The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Washerwomen
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The Washerwomen

1780. Oil on canvas, 257.5 x 166 cm.

Various washerwomen rest by the banks of a river. In the background another one carries her wet sheets towards a washing line tied to a tree, watched by a smiling companion. As a pair to The Swing (P-785), these two scenes of women were intended to counterbalance the male arrogance of The Tobacco Guards (P-786) and the Amateur Bullfight (P-787). Here, Goya presents one of the most naturalistic and beautiful landscapes from his entire production of tapestry cartoons. It depicts an area near Madrid, with the Manzanares River that flows down from the Guadarrama Mountains whose snowy blue peaks are visible in the background. The silvery tonalities and the interpretation of the background mountains are clearly drawn from the works of Diego Velázquez. This is part of a set of cartoons for tapestries to be hung in the antechamber to the bedroom of the Prince and Princess of Asturias at the El Pardo Palace.

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Swing
Oil on canvas, 1779
Inventory number
P00786
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The Washerwomen
Date
1780
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 257.5 cm.; Width: 166 cm.
Serie
Antedormitorio de los Príncipes de Asturias, Palacio de El Pardo, Madrid, 1777-80 (4)
Provenance
Royal Collection: Real Fábrica de Tapices de Santa Bárbara, Madrid, 24th January 1780; Royal Palace, Madrid, “sótanos del oficio de tapicería”, 1856-1857; Prado Museum, 1870 (R. O. 18.1.1870 / R. O. 9.2.1870)

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Los tapices de Goya, [s.n.], Madrid, 1870, pp. 30; 130-131, n. XX.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Madrid, 1876, pp. 385, n. XX.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de la, Goya: su tiempo, su vida, sus obras, Manuel G. Hernández, Madrid, 1887, pp. 314, n. 20.

Araujo Sánchez, C., Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 91, n. 20.

Museo Nacional del Prado, Catalogue illustré des tableaux du Musée du Prado á Madrid, J. Laurent et Cie, Madrid, 1899, pp. 22, n. XX.

Lafond, P., Goya, Librairie de L'Art Ancien et Modern, París, 1902, pp. 146, n. 20.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche, Berlín, 1903, pp. 219, n. 552.

Calvert, A.F., Goya, John Lane, Londres-Nueva York, 1908, pp. 173, n. 20.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, J. Lacoste, Madrid, 1910, pp. 143, n. 786.

Beruete y Moret, A. de, Goya, composiciones y figuras, II, Blass y Cía, Madrid, 1916, pp. 45-46, n. 20; 163, n. 73.

Exposition de Peinture Espagnole Moderne. Catalogue Officiel, Imp.Art, París, 1919, pp. 6, n. 20.

Museo Nacional del Prado, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, [s.n.], Madrid, 1920, pp. 158, n. 786.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 217, n. 552.

Mayer, A.L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich, 1923, pp. 216, n. 675.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo, Museo del Prado, Madrid, 1933, pp. 519-520, n. 786.

Sambricio, V. de, Tapices de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1946, pp. 114-115; 232-233, n. 29.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya: catalogue raisonné., I, F. De Nobele, París, 1950, pp. 79, n. 20.

Sánchez Cantón, F.J., Vida y obras de Goya, Editorial Peninsular, Madrid, 1951, pp. 18, 22, 37.

Nordström, F., Goya, Saturn and Melancholy. Studies in the Art of Goya, Almqvist & Wiksell, Estocolmo, 1962, pp. 12, 27.

Held, Jutta, Farbe und licht in Goyas malerei, Walter de Gruyter & Co., Berlín, 1964, pp. 176, n. 152.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Escultura y pintura del siglo XVIII. Francisco de Goya. En: Ars hispaniae: historia universal del arte hispánico, Plus Ultra, Madrid, 1965, pp. 339.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, i, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 43; 248, n. 87.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970, pp. 89, n. 132.

Held, Jutta, Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfange Goyas, Gebr.Mann Verlag, Berlin, 1971, pp. 43.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 277, n. 786.

Angelis, Rita de, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 96, n. 90.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974, pp. n. 132.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 96, n. 96.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, I, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980, pp. 112.

Gudiol, J., Goya, 1746-1828: biographie, ètude analytique et catalogue de ses peintures, I, Polígrafa, Barcelona, 1984, pp. 23-24; 97, n. 80; 136.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 290, n. 786.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Espasa Calpe, Madrid, 1987, pp. 101-116, 273, n. 33 C.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at the Court of Madrid, Cambridge University Press, Cambridge, 1989, pp. 95-103, 159, 229.

Tomlinson, Janis, Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Cátedra, Madrid, 1993, pp. 127-134, 210-211, 293.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 152-153, n. 85.

Herrero Carretero, C. y Glendinning, N., El estado de la cuestión: cartones y tapices'', en J. L. Morales y Marín (coord.), Actas del congreso internacional Goya. 250 años después: 1746-1996, Actas del congreso internacional Goya. 250 años después: 1746-1996, (Marbella, 1996), Marbella, 1996, pp. 32.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 306-307, n. 26.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 149, n. 786.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. 638, n. 5759.

Herrero Carretero, Concha, Tapices y cartones de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1996, pp. 31, 51; 188, n. 57-58.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 88-90, n. 25.

Brejon de Lavergnée, A., Rishel, J. J., Mena Marqués, M. B (dir.), Goya Un Regard Libre, Reunion Musees Nationaux, París, 1998, pp. 124, n. 4.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de a Coruña, A Coruña, 1999, pp. 90-94.

Calvo Serraller, Francisco (dir.), Goya: la imagen de la mujer, Fundación Amigos del Museo del Prado, Madrid, 2001, pp. 126, 326, n. 5.

Sancho, J.L., El Palacio de Carlos III en el Pardo, Fund. Apoyo Historia Arte Hispánico, Madrid, 2002, pp. 177.

Reuter, A., The Laundresses, 1779-1780. En: Goya: Images of Women, National Gallery of Art, Washington, 2002, pp. 120-122, n. 9.

Bozal, Valeriano, Francisco Goya: vida y obra, I, T.F., Madrid, 2005, pp. 59-60.

Tomlinson, J. A., Las lavanderas. En: Goya, Conaculta-INBA: Museo Nacional de Arte-Patronato, México D.F., 2005, pp. 279, n. 1.

Calvo Serraller, F., Goya: obra pictórica, Ramon House Mondadori, Barcelona, 2009, pp. 60.

Otaka, Y., Las lavanderas / Washerwomen. En: Goya: luces y sombras. Obras maestras del Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun, 2011, pp. 102, n. 15.

Mena Marqués, M. B., Las lavanderas, 1780. En: Goya: luces y sombras, Fundación ''la Caixa''; Museo Nacional del Prado,, Barcelona, 2012, pp. 114-115, n. 14.

Mena Marqués, M. B., 'Las clases sociales. Vendedores ambulantes' En:, Mena Marques, Manuela B. Goya en Madrid : cartones para tapices 1775-1794, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 140-148 [146 f.3.14].

Maurer, G., 'Los Sueños. El Amor dormido' En:, Mena Marques,Manuela B. Goya en Madrid : cartones para tapices 1775-1794, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 226-231 [226, 228 f.6.1].

Other inventories +

Inv. Cartones para Tapices. Núm. 5759.
''5759 11./ Cinco lavanderas, en primer termino dos sentadas, la una tiene un cordero debajo del brazo, la otra inclinada la cabeza sobre el regazo de la otra en postura de estar durmiendo, a mas distancia otra poniéndose un lío de ropa sobre la cabeza. Ancho 1,66 alto 2,58''.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 132.

Exhibitions +

Goya in Madrid
Madrid,
28.11.2014 - 03.05.2015

Goya. Light and Shade
CaixaForum Barcelona
16.03.2012 - 24.06.2012

Luces y Sombras. Barcelona
Barcelona
15.03.2012 - 24.06.2012

Luces y Sombras
Tokio
22.10.2011 - 29.01.2012

Goya. Light and Shade
Tokio,
22.10.2011 - 29.01.2012

Francisco Goya - Méjico
México D.F.
17.11.2005 - 13.03.2006

Goya, un regard libre
Lille
11.12.1998 - 14.03.1999

Location +

Room 091 (On Display)

Expuesto
Update date: 19-09-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up