The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Collection <Back
The Clothed Maja
Goya y Lucientes, Francisco de
Close Continuar a ficha de la obra

Goya y Lucientes, Francisco de

Fuendetodos, Zaragoza, 1746 - Burdeos, Francia, 1828

Miniatura autor

The Clothed Maja

1800 - 1808. Oil on canvas, 95 x 190 cm.

An unidentified lady wearing delicate transparent clothing and a yellow jacket with black decorations lies on a green velvet divan with cushions and a spread. There has been a great variety of opinions as to who the sitter is, but her anonymity is maintained in all of the inventories listing this work. Legend would have it that she was the Duchess of Alba, although she has also been identified as Pepita Tudó, Godoy´s mistress from 1797 on. This painting is first mentioned in 1808 along with its companion, The Nude Maja (P00742), in the inventory of the property of Manuel Godoy carried out by Frédéric Quillet, an agent of José Bonaparte. In 1813, the two Majas are described as Gypsies in the inventory of Godoy´s properties confiscated by King Fernando VII. The present work is more summarily painted than the nude work, which has more subtle transparencies and tonal gradations, as well as some differences in the position of the figure. This work entered the Prado Museum in 1901 by way of the Academy of Fine Arts of San Fernando, where it had been from 1808 to 1813, and again from 1836 to 1901. In the hiatus between those two periods, it was sequestered by the Inquisition.

Check the encyclopaedia

Multimedia

Technical data

Related artworks

The Naked Maja
Oil on canvas, Before 1800
Inventory number
P00741
Author
Goya y Lucientes, Francisco de
Title
The Clothed Maja
Date
1800 - 1808
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
High/Height: 95 cm.; Width: 190 cm.
Provenance
Palacio de Godoy, Madrid, 1808. Trasladada al Depósito General de Secuestros, situado en el almacén que la Fábrica de Cristales de San Ildefonso tenía en la calle Alcalá, el 18 de diciembre de 1813. Depositada en dependencias del Tribunal de la Inquisición el 28 de noviembre de 1814. Trasladada a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando el 13 de abril de 1836. Expuesta por primera vez en las salas públicas de la Academia con motivo de la exposición de 1840.Entered the Prado Museum in 1901.

Bibliography +

Viardot, Louis, Les musees d'Espagne, d'Angleterre et de Belgique: guide et mémento de l'artiste et du voyageur, Paulin, éditeur, París, 1843, pp. 179.

Gautier, Théophile, Voyage en Espagne, Charpentier, París:, 1845.

Matheron, Laurent, Goya, Schultz et Thuillié, París:, 1858, pp. tableaux.

Clément de Ris, L., Le Musee Royal de Madrid, Veuve de Jules Renouard, París:, 1859, pp. 32.

Yriarte, C., Goya. Sa biographie. Les fresques, les toiles, les tapisseries, leseaux-fortes et le catalogue de l'oeuvre, Henri Plon, París:, 1867, pp. 88-89, 131.

Madrazo, Pedro de, La maja echada, Almanaque de La Ilustración, VII, 1880, pp. 55-56.

Madrazo, Pedro de, Viaje artístico de tres siglos por las colecciones de cuadros de los reyes de España: desde Isabel la Católica hasta la formación del Real Museo del Prado de Madrid, Daniel Cortezo y Cª, Barcelona, 1884, pp. 282.

Viñaza, C. Muñoz y Manzano, Conde de, Goya. Su tiempo, su vida, sus obras, Tip. Manuel G. Hernández, Madrid:, 1887, pp. 286-287, n. XLIX.

Lefort, P., Le Musées de Madrid. L'Académie de San Fernando, Gazette des Beaux-Arts, XIV, 1895, pp. 66-67.

Araujo Sánchez, Ceferino, Goya, La España Moderna, Madrid:, 1896, pp. 114, n. 209.

Catálogo de las obras de Goya expuestas en el Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, Madrid:, 1900, pp. 7, n. 8.

Lafond, P., Goya, Librairie de L'Art Ancien et Moderne, París:, 1902, pp. 60; 108, n. 41.

Tormo y Monzó, Elías, Varios Estudios de Artes y Letras. Vol. I, I, Viuda e Hijos de M.Tello, Madrid, 1902, pp. 214.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, Berlín:, 1903, pp. 217, n. 509.

Pérez de Guzmán, Juan, Las colecciones de cuadros del Príncipe de la paz, La España moderna, 1906, pp. 114.

Calvert, Albert F., Goya, John Lane, Londres; Nueva York:, 1908, pp. 149-150, n. 4.

Madrazo, Pedro de, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, Imprenta y fototipia de J. Lacoste, Madrid, 1910, pp. 139, n. 741.

Beroqui, Pedro, Adiciones y correcciones al catálogo del Museo del Prado, II/I y II/III, [s.n.], Valladolid, 1914-1915, pp. 23, n. 742 y 88, n. 741.

Beruete y Moret, Aureliano de, Goya. Pintor de retratos, I, Blass y Cía, Madrid:, 1916, pp. 65-68.

Allende-Salazar, Juan, Retratos del Museo del Prado: identificación y rectificaciones, Julio Cosano, Madrid, 1919, pp. 280-286.

Loga, V. von, Francisco de Goya, G. Grote'sche Verlagsbuchhandlung, Berlín:, 1921, pp. 215, n. 509.

Sentenach, Narciso, Fondos selectos del Archivo de la Academia de San Fernando: Inventario de los cuadros de Godoy, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes, XVI, 1922, pp. 55, n. 122.

Mayer, A. L., Francisco de Goya, F. Bruckmann A.G., Munich:, 1923, pp. 213, n. 624.

Ezquerra del Bayo, Joaquín, La duquesa de Alba y Goya, Blass y Cía, Madrid:, 1928, pp. 216-222.

Álvarez de Sotomayor, Fernando, A propósito de la maja desnuda, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, XXXVI, 1928, pp. 10-12.

Iglesias Figueroa, F., Goya y la Inquisición. Un proceso curioso, Arte Hispánico, Madrid:, 1929, pp. 4-7.

Noul, M., Sotomayor, F., Muguruza, P., Les chefs-d'oeuvre du Musée du Prado, Musée d'Art et d'Histoire, Ginebra, 1939, pp. 7, n. 7.

Lafuente Ferrari, Enrique, Antecedentes, coincidencias e influencias del arte de Goya, Sociedad Española de Amigos del Arte, Madrid:, 1947, pp. 312-315.

Blanco Soler, C., Piga Pascual, A. y Pérez Petinto, M., La Duquesa de Alba y su tiempo, Ediciones Públicas Españolas, EPESA, Madrid:, 1949, pp. 94-96, 111-116.

Desparmet Fitz-Gerald, X., L'œuvre peint de Goya. Catalogue raisonné, II, F. de Nobele, París:, 1950, pp. 106, n. 388.

Sánchez Cantón, Francisco Javier, Vida y obras de Goya. Edición en inglés: The Life and Works of Goya, Madrid: Peninsular, 1964, Peninsular, Madrid:, 1951, pp. 57-58.

Troutman, P. (dir.), Goya and his times, Royal Academy of Arts in London, Londres, 1963, pp. 49-50, n. 86.

Perez de Lama, E., Nueva Guia Oficial del Pabellon de España. New Official Guide, Comision del Pabellon Español, Madrid-Nueva York, 1965.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, I, Polígrafa, Barcelona, 1970, pp. 339, n. 540.

Gassier, Pierre, Vie et oeuvre de Francisco de Goya: l' oeuvre complet illustré: peintures, dessins, gravures, Office du Livre, Friburgo, 1970, pp. 194, n. 744.

Salas, Xavier de, El Arte de Goya, Ministerio de Auntos Exteriores, Tokio:, 1971, pp. 30.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid:, 1972, pp. 261-262, n. 741.

Angelis, Rita de, L'Opera Pittorica Completa Di Goya, Rizzoli, Milán:, 1974, pp. 117, n. 403.

Gantner, Joseph, Goya. Der Künstler und Seine Welt, Gebr.Mann Verlag, Berlín:, 1974, pp. 102-103.

Gassier, Pierre, Vida y obra de Francisco de Goya: reproducción de su obra completa: pinturas, dibujos y grabados, Juventud, Barcelona, 1974.

Angelis, Rita de, La obra pictórica completa de Goya, Noguer, Barcelona:, 1975, pp. 117, n. 422.

Goya in the Prado, National Gallery of Art, Washington:, 1976, pp. n. 8.

Goya. Paintings from the Prado, The Metropolitan Museum of Art, Nueva York:, 1976, pp. n. 5.

Glendinning, Nigel, Goya and his Critics, Yale University Press, New Haven; Londres, 1977, pp. 109-110,122-123,138-139,142, 235, 238.

Salas, Xavier de, Goya, Patronato Nacional de Museos, Madrid, 1977, pp. 109-112; 114, n. 37.

Puente, Joaquín de la, Del Greco a Goya, Ministerio de Cultura, Madrid:, 1978, pp. n. 36.

Hausner, Hans Erik (ed.), Zeit Bild 1799. Das Historische Nachrichten-Magazin. Napoleon stürzt das Direktorium, Verlag Carl Ueberreuter, Viena; Heidelberg, 1978, pp. 22-23.

Licht, Fred, Goya. The Origins of the Modern Temper in Art, John Murray Ltd., Londres:, 1980, pp. 83-91.

Canellas López, Ángel, Francisco de Goya. Diplomatario, Institución Fernando el Católico, Zaragoza:, 1981, pp. 491.

Camón Aznar, José, Francisco de Goya, II, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, Zaragoza, 1981, pp. 128-129.

Gállego, Julián, Las Majas de Goya, Alianza, Madrid:, 1982.

Glendinning, Nigel, Goya y sus críticos, Taurus, Madrid:, 1983, pp. 124-125,137-138,153-154,157, 248-249.

López Vázquez, José Manual B., Estudo iconográfico das obras de Goya relacionadas cos seus supostos amores coa Duquesa de Alba, Solaina, 2, 1983, pp. 54-56.

Rose Wagner, I. J., Manuel Godoy patrón de las Artes y coleccionista, II, Universidad Complutense de Madrid, Madrid;, 1983, pp. 198-200, n. 247.

Rose, I., Pinturas en el Museo del Prado procedentes de la antigua colección de Manuel Godoy, Boletín del Museo del Prado, IV, 1983, pp. 174-175, n. 13.

Gudiol, José, Goya, 1746-1828: Biographie, Etude Analytique et Catalogue de ses Peintures, I, Ediciones PoligrafaS.A., Barcelona, 1984, pp. 113, n. 496.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Museo del Prado, Madrid, 1985, pp. 275, n. 741.

Bull, D. y Harris, Enriqueta, The companion of Velázquez's Rokeby Venus and a source for Goya's Naked Maja, The Burlington Magazine, CXXVIII, 1986, pp. 643-654.

Hempel-Lipschutz, I., Théophile Gautier y su ''quimera retrospectiva'' captada en la obra pictórica de Goya, F. Calvo Serraller (coord.): Goya. Nuevas visiones. Homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Madrid, 1987, pp. 219-221.

Pérez Sánchez, A. E., Goya en el Prado: Historia de una colección singular, F. Calvo Serraller (coord.): Goya. Nuevas visiones. Homenaje a Enrique Lafuente Ferrari, Madrid, 1987, pp. 315.

Symmons, Sarah, Goya. In Pursuit of Patronage, Gordon Fraser, Londres:, 1988, pp. 148, 162, 170.

Harris, Enriqueta, Goya's Majas at the National Gallery, The National Gallery, Londres:, 1990.

Cela, C. J., Maja vestida, L. Rubio y C. de Luna (coord.): Mirar Un Cuadro en el Museo del Prado, Madrid, 1991, pp. 198.

Tomlinson, Janis, Burn It, Hide It, Flaunt It: Goya's Majas and the Censorial Mind, Art Journal, 50/4, 1991, pp. 59-64.

Baticle, Jeannine, Goya, Fayard, París:, 1992, pp. 258-263.

Glendinning, Nigel, Goya. La década de los Caprichos. Retratos 1792-1804, Real Academia Bellas Artes de San Fernando, Madrid:, 1992, pp. 39.

Tomlinson, Janis, Goya in the Twilight of Enlightenment, Yale University Press, New Haven & Londres, 1992, pp. 115-127.

Tomlinson, Janis, Goya en el crepúsculo de las Luces, Cátedra, Madrid:, 1993, pp. 150-165.

Crowe, A., The Art of Goya and the Duchess of Alba (1792-1802): Minor Themes and Major Variations, UMI: Dissertation Information Service, Michigan, 1993, pp. 168-218.

Morales y Marín, José Luis, Goya. Catalogo de la Pintura, Academia de Bellas Artes de San Luis, Zaragoza:, 1994, pp. 270, n. 315.

Baticle, Jeannine, Goya, Grijalbo Mondadori, Barcelona:, 1995, pp. 173-177.

López Torrijos, R., Goya, el lenguaje alegórico y el mundo clásico. La etapa de madurez, Archivo español de arte, LXIX, 1996, pp. 7-8.

Luna, Juan J., ''La maja vestida'', en F. Torralba (dir.): Realidad e imagen. Goya 1746-1828, Gobierno de Aragón, Zaragoza:, 1996, pp. 138.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: inventario general de pinturas, III, Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid:, 1996, pp. 339, n. 1.300.

Luna, J. J., Moreno de las Heras, M. (dir.), Goya: 250 Aniversario, Museo del Prado, Madrid, 1996, pp. 371-374, n. 95.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado: catálogo de las pinturas, Ministerio de Educación y Cultura, Madrid, 1996, pp. 139, n. 741.

Moreno de las Heras, Margarita, Goya: pinturas del Museo del Prado, Museo del Prado, Madrid:, 1997, pp. 212-220, n. 74.

Nagel, Ivan, Der Künstler als Kuppler. Goyas Nackte und Bekleidete Maja, Carl Hanser Verlag, Viena:, 1997.

Portús, Javier, Las majas de Goya o el desnudo como género, Arte y Parte, 11, 1997, pp. 40-55.

Waldmann, Susann, Goya and the Duchess of Alba, Prestel-Verlag, Munich; Londres; Nueva York:, 1998, pp. 51-63.

López Vázquez, José Manuel B., Declaración de las pinturas de Goya, Diputacion Provincial de a Coruña, A Coruña:, 1999, pp. 325-330.

Reuter, Anna, ''Maja vestida (Clothed Maja), 1800-1805'', en J. A. Tomlinson (ed.): Goya. Images of Women, National Gallery of Art, Washington:, 2002, pp. 231-233, n. 55.

Beyer, Andreas, Das Portrat in Der Malerei, Himer Verlag, Munich:, 2002, pp. 278-281.

Vega, Jesusa, ''La maja desnuda'', en: Goya 1900. Catálogo ilustrado y estudio de la exposición en el Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, II, D. General de BB. AA. y Bienes Culturales; Instituto del Patrimonio Histórico Español, Madrid:, 2002, pp. 28-30, n. 8; 326, n. 8.

Portús, Javier, La sala reservada y el desnudo en el Museo del Prado, Museo Nacional del PradoTurner, Madrid, 2002, pp. 130.

Calvo Serraller, F., Mujeres en el diván: majas y marquesas. En: Goya, Fundación Amigos del Museo del Prado-Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores, 2002, pp. 151-161.

Bozal, Valeriano, Francisco Goya. Vida y obra, I, TF Editores, Madrid:, 2005, pp. 158-160.

Mena Marqués, Manuela B., La duquesa de Alba ''musa de Goya''. El mito y la historia, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2006, pp. 136-147.

Mena Marqués, Manuela B., ''La maja desnuda'', en M. B. Mena Marqués, G. Maurer y otros: Goya en tiempos de guerra, Museo Nacional del Prado, Madrid:, 2008, pp. 146-149.

Calvo Serraller, Francisco, Goya. Obra pictórica, Ramdon House Mondadori, Barcelona:, 2009, pp. 182.

Todts, Herwig, Goya, Redon, Ensor, Lanno, Tielt:, 2009, pp. 33.

Rose, I., Daños colaterales: la dispersión y destrucción de los cuadros de Goya pintados para Godoy, M. Cabañas Bravo, A. López-Yarto Elizalde y W. Rincón García (coords.): Arte en tiempos de guerra, Madrid, 2009, pp. 437.

Posada Kubissa, Teresa, August L. Mayer y la pintura española: Ribera, Goya, El Greco, Velázquez, Centro de Estudios Europa Hispánica, Madrid, 2010, pp. 210.

Albarrán Martín, Virginia, ''La maja vestida /Clothed Maja'', en J. M. Matilla, M. B. Mena Marqués y H. Murakami (dir.): Goya. Luces y sombras. Obras maestras del Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun, Tokio:, 2011, pp. 122, n. 29.

Otaka, Yasujiro, ''The Majas by Goya: from 'Naked' to 'Clothed' - Bettween Venus and Nude-'', en J. M. Matilla, M. B. Mena Marqués y H. Murakami (dir.): Goya. Luces y sombras. Obras maestras del Museo del Prado, The Yomiuri Shimbun, Tokio:, 2011, pp. 324-333.

Albarrán Martín, Virginia, ''La maja vestida, 1800-07'', en J. M. Matilla y M. B. Mena Marqués (dir.): Goya. Luces y sombras, Fundación ''la Caixa'', Barcelona:, 2012, pp. 128-131, n. 21.

Wagner, T., Goya, Manet, Ernst, Wall. Der Körper als Schauplatz. The Body as Arena. En: Constable, Delacroix, Friedrich, Goya: Die Erschütterung der Sinne. A shock to the senses, Sandstein, Dresde, 2013, pp. 144-145.

Tomlinson, Janis, Passion Unbound: Reaframing Goya's Desatres de la Guerra. En: Goya's War: Los Desastres de la Guerra, Trustees of Pomona College, Claremont, California, 2013, pp. 13.

Mena Marques, M., 'Reflections on Goya's portraits' En:, Goya.The Portraits, National Gallery Company, Londres, 2015, pp. 12-21 [21 f.9].

Bray, X., 'First Court painter to the King (1799-1808)' En:, Goya.The Portraits, National Gallery Company, Londres, 2015, pp. 107-123 [121-122 f.9].

Other inventories +

Inv. Nuevas Adquisiciones (desde 1856). Núm. 1300.
''Autor = Goya/ 1300. Asunto = Maja Vestida/ Dimensiones = Alto 0,95 Ancho 1,90''

Catálogo Museo del Prado, 1872-1907. Núm. 2165b.

Catálogo Goya, Pierre Gassier y Juliet Wilson. Núm. 744.

Exhibitions +

Goya. Light and Shade
CaixaForum Barcelona
16.03.2012 - 24.06.2012

Luces y Sombras. Barcelona
Barcelona
15.03.2012 - 24.06.2012

Luces y Sombras
Tokio
22.10.2011 - 29.01.2012

Goya. Light and Shade
Tokio,
22.10.2011 - 29.01.2012

Contraprestación con la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid
Madrid
14.04.2008 - 13.07.2008

Goya´s Image of Women
Washington D.C.
10.03.2002 - 02.06.2002

Masterpieces of the world at the state Hermitage museum: two majas by Francisco de Goya from the Museum del Prado
San Petersburgo
03.09.1998 - 03.11.1998

Realidad e imagen: Goya 1746-1828
Zaragoza
03.10.1996 - 01.12.1996

Las Majas de Goya
Londres
02.05.1990 - 01.07.1990

Location +

Room 036 (On Display)

Expuesto
Update date: 30-06-2016 | Registry created on 28-04-2015

Other works by Goya y Lucientes, Francisco de

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up