The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
Carlos IV on Horseback
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza (Spain), 1746 - Bordeaux (France), 1828

Goya y Lucientes, Francisco de See author's file

Carlos IV on Horseback

1800. Oil on canvas Room 032

An equestrian portrait of the Spanish monarch wearing the uniform of a colonel of the Guardia de Corps, with other insignias, such as the Sash of the Order of Carlos III, that of Saint Genaro and the Golden Fleece. This painting was made as a pair to the equestrian portrait of his wife, Queen Maria Luisa de Parma (1751-1818), which is also at the Prado Museum (P00720). The composition reveals Velasquez's influence on Goya, with the figure in the foreground, in front of a landscape. This reference may have come from the equestrian portraits painted for the Hall of Kingdoms at the Buen Retiro palace, of which Goya made etchings in 1778, especially, Velasquez's portrait of Queen margarita of Austria (P01177). The present work was registered at Madrid's Royal Palace in 1814 and became a part of the Prado Museum collection in 1819.

Multimedia

Technical data

Related artworks

Queen Maria Luisa on Horseback
Oil on canvas, 1799
Carlos IV a caballo
Phototype on card, First half of the XX century
Inventory number
P000719
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
Carlos IV on Horseback
Date
1800
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 336 cm.; Width: 282 cm.
Provenance
Royal Collection (Royal Palace, Madrid, 1808; Royal Palace, Madrid, “callejón de paso a las tribunas”, 1814-1818, s.n.)

Bibliography +

Eusebi, L., Catálogo de los cuadros de escuela española que existen en el Real Museo del Prado, Imprenta Real, Madrid:, 1819, pp. 20, n. 3.

Viardot, Louis, Les musees d'Espagne, d'Angleterre et de Belgique: guide et mémento de l'artiste et du voyageur, Paulin, éditeur, París, 1843, pp. 155-156.

Matheron, L., Goya, Schultz et Thuillié, París:, 1858.

Yriarte, C., Goya. Sa biographie. Les fresques, les toiles, les tapisseries, les eaux-fortes et le catalogue de l'oeuvre, Henri Plon, París:, 1867, pp. 76, 131.

Museo Nacional del Prado, Catálogo descriptivo e histórico del Museo del Prado de Madrid, [s.n.], Madrid:, 1872, pp. 406, n. 731.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Manuel G. Hernández, Madrid, 1887, pp. 218, n. XIII.

Lefort, P., Le Musée du Prado. L'Ecole espagnole, Gazette des Beaux-Arts, XIII, 1895, pp. 136.

Araujo Sánchez, Ceferino, Goya, La España Moderna, Madrid, 1896, pp. 112, n. 186.

Museo Nacional del Prado, Catalogo ilustrado de la Sala de Velazquez en el Museo del Prado, J. Laurent y Cia., Fotógrafos Editores, Madrid:, 1899, pp. 8, n. 731.

Lafond, P., Goya, Librairie de L`Art Ancien et Moderne, París, 1902, pp. 118, n. 21.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote`sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1903, pp. 187, n. 109.

Calvert, A. F., Goya, John Lane, Londres; Nueva York, 1908, pp. 124, n. 17.

Beroqui, Pedro, Adiciones y correcciones al catálogo del Museo del Prado, I, [s.n.], Valladolid:, 1914, pp. 17, n. 719 (731).

Beruete y Moret, Aureliano de, Goya pintor de retratos, I, Blass y Cía., Madrid:, 1916, pp. 80, 88; 169, n. 17.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote`sche Verlagsbuchhandlung, Berlín, 1921, pp. 185, n. 109.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A. G., Munich, 1923, pp. 183, n. 133.

Salas, Xavier de, Lista de cuadros de Goya hecha por Carderera, Archivo Español de Arte, 20, 1931, pp. 177, n. 55.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Los retratos de los Reyes de España, Omega, Barcelona:, 1948, pp. 177.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L' œuvre peint de Goya: catalogue raisonné, II, F. de Nobele, París:, 1950, pp. 112, n. 394.

Sánchez Cantón, F. J., Vida y obras de Goya. Ed. en inglés: The Life and Works of Goya, Madrid: Peninsular, 1964, Peninsular, Madrid, 1951, pp. 70.

Gué Trapier, Elizabeth du, Goya. A Study of his Portraits, 1797-1799, The Hispanic Society of America, Nueva York:, 1955, pp. 25-27.

Sambricio, V. de, Los retratos de Carlos IV y María Luisa, por Goya, Archivo Español de Arte, XXX, 1957, pp. 95-96.

Held, Jutta, Farbe und Licht in Goyas Malerei, Walter de Gruyter & Co., Berlín, 1964, pp. 170, n. 80.

Salas, Xavier de, Sobre un retrato ecuestre de Godoy, Archivo español de arte, XLII, 1969, pp. 217-233.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828. Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, I, Polígrafa, Barcelona:, 1970, pp. 309, n. 422.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Fribourg, 1970, pp. 196, n. 776.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972, pp. 249-250, n. 719.

Angelis, Rita de, L`Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán, 1974, pp. 114, n. 373.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona, 1975, pp. 115, n. 393.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, III, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1981, pp. 118.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de Ses Peintures, I, Ediciones Poligrafa S.A., Barcelona, 1984, pp. 110, n. 401.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 263, n. 719.

Agueda, M., Los retratos ecuestres de Goya, Goya: nuevas visiones. Homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Madrid:, 1987, pp. 48-52; 308.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, I, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid:, 1990, pp. 171, n. 594.

Glendinning, Nigel, Goya. La década de los Caprichos. Retratos 1792-1804, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid:, 1992, pp. 115; n. 5.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza, 1994, pp. 261, n. 303.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 30, 47; 386-387, n. 112.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 132, n. 719.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid, 1997, pp. 253-254, n. 88.

Morales y Marín, José Luis, Las parejas reales de Goya. Retratos de Carlos IV y María Luisa de Parma, Real Academia de Nobles y Bellas Artes de San Luis, Zaragoza:, 1997, pp. 42, n. 34.

Sancho Gaspar, José Luis, Francisco de Goya y Fréderic Quilliet en el Palacio Real de Madrid, 1808, Boletín del Museo del Prado, XIX/37, 2001, pp. 121, 137-138.

Mena Marqués, Manuela B., Maurer, G. y otros, Goya. La familia de Carlos IV, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2002, pp. 96-101.

Museo Nacional del Prado, El retrato español: del Greco a Picasso, El retrato español: del Greco a Picasso, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2004, pp. 205-206; 353, n. 48.

Rodríguez Torres, M. T., Un retrato de Palafox en La familia de Carlos IV, [s.n.], [S.L.], 2008, pp. 121-151.

Mano, José Manuel de la, ''Hacia las parejas reales de Goya. Evolución de la iconografía oficial de Carlos IV y María Luisa de Parma a través de sus pintores de cámara''. En:Jordán de Urríes y de la Colina, J. Javier y Sancho, J. L. (dir.): Carlos IV. Mecenas y coleccionista, Carlos IV: mecenas y coleccionista (dir) Jordán de Urríes y de la Colina, J. Javier y Sancho, J. L., Patrimonio Nacional; Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, Madrid:, 2009, pp. 90.

Mano, José Manuel de la, ''Towards Goya's Royal Portraits'', en Jordán de Urríes y de la Colina, J. Javier y Sancho, J. L. (dir.): Royal Splendor in the Enlightenment. Charles IV of Spain, Patron and Collector, Royal splendor in the enlightenment: Charles IV of Spain, patron and collector, Meadows Museum; Patrimonio Nacional, Dallas; Madrid, 2010, pp. 95.

Rodríguez G. de Ceballos, A., Goya y Carlos IV, en Idem (dir.): Carlos IV y su reinado, Actas de las Jornadas de Arte e Iconografía, Madrid:, 2011, pp. 26-27, 30-32.

Giorgi, A., Apariencia y poder político. El uniforme de guardia de corps en los retratos de Goya, Apariencias de persuasión: construyendo significados en el arte, Murcia, 2012, pp. 236-237.

Bray, X., 'First Court painter to the King (1799-1808)' En:, Goya.The Portraits, National Gallery Company, Londres, 2015, pp. 107-123 [111 f.52].

Bray, X., 'Francisco Goya y Lucientes: The making of a Portrait painter' En:, Goya.The Portraits, National Gallery Company, Londres, 2015, pp. 23-32 [23 f.52].

Other inventories +

Inv. Fernando VII, Palacio Nuevo, 1814-1818. Núm. s. n..
Pinturas que existen en el Callejón / que llaman de paso a las Tribunas colgadas y sin colgar [...] {21911} cinco varas alto trs y media ancho Carlos IV a caballo del natural = su esposa = Goya

Museo Real de Pinturas a la muerte de Fernando VII, 1834. Núm. 319.

Catálogo Museo del Prado, 1854-1858. Núm. 594.

Inv. Real Museo, 1857. Núm. 594.
Goya. / 594. Retrato á caballo del rey don Carlos 4º / Lleva el uniforme de coronel de guardias de Corps. / Alto 12 pies; ancho 10 pies.

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 731.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 776.

Exhibitions +

The Spanish Portrait: From El Greco to Picasso
Madrid
20.10.2004 - 06.02.2005

Location +

Room 032 (On Display)

Expuesto

Displayed objects +

Sword

Order of Alcántara

Order of Calatrava

Order of Montesa

Order of Saint James

Insignia of the Royal Order of Saint Genaro

Order of the Holy Ghost

Royal and Distinguished order of Charles III

Golden Fleece

Hat

Update date: 31-10-2019 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up