruña, 1999, pp. p. 90-94.

Goya: la imagen de la mujer, Madrid Fundacion Amigos del Museo Nacional, 2001, pp. p. 126.

Sancho, J.L., El Palacio de Carlos III en el Pardo, Madrid Fund. Apoyo Historia Arte Hispánico, 2002, pp. p. 177.

Goya Su Tiempo, Su Vida, Su Obra, Barcelona Libsa, 2002.

Goya : [exposición] Museo Nacional de Arte, noviembre 2005, marzo 2006, México D.F. Conaculta-INBA : Munal : Patronat, 2005.

Maffeis, Rodolffo, Goya, Madrid Unidad Editorial, 2005, pp. p. 84.

Calvo Serraller, F., Goya: obra pictórica, Barcelona Ramon House Mondadori, 2009, pp. p. 60.

Goya: luces y sombras. Obras maestras del Museo del Prado The Yomiuri Shimbun, 2011, pp. p. 102-103.

Mena Marqués, M.B, 'Las clases sociales. Vendedores ambulantes' En:, Madrid Museo Nacional del Prado, 2014, pp. 140-148 [146 f.3.14].

Maurer, G, 'Los Sueños. El Amor dormido' En:, Madrid Museo Nacional del Prado, 2014, pp. 226-231 [226, 228 f.6.1].

Maurer, G, 'Los Sueños. El Amor dormido' En:, Madrid Museo Nacional del Prado, 2014, pp. 226-231 [226 f.6.5].

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5759.
''5759 11./ Cinco lavanderas, en primer termino dos sentadas, la una tiene un cordero debajo del brazo, la otra inclinada la cabeza sobre el regazo de la otra en postura de estar durmiendo, a mas distancia otra poniéndose un lío de ropa sobre la cabeza. Ancho 1,66 alto 2,58''.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 132.

Exhibitions +

Goya in Madrid
Madrid,
28.11.2014 - 03.05.2015

Goya. Light and Shade
CaixaForum Barcelona
16.03.2012 - 24.06.2012

Luces y Sombras. Barcelona
Barcelona
15.03.2012 - 24.06.2012

Luces y Sombras
Tokio
22.10.2011 - 29.01.2012

Goya. Light and Shade
Tokio,
22.10.2011 - 29.01.2012

Francisco Goya - Méjico
México D.F.
17.11.2005 - 13.03.2006

Goya, un regard libre
Lille
11.12.1998 - 14.03.1999

Location +

Room 091 (On Display)

Update date: 15-12-2015 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up