The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Triptych of the Redemption: The Expulsion of Adam and Eve from Paradise
Master of the Prado Redemption
Close Continuar a ficha de la obra

Master of the Prado Redemption

See author's file

Triptych of the Redemption: The Expulsion of Adam and Eve from Paradise

Ca. 1450. Oil on panel Room 058A

This triptych is the principal creation and the work that has given the name to an anonymous follower of Rogier van der Weyden, previously identified as Vrancke van der Stockt. When open the triptych shows the Expulsion from the Garden of Eden, the Crucifixion and the Last Judgment. The left panel shows the Expulsion from Paradise with various scenes alluding to the Creation in the arch´s orders. The front and back of the lateral panels were separated at a recent date and the two scenes can now be seen simultaneously.

Maestro de la Redención del Prado closely followed the esthetic of his teacher, Rogier van der Weyden, with his customary layout of sculpted reliefs on the arches that frame the scenes. Unlike his teacher, however, Maestro de la Redención colors these groups, creating the appearance of polychrome sculptures. He uses the same human types, but is unable to endow them with the same elegant movement and profound drama of his master´s figures. In the sixteenth century, the triptych belonged to Leonor Mascareñas, who was Felipe II´s governess. She donated it the the Convent of Nuestra Señora de los Ángeles, which she founded. During the Disentailment, it entered the trinity museum, whose collection was added to that of the Prado Museum in 1872.

Multimedia

Technical data

Inventory number
P001889
Author
Master of the Prado Redemption
Title
Triptych of the Redemption: The Expulsion of Adam and Eve from Paradise
Date
Ca. 1450
Technique
Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 195 cm.; Width: 77 cm.
Series
Tríptico de la Redención
Provenance
Madrid, Royal Convent of Santa María de los Ángeles (bequest of Leonor de Mascareñas), 1564-1835; Trinidad Museum, 1835-1872.

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Catálogo provisional, historial y razonado del Museo Nacional de Pinturas, Madrid, 1865, pp. 235.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 778-780.

Bermejo, Elisa, La pintura de los primitivos flamencos en España, C.S.I.C., Instituto Diego Velázquez, Madrid, 1980, pp. 139-147.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 657-658.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas, Museo de la Trinidad, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1991, pp. nº991.

De Andrés, G., Leonor de Mascareñas, aya de Felipe II y fundadora del convento de los Ángeles en Madrid, Anales del Instituto de estudios madrileños, 34, 1994, pp. 355-367.

Martens, Didier, Le rayonnement européen de Rogier de la Pasture (vers 1400-1464) peintre de la Ville de Bruxelles, Annales de la Societé Royale d'Archéologie de Bruxelles, 61, 1996, pp. 9-78 [17 f.1].

Gomez Nebreda, Maria Luisa, ''Las obras de Misericordia. Fuentes textuales para su Iconografía'' en V simposio bíblico español. La Biblia en al arte y en la literatura., Universidad, Valencia- Pamplona, 1999, pp. 417-426.

Museo Nacional del Prado, Pintura flamenca de los siglos XV y XVI: guía, Museo del Prado, Madrid, 2001, pp. 88-91.

Gómez Nebreda, María Luisa, Las pinturas del convento franciscano de los Ángeles de Madrid que pasaron al Museo de la Trinidad. Contribución al catálogo del ''Prado Disperso'', Boletín del Museo del Prado, XX, 2002, pp. 41.

Finaldi, Gabriele, 'Fragmentos de género en la pintura religiosa del Museo del Prado' en Historias mortales: La vida cotidiana en el arte, Galaxia Gutenberg, Barcelona, 2004, pp. 134.

López Fanjul, M.; Pérez Preciado,J.J., Los números y marcas de colección en los cuadros del Museo del Prado, Boletín del Museo del Prado, XXIII, 2005, pp. 84-110.

Van Schoute,R, Dessin sous-jacent et dessin indépendant chez les Primitifs flamands. Quelques réflexions en vue de l´établissement d´un état de la question, Culture figurative e confronto tra Fiandre e Italia dal XV al XVII secolo, 2008, pp. 12-17.

Jan Van Eyck : grisallas, Museo Thyssen-Bornemisza, 2009, pp. 85-102.

Campbell, Lorne, Rogier van der Weyden 1400-1464 : master of passions, Waanders Uitgeverij: Davidsfonds, 2009, pp. 108.

Colloque pour l ' étude du dessin sous-jacent et de la techn..., The quest for the original. Garrido,C.Bertani,D. Van Schoute, R. Le dessin sous-jacent du Triptyque de la Rédemption de Vrancke van der Stockt., Peeters, 2009, pp. 34-41.

El nacimiento de una pintura : de lo visile a lo invisible, Consorci de Museus de la Comunita, 2010, pp. 14-29, 48-65, 98-107.

Turel, Noa, Living pictures. Rereading 'au vif' 1350-1550, Gesta, 50-52, 2011, pp. 163-182 [174 fg.14 lám.11].

Pérez Preciado, José Juan, ''Restituir la paternidad de algunas tablas muy bellas''. Sobre las atribuciones históricas de la pintura neerlandesa antigua en el Museo del Prado (1819-1912)., Boletín del Museo del Prado, XXXII, 2014, pp. 16, 17, 23.

García, Mª.C. Martínez, F., El Museo de la Trinidad: El taller de restauración y sus profesionales, Boletín del Museo del Prado, XXXIII, 2015, pp. 112-131 [124 nt 63].

Other inventories +

Inv. Museo de la Trinidad, Pintura. Núm. 991.
Tabla. Adan y Eva en el Paraiso, en la / parte alta se ve al angel con una espada en la mano / fig.s mayor q.e de avara y cuerpo entº y p.r el reverso dos / fig.s claro oscuro menor q.e el nat.l y cuerpo entº / Autor / Rectifi.do alto 1,96 ancho 0,77 / Dibidida en cinco trozos y merece embarrotarse pronto y en id. id. / Nº 4 / S.R.

Catálogo Museo de la Trinidad, 1865. Núm. 991.
ESCUELAS EXTRANJERAS. / ESCUELAS FLAMENCA Y DE COLONIA. / ROGER VAN DER WEYDEN (EL VIEJO). [...] 991. Adan y Eva arrojados del Paraíso, y la creacion del mundo. / Tabla: tríptico [...] / Salen por las puertas del Paraíso, arrojados por el ángel, que se cierne en los aires blandiendo una espada de oro con la mano derecha, nuestros primeros padres Adan y Eva completamente desnudos. Tiene Eva en la mano izquierda una manzana y sigue a Adan que la precede marchando sobre un pavimento de losetas de colores. La puerta del Paraíso es de madera, de balaustres, labrada con arreglo al estilo gótico del siglo XV, y por el vano de sus hojas abiertas, así como por entre los balaustres, se distingue el Paraíso y en él se ven de pequeño tamaño a Adan y Eva comiendo junto al árbol, la fruta prohibida[...]

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 2190.
2190.-(991-O.)-El castigo del pecado original.-Portezuela de la derecha.-Adan y Eva arrojados del paraíso terrenal, sobre cuya puerta, presentada en forma de cancela de madera, aparece el ángel que fulmina su espada contra los dos delincuentes: todo dentro de un arco de estilo ojival con andanas de figurillas sobre campo de oro, en que se distinguen las diversas escenas de la creacion. (Véase nuestro Catálogo extenso.) Véase acerca de su procedencia la nota al núm. 2189. / Alto 1,95; ancho 0,77.-T.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 058A (On Display)

Expuesto
Update date: 06-06-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Master of the Prado Redemption

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up