The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Triptych of the Redemption: Tribute to Caesar
Master of the Prado Redemption
Close Continuar a ficha de la obra

Master of the Prado Redemption

See author's file

Triptych of the Redemption: Tribute to Caesar

Ca. 1450. Grisaille, Oil on panel

This triptych is the principal creation and the work that has given the name to an anonymous follower of Rogier van der Weyden, previously identified as Vrancke van der Stockt. When open the triptych shows the Expulsion from the Garden of Eden, the Crucifixion and the Last Judgment. The scenes were located beneath Gothic canopies in which various sculptural groups completed the redemptive message, representing the Creation, the Seven Sacraments, the Passion and the Seven Acts of Mercy. When closed the triptych shows the Tribute Money. It was donated to the convent of Santa María de los Ángeles in Madrid by Leonor de Mascareñas, governess to Philip II. The front and back of the lateral panels were separated at a recent date and the two scenes can now be seen simultaneously (P1888, P1889, P1890, P1891, P1892).

Multimedia

Technical data

Inventory number
P001892
Author
Master of the Prado Redemption
Title
Triptych of the Redemption: Tribute to Caesar
Date
Ca. 1450
Technique
Grisaille; Oil
Support
Panel
Dimension
Height: 195 cm.; Width: 77 cm.
Series
Tríptico de la Redención
Provenance
Madrid, Royal Convent of Santa María de los Ángeles (bequest of Leonor de Mascareñas), 1564-1835; Trinidad Museum, 1835-1872.

Bibliography +

Cruzada Villaamil, Gregorio, Catálogo provisional, historial y razonado del Museo Nacional de Pinturas, Madrid, 1865, pp. 235.

Lefort, P., Les Musees de Madrid. Le Prado, San Fernando, L'Armeria, Gazette des Beaux Arts, Paris, 1896, pp. 65-66.

Burger, Willy, Roger Van Der Weyden, Karl W.Hiersemann, Leipzig, 1923, pp. lám.51-52.

Carpenter, William Hookham, Mémoires et documents inédits sur Antoine Van Dyck, P. P. Ru, imprimerie de J.-E. Buschmann, éditeurchez K. Fuhr, Paris.Bruselas, 1930, pp. 79.

Gaya Nuño, J.A., El Museo Nacional, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 51, 1947, pp. 61.

Roggen, D., Le Siecle des Primitifs Flamands, Musee Communal des Beaux Arts, Brujas, 1960, pp. 58.

Friedländer, Max J., Early netherlandish painting, II, A.W.Sijthoff, Bruselas, 1967, pp. 69.

Cuttler, Charles D, Northern Painting. From Pucelle To Bruegel. Fourteenth, Fift, HoltRinehart and WinstonInc, Nueva York, 1968, pp. 183-184/ lám.229.

Sonkes, Micheline, Dessins du XVe siècle : groupe Van der Weyden : essai de cat..., Centre National de Recherches, Bruselas, 1969, pp. 133-134,164-167,203,211-214.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 780.

Veronee-Verhaegen, N., L'Hotel-Dieu de Beaune, Centre National de Recherches, Bruselas, 1973, pp. 70.

Bermejo, Elisa, La pintura de los primitivos flamencos en España, C.S.I.C., Instituto Diego Velázquez, Madrid, 1980, pp. 139-147.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 658.

Harbison, C., Jan Van Eyck. The Play of Realism, Reaktion Books, Londres, 1991, pp. 183/ lám.126.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas, Museo de la Trinidad, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1991, pp. nº990.

Panofsky, Erwin1892-1968, Les Primitifs Flamands, Hazan, Paris, 1992.

De Andrés, G., Leonor de Mascareñas, aya de Felipe II y fundadora del convento de los Ángeles en Madrid, Anales del Instituo de Estudios Madrileños, 34, 1994, pp. 355-367.

Les primitifs flamands et leur temps, La Renaissance du Livre, Lovaina, 1994, pp. 524-528.

Martens, Didier, Le rayonnement européen de Rogier de la Pasture (vers 1400-1464) peintre de la Ville de Bruxelles, Annales de la Societé Royale d'Archéologie de Bruxelles, 61, 1996, pp. 9-78 [17 f.1].

Gomez Nebreda, Maria Luisa, ''Las obras de Misericordia. Fuentes textuales para su Iconografía'' en V simposio bíblico español. La Biblia en al arte y en la literatura., Universidad, Valencia- Pamplona, 1999, pp. 417-426.

Museo Nacional del Prado, Pintura flamenca de los siglos XV y XVI: guía, Museo del Prado, Madrid, 2001, pp. 88-91.

Gómez Nebreda, María Luisa, Las pinturas del convento franciscano de los Ángeles de Madrid que pasaron al Museo de la Trinidad. Contribución al catálogo del ''Prado Disperso'', Boletín del Museo del Prado, XX, 2002, pp. 41.

Finaldi, Gabriele, 'Fragmentos de género en la pintura religiosa del Museo del Prado' en Historias mortales: La vida cotidiana en el arte, Galaxia Gutenberg, Barcelona, 2004, pp. 134.

López Fanjul,M. Pérez Preciado,J.J., Los números y marcas de colección en los cuadros del Museo del Prado, Boletín del Museo del Prado, XXIII, 2005, pp. 84-110.

Van Schoute,R, Dessin sous-jacent et dessin indépendant chez les Primitifs flamands. Quelques réflexions en vue de l´établissement d´un état de la question, Culture figurative e confronto tra Fiandre e Italia dal XV al XVII secolo, 2008, pp. 12-17.

Jan Van Eyck : grisallas, Museo Thyssen-Bornemisza, 2009, pp. 85-102.

Campbell, Lorne, Rogier van der Weyden 1400-1464 : master of passions, Waanders Uitgeverij: Davidsfonds, 2009, pp. 108.

Colloque pour l ' étude du dessin sous-jacent et de la techn..., The quest for the original. Garrido,C.Bertani,D. Van Schoute, R. Le dessin sous-jacent du Triptyque de la Rédemption de Vrancke van der Stockt., Peeters, 2009, pp. 34-41.

El nacimiento de una pintura : de lo visile a lo invisible, Consorci de Museus de la Comunita, 2010, pp. 14-29, 48-65, 98-107.

Pérez Preciado, José Juan, ''Restituir la paternidad de algunas tablas muy bellas''. Sobre las atribuciones históricas de la pintura neerlandesa antigua en el Museo del Prado (1819-1912)., Boletín del Museo del Prado, XXXII, 2014, pp. 16, 17, 23.

García, Mª.C. Martínez, F., El Museo de la Trinidad: El taller de restauración y sus profesionales, Boletín del Museo del Prado, XXXIII, 2015, pp. 112-131 [117 f.2, 124 nt.63].

Other inventories +

Inv. Museo de la Trinidad, Pintura. Núm. 991.
Tabla. El juicio final debajo de un arco pin / tado en la parte alta se ve a Jesucristo sobre la bola / del mundo y en el centro la Virgen y sn Juan por el / reverso tres figs al claro oscuro; figs tamº menor q. el / nat.l y cuerpo entero. / autor / / figs mayor q. de avara y cuerpo entº. / Rectifdo alto 1,96 ancho 0,77 / Dibidida en seis trozos y merece embarrotarse pronto almacenada en id.id. / Nº 3 / S.R.

Catálogo Museo de la Trinidad, 1865. Núm. 991a.
ESCUELAS EXTRANJERAS. / ESCUELAS FLAMENCA Y DE COLONIA. / ROGER VAN DER WEYDEN (EL VIEJO). [...] 990a y 991a. Dad a Dios lo que es de Dios. / Tablas.- Lados exteriores de las puertas del tríptico - Fig. t. n. / Pintadas al claro oscuro y ambas unidas figuran este pasaje de la vida de Cristo relatado en el Evangelio de S. Mateo. A la derecha un grupo de tres hombres, uno de los cuales presenta al Salvador una moneda; [...] a la izquierda, Cristo precedido de un Apóstol [...] Perteneció al convento de los Ángeles [...]

Catálogo Museo del Prado, 1873-1907. Núm. 2193.
2193.-(990 a-O.)-La moneda del César.-Reverso de la tabla anterior, aserrada por su grueso.-Jesús, seguido de uno de sus discípulos, confunde con su respuesta la malicia de los fariseos.-Pintado á claro-oscuro. / Véase la nota al núm. 2189. / Alto 1,95; ancho 0,77.-T.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 058A (On Display)

Expuesto
Update date: 20-05-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Master of the Prado Redemption

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up