The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Queen María Luisa on horseback
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

Queen María Luisa on horseback

1799. Oil on canvas, 338 x 282 cm.

An equestrian portrait of Queen Maria Luisa of Parma (1751-1818), the wife of King Carlos IV (1748-1819), wearing the uniform of a colonel of the Guardia de Corp. This painting was made as a pair to the equestrian portrait of the King, which is also at the Prado Museum (P00719). Goya admirably emphasizes the Queen´s strong personality. She mounts “Marcial,” a horse given her by Manuel Godoy (1767-1851). The Monastery of El Escorial and the mountains of the Sierra Madrileña are visible in the background The composition reveals Velasquez´s influence on Goya, with the figure in the foreground, in front of a landscape. This reference may have come from the equestrian portraits painted for the Hall of Kingdoms at the Buen Retiro palace, of which Goya made etchings in 1778, especially, Velasquez´s Equestrian Portrait of Isabel de Bourbon (P01179). The present work was registered at Madrid´s Royal Palace in 1814 and became a part of the Prado Museum collection in 1819. Correspondence between the Queen and Godoy in 1799 goes into considerable detail about how the portrait was made between September and October of that same year.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Carlos IV on Horseback
Oil on canvas, 1800
Inventory number
P00720
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Queen María Luisa on horseback
Date
1799
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 338 cm.; Width: 282 cm.
Provenance
Royal Collection (Royal Palace, Madrid, 1808; Royal Palace, Madrid, “callejón de paso a las tribunas”, 1814-1818, s. n.)

Bibliography +

Eusebi, L., Catálogo de los cuadros de escuela española que existen en el Real Museo del Prado, Imprenta Real: Imprenta Nacional, Madrid:, 1819, pp. 20, n. 4.

Inventario de las Pinturas del Museo Hecho a la Muerte del Rey, s.n., Madrid:, 1834, pp. 22.

Viardot, Louis, Les musees d'Espagne, d'Angleterre et de Belgique: guide et, Paulin, éditeur, París:, 1843, pp. 155-156.

Matheron, L., Goya, Schultz et Thuillié, París:, 1858.

Clément de Ris, L., Le Musee Royal de Madrid, Veuve de Jules Renouard, París, 1859, pp. 31.

Yriarte, C., Goya. Sa biographie. Les fresques, les toiles, les tapisseries, les eaux-fortes et le catalogue de l'oeuvre, Henri Plon, París:, 1867, pp. 76, 131.

Museo Nacional del Prado, Catálogo descriptivo e histórico del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Madrid, 1872, pp. 406-407, n. 732.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Manuel G. Hernández, Madrid, 1887, pp. 218, n. XIV.

Lefort, P., Le Musée du Prado. L'Ecole espagnole, Gazette des Beaux-Arts, XIII, 1895, pp. 136.

Araujo Sánchez, Ceferino, Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 112, n. 187.

Museo Nacional del Prado, Catalogo ilustrado de la Sala de Velazquez en el Museo del Prado, J. Laurent y Cia., Fotógrafos Editores, Madrid:, 1899, pp. 8, n. 732.

Lafond, P., Goya, Librairie de L`Art Ancien et Moderne, París, 1902, pp. 118, n. 22.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote`sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1903, pp. 188, n. 126.

Calvert, A. F., Goya, John Lane, Londres; Nueva York, 1908, pp. 126, n. 32.

Beroqui, Pedro, Adiciones y correcciones al catálogo del Museo del Prado, II/I, [s.n.], Valladolid:, 1914, pp. 17, n. 720 (732).

Beruete y Moret, Aureliano de, Goya pintor de retratos, I, Blass y Cía., Madrid:, 1916, pp. 80-81; 169, n. 26.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote`sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 186, n. 126.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A. G., Munich, 1923, pp. 184, n. 153.

Salas, Xavier de, Lista de cuadros de Goya hecha por Carderera, Archivo Español de Arte, 20, 1931, pp. 177, n. 56.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Los retratos de los Reyes de España, Omega, Barcelona:, 1948, pp. 177.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L' œuvre peint de Goya. Catalogue raisonné, II, F. de Nobele, París, 1950, pp. 110, n. 392.

Sánchez Cantón, F. J., Vida y obras de Goya. Ed. en inglés: The Life and Works of Goya, Madrid: Peninsular, 1964, Peninsular, Madrid, 1951, pp. 69-70.

Gué Trapier, Elizabeth du, Goya. A Study of his Portraits, 1797-1799, The Hispanic Society of America, Nueva York:, 1955, pp. 25-26.

Sambricio, V. de, Los retratos de Carlos IV y María Luisa, por Goya, Archivo Español de Arte, XXX, 1957, pp. 94-95.

Salas, Xavier de, Sobre un retrato ecuestre de Godoy, Archivo español de arte, XLII, 1969, pp. 217-233.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, I, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 309, n. 424.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. 196, n. 777.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 250, n. 720.

Angelis, Rita de, L`Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 114, n. 374.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 115, n. 394.

Glendinning, Nigel, Goya and his Critics, Yale University Press, New Haven & Londres:, 1977, pp. 37.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, III, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1980, pp. 118.

Glendinning, Nigel, Goya y sus críticos, Taurus, Madrid, 1983, pp. 50.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones Poligrafa S.A., Barcelona, 1984, pp. 110, n. 403.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 264, n. 720.

Pérez Sánchez, A. E., Goya en el Prado. Historia de una colección singular. En: Goya: nuevas visiones. Homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 308.

Águeda, M., Los retratos ecuestres de Goya. En: Goya: nuevas visiones: homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Amigos del Museo del Prado, Madrid, 1987, pp. 48-52.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid:, 1990, pp. 160, n. 551.

Baticle, Jeannine, Goya, Fayard, París, 1992, pp. 255-256.

Glendinning, Nigel, Goya. La década de los Caprichos. Retratos 1792-1804, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, 1992, pp. 115; n. 6.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 261, n. 302.

Baticle, Jeannine, Goya, Grijalbo Mondadori, Barcelona, 1995, pp. 172.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 30, 47; 378-379, n. 100.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 132, n. 720.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 230-233, n. 79.

Morales y Marín, José Luis, Las parejas reales de Goya. Retratos de Carlos IV y María Luisa de Parma, Real Academia de Nobles y Bellas Artes de San Luis, Zaragoza:, 1997, pp. 44-45, n. 36.

Sancho Gaspar, J. L., Francisco de Goya y Fréderic Quilliet en el Palacio Real de Madrid, 1808, Boletín del Museo del Prado, XIX/37, 2001, pp. 121, 137-138.

Rodríguez Torres, M. T., Un retrato de Palafox en La familia de Carlos IV, [s.n.], [S.L.], 2008, pp. 121-154.

Mano, J. M. de la, ''Hacia las parejas reales de Goya. Evolución de la iconografía oficial de Carlos IV y María Luisa de Parma a través de sus pintores de cámara'', En:, Carlos IV. Mecenas y coleccionista. (dir) Jordán de Urríes y de la Colina, J. Javier y Sancho, Patrimonio Nacional; Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, Madrid, 2009, pp. 88-89.

Mano, J. M. de la, ''Towards Goya's Royal Portraits'', en Jordán de Urríes y de la Colina, J. Javier y Sancho, J. L. (dir.): Royal. Splendor in the Enlightenment. Charles IV of Spain, Patron and Collector, Meadows Museum; Patrimonio Nacional, Dallas; Madrid:, 2010, pp. 91-94.

Rodríguez G. de Ceballos, A., Goya y Carlos IV, Actas de las Jornadas de Arte e Iconografía sobre Carlos IV y el arte de su reinado, Madrid, 2011, pp. 26-27, 30-32.

Giorgi, A., Apariencia y poder político. El uniforme de guardia de corps en los retratos de Goya, Apariencias de persuasión: construyendo significados en el arte, Murcia, 2012, pp. 241-245.

Bray, X., 'First Court painter to the King (1799-1808)' En:, Goya.The Portraits, National Gallery Company, Londres, 2015, pp. 107-123 [111 f.53].

Bray, X., 'Francisco Goya y Lucientes: The making of a Portrait painter' En:, Goya.The Portraits, National Gallery Company, Londres, 2015, pp. 23-32 [23 f.53].

Other inventories +

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. s. n..
Pinturas que existen en el Callejón / que llaman de paso a las Tribunas colgadas y sin colgar [...] {21911} cinco varas alto trs y media ancho Carlos IV a caballo del natural = su esposa = Goya

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 279.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 551.
Goya (don Francisco) / 551. Doña Maria Luisa, esposa del rey don Carlos 4º. / Está retratada á caballo, con el uniforme de coronel de guardias. / Alto 12 pies; ancho 10 pies.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 732.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 777.

There are no temporary exhibitions related to this work

Location +

Room 032 (On Display)

Expuesto
Update date: 18-11-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up