Bibliografía +
Berenson, Bernard, The Venetian painters of the Renaissance: with an index to their works, G. P. Putnam's Sons, Nueva York-Londres, 1894.
Gronau, Georg, Tizian, E.Hoffman a. Co, Berlin, 1900, pp. 84.
Fischel, Oskar, Tizian, Deutsche Verlags, Stuttgar/Leipzing, 1907, pp. nº.7 pg.49 [o.r. p.198].
Justi, Carl (1832-1912), Miscellaneen aus drei Jahrhunderten spanischen Kunstlebens, G. Grote, Berlin, 1908, pp. 160.
Gronau, Georg, Titian, Duckworth and Co.Charles Scribners, Londres-Nueva York, 1911, pp. 81-82 ,302.
Allende-Salazar, J. Sánchez Cantón, F. J., Retratos del Museo del Prado: identificación y rectificaciones, Julio Cosano, Madrid, 1919, pp. 25-26.
Beroqui, Pedro, Tiziano en el Museo del Prado, Boletin de la Sociedad española de excursiones, 33, 1925, pp. 177.
Suida, W, Le Titien, Weber, Paris, 1935, pp. lám.58.
Mayer, Auguste., Quelques notes sur l'ouvre du Titian, Gazette des beaux-arts. La chronique des arts, 19/20, 1938.
Sarfatti, Margarita G.De, Tiziano O de la Fe en la Vida, Editorial Poseidon, Buenos Aires, 1944, pp. lám.33.
Beroqui, Pedro, Tiziano en el Museo del Prado, Hauser y Menet, Madrid, 1946, pp. 41-45.
Panofsky, Erwin, Problems in Titian. Mostly Iconographic, Phaidon Institute of Fine Arts, Londres-Nueva York, 1969, pp. lám.5.
Pallucchini, Rodolfo, Tiziano, I, G.C. Sansoni, Florencia, 1969, pp. lám.186.
Cagli, Corrado, La obra pictórica completa de Tiziano, Noguer, Barcelona. Madrid, 1971.
Wethey, Harold E., The paintings of Titian, Phaidon, Londres, 1971, pp. 107-108.
Salas, Xavier de, Museo del Prado. Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1972.
Gallego, Julián, El retrato en Tiziano, Goya: Revista de Arte, 135, 1976, pp. 161-173.
Federico Gonzaga: Tiziano, The connoisseur, 1976, pp. 255-263.
Rizzatti, Maria Luisa, Tiziano, Editorial Marin, Barcelona, 1977, pp. 93.
Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: pintura italiana anterior a 1600, Gredos, Madrid, 1979, pp. 175-177.
Hope, Charles, Titian, Jupiter Book, London, 1980, pp. lám.10.
Burke, Marcus B., Private Collections of Italian Art in Seventeenth Century Spain, University Microfilm International, Nueva York, 1984, pp. 78.
Barghahn, Barbara Von, Age of Gold, Age of Iron. Renaissance Spain and Symbols of Monarchy, University Press of America, Lanham. Nueva York, 1985, pp. lám. 258.
Museo Nacional del Prado, Catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 694-695.
Lehmann, Jürgen Michael, Italienische, französische und spanische Meister in der Kasseler Gemäldegalerie, Staatlichen Kuntsammlungen Kassel, Kassel, 1986, pp. 39/ lám.13.
Bertelli, C., Storia Dell'Arte Italiana. Vol. I, ElectaBruno Mondadori, Milan, 1986, pp. 167-168.
Brown, Jonathan, Velázquez: pintor y cortesano, Alianza Editorial, Madrid, 1986, pp. 242/ lám.299.
Heimburger, Minna, Bernardo Keilhau Detto Monsu Bernardo, Ugo Bozzi Editore, Roma, 1988, pp. 72/ lám.49.
Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas (I) La Colección Real, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1990, pp. nº 926.
Pietro Paolo Rubens: (1577-1640), De Luca Edizioni d'Arte, Padua, 1990, pp. 54.
Campbell, Lorne, Renaissance Portraits. European Portrait Painting in the 14t, Yale University Press, New Haven.Londres, 1990, pp. 76.
Walther, Angelo, Tizian, E.A.Seemann Verlag, Leipzig, 1990, pp. lám.29.
Tiziano, Marsilio Editori, Venecia, 1990, pp. 103.
Pilo, Giuseppe Maria, Rubens e L'Eredita Veneta, De Luca Edizioni D'Arte, Roma, 1991, pp. 22/ lám.78.
Checa Cremades, Fernando, Felipe II: mecenas de las artes, Nerea, Madrid, 1992, pp. 143.
Sofonisba Anguissola e le sue sorelle, Leonardo Arte, Cremona, 1994, pp. 128/ lám.12.
Goffen, Rona, Titian's Women, Yale University Press, New Haven ; London, 1994, pp. 54 / lám. 34.
Checa Cremades, Fernando, Tiziano y la monarquía hispánica: usos y funciones de la pintura veneciana en España (siglos XVI y XVII), Nerea, Madrid, 1994, pp. 36, 196; 270, n. 44.
Freedman, Luba, Titian's Portraits Through Aretino's Lens, The Pennsylvania State University P, Pennsylvania, 1995, pp. 123/ lám.42.
Museo Nacional del Prado, Pintura italiana del Renacimiento: guía, Museo del Prado, Aldeasa, Madrid, 1999, pp. 192.
Cole, Bruce, Titian and Venetian Painting 1450-1590, Westview Press, Colorado,Oxford, 1999, pp. 102.
Muller, Priscilla E., La Cultura Ceñida: las Joyas en la Pintura Valenciana. Siglos XV a XVIII, Generalitat, Valencia, 2000, pp. 45/ lám.23.
Zeitz, Lisa, Tizian, teurer Freund : Tizian und Federico Gonzaga : Kunstp..., Michael Imhof, 2000.
Falomir Faus, Miguel, Tiziano, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2003, pp. 170.
Kusche, Maria, El retrato de representación de cuepo entero. El caballero cristiano y su dama, Cuadernos de Arte e Iconografía, 13, 2004, pp. 59 / lám. 78.
Lapenta, Stefania y Morselli, Raffaella, Le collezioni Gonzaga: la quadreria nell'elenco dei beni del 1626-1627, Silvana, Milán, 2006, pp. 243.
Museo Nacional del Prado, El retrato del Renacimiento, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2008, pp. 215/216.
Pérez Preciado, J.J., El marqués de Leganes y las Artes, I y II, Madrid, 2009, pp. Volumen I: p.579; Vol.II: pg. 21 nº.15.
Titien : l' étrange homme au gant, Silvana: Palais Fesch, Musée des, 2010.
Lüdemann, Peter, 'Non è tanto simile a se stesso, quanto gli è quella pittura' Il 'Federico Gonzaga' di Tiziano (e altri ritratti) tra pratiche matrimoniali, Venezia cinquecento, XXII, 2012, pp. 45-59.
Buskirk. Jessica, Portraiture and Arithmetic in sixteenth century Bavaria: Deciphering Barthes Beham's calculator, Renaissance quarterly., LXVI n.1, 2013, pp. 35-80 [45-46 f-6].
Haskell, Francis, The King´s pictures. The formation and dispersal of the collections of King Charles I and his Courtiers., Yale University Press, London, 2013, pp. 35 fg.38.
Checa Cremades, Fernando, Tiziano y las cortes del Renacimiento, Marcial Pons Historia, 2013, pp. 114, f.8.
Martínez Leiva, Gloria; Rodríguez Rebollo, Ángel, El inventario del Alcázar de Madrid de 1666. Felipe IV y su colección artística, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid, 2015, pp. 501 nº 724.
Arroyo, Santiago, 'Visiones literarias entre Asolo y la Arcadia' En:, El Renacimiento en Venecia. Triunfo de la belleza y destrucción de la pintura, Museo Thyssen-Bornemisza,, Madrid, 2017, pp. 127-140 [139-140 f.58].
Waddington, Raymond B., Titian's Aretino: a contextual study of all the portraits, Leo S. Olschki editore,, 2018, pp. 8.