The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Blind Man’s Buff
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Miniatura autor See author's file

Blind Man’s Buff

1788. Oil on canvas

A circle of ten Majos and Majas play blind man´s buff on the banks of what may be the Manzanares River. This work is the only sketch for the cartoon Goya painted for a series of playful and gay tapestries intended for the bedroom of the Infantas —the daughters of the future Carlos IV (1748-1819) and María Luisa de Parma (1751-1818)— at Madrid´s El Pardo Palace. Originally titled “The ladle game” because of the wooden spoon held by the blindfolded youth , this game was very common during that period as both popular and noble entertainment and was often used as the subject of rococo paintings. Goya received the commission for the cartoon in 1778, the same year that Carlos III (1716-1788) died. His death led the Royal Family to move to other Royal Seats, including the palaces of La Granja, Aranjuez and El Escorial. As a result, the series was never finished. The corresponding cartoon is also in the Prado Museum collection (P00804) In 1799, this work belonged to the family of the Duke of Osuna. At the auction of their belongings, it was acquired by Pedro Fernández Durán, who bequeathed it to the Prado Museum in 1931.

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Meadow of San Isidro
Oil on unlined canvas, 1788
Blind Man's Buff
Oil on canvas, 1788
Inventory number
P002781
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Blind Man’s Buff
Date
1788
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 41 cm.; Width: 44 cm.
Series
Dormitorio de las Infantas, Palacio de El Pardo, Madrid, 1787-1788 (3)
Provenance
Dukes of Osuna, Small Palace of La Alameda, Madrid, 1799-1896; acquisition by Pedro Fernández Durán; Museo del Prado, 1931

Bibliography +

Sentenach y Cabañas, Narciso, Catálogo de los cuadros, esculturas, grabados y otros objetos artísticos de la colección de la antigua Casa Ducal de Osuna, Viuda é Hijos de M. Tello, Madrid, 1896, pp. 19, n. 80.

Lafond, P., Goya, Librairie de L'Art Ancien et Modern, París, 1902, pp. 149, n. 13.

Beruete y Moret, A. de, Goya: composiciones y figuras, II, Blass y Cía, Madrid, 1916, pp. 51; 164, n. 106.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 211, n. 457.

Mayer, A.L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich, 1923, pp. 210, n. 569.

Sánchez Cantón, F.J, The new Goyas at the Prado Museum. The Fernández Durán bequest, Parnassus, 3/6, 1931, pp. 34-39.

Sambricio, Valentín, Tapices de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1946, pp. 157; 269, n. 55ª.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'oeuvre peint de Goya. Catalogue raisonne., I, F. De Nobele, París, 1950, pp. 197, n. 157.

Sánchez Cantón, F.J., Vida y obras de Goya, Editorial Peninsular, Madrid, 1951, pp. 39, 47.

Held, Jutta, Farbe und licht in Goyas malerei, Walter de Gruyter & Co., Berlín, 1964, pp. 179, n. 189.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, i, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 73, 76; 275, n. 255.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. 98, n. 275.

Held, Jutta, Die Genrebilder der Madrider Teppichmanufaktur und die Anfänge Goyas, Gebr. Mann Verlag, Berlín, 1971, pp. 62.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 286-287, n. 2781.

Angelis, Rita De, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 103, n. 234.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 104, n. 249.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, II, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980, pp. 62.

Hofmann, W. (dir.), Goya: Das Zeitalter Der Revolutionen: Kunst um 1789-1830, Prestel Verlag: Kunsthalle, Hamburgo, 1980, pp. 317, n. 286.

Prinz Von Hohenzollern, J.G., Von Greco Bis Goya. Vier Jahrhunderte Spanische Malerei, Haus Der Kunst, Munich, 1982, pp. 134, n. 19.

Bozal, Valeriano, Imagen de Goya, Lumen, Barcelona, 1983, pp. 78-79.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984, pp. 104, n. 248; 134.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 299, n. 2781.

Arnáiz, José Manuel, Francisco de Goya, cartones y tapices, Espasa Calpe, Madrid, 1987, pp. 178, 182, 308, n. 60 B.

Pérez Sánchez, A. E., Goya en el Prado. Historia de una colección singular. En: Goya. nuevas visiones. Homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 317.

Tomlinson, Janis, Francisco Goya. The Tapestry Cartoons and Early Career at the Court of Madrid, Cambridge University Press, Cambridge, 1989, pp. 182-183.

Tomlinson, Janis, Francisco de Goya: los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Cátedra, Madrid, 1993, pp. 234-235.

Bareau, Juliet Wilson, Goya: el capricho y la invención: cuadros de gabinete, bocetos y miniaturas, Museo del Prado, Madrid, 1993, pp. 172-183; 356-357, n. 28.

Bareau, Juliet Wilson, Goya, truth and fantasy: the small paintings, Yale University Press, New Haven, 1994, pp. 172-183; 353, n. 28.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 210, n. 190.

Herrero Carretero, C. y Glendinning, N., ''El estado de la cuestión: cartones y tapices'', en J. L. Morales y Marín (coord.), Actas del congreso internacional Goya. 250 años después: 1746-1996, (Marbella, 1996), Museo del Grabado Español Contemp, Marbella, 1996, pp. 26.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 331, n. 51.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 153, n. 2781.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996, pp. 418, n. 1611.

Herrero Carretero, Concha, Tapices y cartones de Goya, Patrimonio Nacional, Madrid, 1996, pp. 32; 96, n. 32; 196, n. 96.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 165, n. 54.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de a Coruña, A Coruña, 1999, pp. 245.

Calvo Serraller, Francisco (dir.), Goya: la imagen de la mujer, Fundación Amigos del Museo del Prado, Madrid, 2001, pp. 134, 327, n. 9.

Silva Maroto, P., Tanabe, M. (dir.), Obras Maestras del Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun, Tokyo, 2002, pp. 192, n. 63.

Luna, J. J. (dir.), De Tiziano a Goya: grandes maestros del Museo del Prado, Museo Nacional del Prado: SEACEX, Madrid, 2007, pp. 196, 273-274, n. 49.

Todts, H., Goya, Redon, Ensor: grotesque paintings and drawings, Lannoo, 2009, pp. 41.

Calvo Serraller, F., Goya: obra pictórica, Ramon House Mondadori, Barcelona, 2009, pp. 136.

Murakami, H., ''La gallina ciega / Blind Man's Buff''. En: Goya: luces y sombras. Obras maestras del Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun, 2011, pp. 90, n. 11.

Maurer, G., ''La gallina ciega, 1788''. En: Goya. Luces y sombras, Fundación ''la Caixa'', Barcelona, 2012, pp. 94-95, n.8.

Pérez Hernández, M. I., Reconstrucción del emplazamiento de los cuadros realizados por Francisco de Goya para la Casa de Campo de la Alameda de la condesa duquesa de Benavente, Axa, Revista de Arte y Arquitectura, 2012, pp. 1-54.

Maurer, G., ''Goya: lo bello y lo recóndito''. En: La belleza encerrada, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2013, pp. 392, 400-401.

Albarrán, V., 'Divertimentos.Engaños' En:, Mena Marques,Manuela B. Goya en Madrid : cartones para tapices 1775-1794, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2014, pp. 116-125 [116 f.4.6 f.4.10].

Prado captive beauty: treasures from the Prado Museum, Mitsubishi Ichigokan Museum, 2015, pp. n.89.

Zanardi, Tara, Framing Majismo: art and royal identity in eighteenth century Spain, The Pennsylvania State University Press,, 2016, pp. 158 f.56.

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 1611.
''Autor, Goya./ 1611. Asunto, la gallina ciega./ Lienzo, 41 x 44./ Nº catalogo, 2781./ Legado de Fernández Durán en 1930...''

Catálogo Museo del Prado, 1942-1996. Núm. 2781.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 275.

Exhibitions +

Museo del Prado 1819-2019
Madrid
20.11.2018 - 10.03.2019

Goya in Madrid
Madrid
28.11.2014 - 03.05.2015

Captive Beauty. Fra Angelico to Fortuny
Madrid
21.05.2013 - 10.11.2013

Goya. Light and Shade
Barcelona
16.03.2012 - 24.06.2012

Goya: luces y sombras. Obras maestras del Museo del Prado / Goya: Lights and Shadows. Masterpieces of the Museo del Prado
Tokio
22.10.2011 - 29.01.2012

Goya. Light and Shade
Tokio
22.10.2011 - 29.01.2012

Goya, Redon, Ensor: Grotesco
Amberes
15.03.2009 - 14.06.2009

From Titian to Goya. Great Masters from the Museo del Prado
Shanghai
13.09.2007 - 12.11.2007

From Titian to Goya. Great Masters from the Museo del Prado
Beijing
29.06.2007 - 24.08.2007

Obras Maestras del Museo del Prado - Tokio
Tokio
05.03.2002 - 23.06.2002

Tapices y cartones de Goya
Madrid
21.05.1996 - 31.07.1996

Goya. The small paintings
Chicago IL
16.07.1994 - 16.10.1994

Goya. The small paintings
Londres
18.03.1994 - 16.06.1994

Location +

Room 094 (On Display)

Expuesto
Update date: 10-09-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up